بین الملل

جلسه کارشناسی برای متن پیشنهادی ایران آغاز شد

فراخوان این جلسات ساعاتی پیش پس از تحویل پروژه ایرانی به سایر طرف ها اعلام شد.

صبح امروز علی باقری کنی، مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که هیئت ایرانی متن پیشنهادی را در قالب دو موضوع لغو تحریم های ظالمانه و موضوع هسته ای به طرف مقابل ارائه کرده است. وی در گفت و گو با خبرنگاران ایرانی ابراز امیدواری کرد که طرف های مقابل بتوانند به زودی به جمع بندی برای آغاز گفت وگوهای جدی با جمهوری اسلامی ایران برسند.

البته طرف مقابل باید مدارک ارائه شده از سوی ایران را بررسی کند، اما باقری کنی گفت: در صورت آمادگی برای ادامه مذاکرات، جمهوری اسلامی ایران هیچ مانعی ندارد و برای ادامه مذاکرات در وین است.

در این دیدار پنج روزه، باقری با روسای هیئت های سه کشور اروپایی و انریکه مورا، معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اروپا دیدار و گفت و گو کرد. او ساعتی پیش بار دیگر با انریکه مورا دیدار کرد اما جزئیات این دیدارها فاش نشد.

واضح است که پس از دریافت اخبار منفی علیه ایران در چند روز اخیر، متن جمهوری اسلامی ایران طرف مقابل را شگفت زده کرد. یا باید متن ایرانی را بپذیرند یا متن پیشنهادی جدیدی ارائه کنند.

البته با توجه به اینکه طرف های اروپایی نقش تعیین کننده ای در غلبه بر تحریم های غیرقانونی و سرکوبگرانه که مبنای مطالبات ایران است ندارند، طبیعی است که پیش نویس ارائه شده از سوی ایران با طرف آمریکایی در میان گذاشته شود.

بدون توجه به نتیجه، جلسه نهایی کمیسیون مشترک شورا با حضور مذاکره کنندگان ارشد اعضای توافق برگزار و در مورد آن تصمیم گیری خواهد شد.

جمهوری اسلامی ایران در عین حال تاکید می کند که پنجره فرصت برای همیشه باز نیست و مسئولیت همه مشکلات در اجرای برجام بر عهده آمریکاست.

311311