فرهنگ و هنرکسب و کار ایرانیان

با برندن گرین خالق بازی پابجی آشنا شوید

خالق بازی پابجی شرکت کرافتون را ترک می‌کند

برندن گرین خالق بازی پابجی موبایل با انتشار یک بیانیه رسمی در فضای مجازی جدایی خود از شرکت کرافتون را رسانه‌ای کرده است.

محبوبیت امروز بتل رویال در سراسر جهان را باید به پای فردی به نام برندن گرین (Brendan Greene) نوشت. او اصالتا ایرلندی بوده و در زمینه‌های عکاسی، برنامه‌نویسی وب و گرافیک تجربه دارد. گرین طی اتفاقاتی DayZ را تجربه کرد و عاشقش شد. بدین ترتیب، تصمیم گرفت برای بازی مزبور یک ماد بسازد که امروزه تحت عنوان DayZ: Battle Royale شناخته می‌شود. برندن سپس ایده خود را گسترش داد و نهایتا به PlayerUnknown’s Battlegrounds تبدیل کرد؛ محصولی که عرضه‌اش در سال ۲۰۱۷ میلادی باعث شد کاربران سراسر جهان با ژانر بتل رویال آشنا شده و به شدت مجذوبش شوند.

برندن گرین در سال ۲۰۱۹ میلادی بنا به دلایلی تصمیم گرفت تیم توسعه PlayerUnknown’s Battlegrounds را ترک کرده و به یکی از زیرمجموعه‌های استودیو PUBG Corp تحت عنوان «بخش پروژه‌های ویژه» بپیوندد. این زیرمجموعه وظیفه دارد ایده‌‎های مختلف را بررسی کرده و ببنید چه محصولاتی را می‌توان با محوریت پابجی ساخت و روانه بازار کرد. گرین پس از گذشت ۲ سال تصمیم گرفته از بخش پروژه‌های ویژه هم جدا شود.

طبق بیانیه رسمی‌ای که ساعاتی قبل به فضای مجازی آمد، برندن گرین به همکاری خود با PUBG Corp خاتمه داده و استودیو مستقلی را در آمستردام هلند تاسیس می‌کند. این استودیو پلیرآن‌نون پروداکشنز (PlayerUnknown Productions) نامگذاری شده و روی توسعه سیستم‌هایی تمرکز دارد که در ساخت بازی‌های جهان‌باز در مقیاس بزرگ مورد استفاده قرار می‌گیرند. اینکه سیستم‌های مزبور در چه عنوانی پیاده‌سازی خواهند شد، در حال حاضر مشخص نیست. در ادامه می‌توانید بخشی از بیانیه خالق پابجی را مطالعه کنید:

    من از همه افراد فعال در PUBG Corp و کرافتون بابت شانس و فرصت‌هایی که طی چهار سال گذشته در اختیارم قرار دادند، واقعا ممنون هستم.

    امروز، هیجان زیادی دارم تا قدم بعدی‌ام را برای خلق تجربه‌ای که سال‌ها رویش کار کردم بردارم. در آینده جزئیات بیشتری را از پروژه‌مان به اشتراک خواهم گذاشت.

کرافتون، شرکتی کره‌ای بوده و PUBG Corp یکی از زیرمجموعه‌های آن است. جدایی برندن گرین از PUBG Corp به معنی خاتمه همکاری او و برند کره‌ای نیست؛ زیرا کرافتون بخشی از سهام پلیرآن‌نون پروداکشنز را در اختیار دارد.

PlayerUnknown’s Battlegrounds به مرور زمان رقابت را به حریف‌های جدید مانند Apex Legends و Call of Duty Warzone باخت و حالا دیگر محبوبیت گذشته را ندارد. با این حال، به نظر نمی‌رسد PUBG Corp بخواهد پشتیبانی‌اش را متوقف کرده و تمرکز خود را روی نسخه جدید بگذارد. به خصوص اینکه اخیرا شایعه شده پابجی در آینده نزدیک به عنوانی رایگان (Free-to-Play) تبدیل می‌شود.

جدیدترین محصولی که بر اساس PlayerUnknown’s Battlegrounds ساخته شده، PUBG New State نام دارد. این بازی برای تلفن‌های همراه هوشمند توسعه یافته و اتفاقاتش در سال ۲۰۵۱ میلادی جریان دارد. در نتیجه، سلاح‌ها، تجهیزات و وسائل نقلیه قابل‌استفاده از طراحی‌ای آینده‌نگرانه برخوردار هستند.

 The Callisto Protocol دیگر محصولی است که با محوریت پابجی در دست ساخت قرار دارد. این بازی از دوربینی سوم شخص برخوردار بوده و المان‌های ترسناک را در خود جای داده است. اتفاقات در سال ۲۳۲۰ جریان داشته و حول محور یک زندانی می‌چرخد که باید خودش را از حمله بیگانگان نجات دهد.

خالق بازی پابجی از شرکت سازنده جدا و استودیوی جدیدی برای خود تاسیس می‌کند

خالق بازی پابجی (PUBG) یا بهتر بگوییم خالق ژانر بتل رویال، شرکت «کرافتون» (Krafton) را ترک کرده است تا استودیوی جدید خود را تأسیس کند.

برندن گرین (Brendan Greene)، خالق بازی پابجی که او را به‌عنوان مبدع بازی‌های بتل رویال هم می‌شناسیم، به‌تازگی اعلام کرده است که از شرکت ناشر بازی پابجی یعنی کرافتون جدا شده و قصد دارد در شهر آمستردام هلند استودیوی جدیدی با نام PlayerUnknown Productions تأسیس کند. البته، کرفاتون تأیید کرده است که سهام کوچکی در این استودیو جدید خواهد داشت.

برندن گرین در بیانیه‌ی خبری خود می‌گوید: «به خاطر تمامی فرصت‌ها و شانس‌هایی که در این چهار سال اخیر به من داده شد، از تمامی افراد در استودیو سازنده‌ی بازی پابجی و شرکت کرافتون قدردانی می‌کنم. امروز من بسیار هیجان‌زده‌ام تا قدم بعدی خود را بردارم و ماجراجویی خود برای خلق تجربه‌های جدیدی که در این سال‌های اخیر در نظر داشته‌ام، ادامه دهم.

برای بار دیگر، از تمامی افرادی که در کرافتون از برنامه‌های و تصمیم‌های من حمایت کردند سپاسگزارم. در زمان دیگری جزئیات بیشتری را درباره‌ی پروژه خودمان اعلام می‌کنم.» با توجه به مطالب مطبوعاتی منتشرشده، استودیوی PlayerUnknown Productions در حال بررسی سیستم‌های موردنیاز برای فراهم‌سازی امکان استفاده از مقیاس‌های گسترده‌تر در بازی‌های جهان آزاد است.

همان‌طور که گفته شد، برندن گرین نقش مهمی در شکل‌گیری ژانر بتل رویال در بازی‌های ویدیویی ایفا کرده است و سابقه‌ی کاری او هم‌ چنین چیزی را نشان می‌دهد. اگر بخواهم کمی به عقب برویم و شروع بازی‌های بتل رویال را در این صنعت بجوییم، باید به یکی از مادهای بازی DayZ اشاره کنیم که توسط گرین ساخته شده بود. این در حالی بود که در آن زمان DayZ هم خود به‌گونه‌ای مادی برای بازی Arma 2‌ به حساب می‌آمد. به دنبال موفقیت آن ماد، در سال ۲۰۱۵ گرین به‌عنوان مشاور روی یک ماد رسمی بتل رویال برای H1Z1 کار کرد.

این چند تلاش اولیه در دسامبر سال ۲۰۱۷ به بازی PlayerUnknown’s Battlegrounds که آن را با نام PUBG می‌شناسیم، ختم شد که توانست به موفقیت بسیار بزرگ جهانی دست یابد و اشتیاق زیادی را میان علاقه‌مندان بازی‌های آنلاین ایجاد کند. از آن زمان بود که تب‌وتاب بازی‌های بتل رویال زیاد شد و استودیوهای متفاوتی به خلق چنین آثاری دست زدند که شاید آشکارترین و معروف‌ترین آن‌ها بازی فورتنایت شرکت اپیک گیمز باشد. این سابقه‌ی کاری ما را برای پروژه‌ی بعدی خالق پابجی هیجان‌زده می‌کند.

در سال ۲۰۱۹، برندن گرین به‌منظور کار روی یک پروژه‌ی ویژه از گروه فعال توسعه‌ی بازی پابجی کناره‌گیری کرد و تمرکز خود را روی پروژه‌ی دیگری گذاشت که هدف آن کشف احتمالات تعامل و ارتباط در فضای بازی‌های ویدیویی بود. به‌تازگی نام رسمی بازی پابجی به PUBG: Battlegrounds تغییر پیدا کرده است که به احتمال زیاد بی‌ارتباط با خروج برندن گرین از استودیو سازنده‌ی بازی پابجی نیست.

بازی‌سازی که از بازی گریزان است: با طراح بازی PUBG بیشتر آشنا شویم

در مطلب پیش رو با طراح اصلی بازی PUBG آشنا خواهیم شد. مردی که از خلق و خو و سرگذشت نسبتا عجیب و غریبی برخوردار است و برخی از خصوصیاتش با بسیاری از بازی‌سازانی که می‌شناسیم تفاوت دارد. پس اگر دوست دارید با مغز متفکر تیم توسعه‌ی بازی PUBG بیشتر آشنا شوید، حتما در ادامه‌ی مطلب پیش رو با یوسی پابجی همراه باشید.

بازی PUBG یا PlayerUnknown’s Battlegrounds را شاید بتوان پدیده‌ی ماه‌های اخیر صنعت بازی لقب داد. اثری که با ورود به بخش Early Access شبکه‌ی استیم بسیار مورد استقبال مخاطبان بازی‌های کامپیوتری در پلتفرم PC قرار گرفت و با وجود آن که همانند بسیاری از عناوین حاضر در این بخش، در عمل یک بازی نصفه و نیمه و ناتمام محسوب می‌شود، در طول چهار ماه اخیر توانسته نام خود را به عنوان یکی از محبوب‌ترین بازی‌های شبکه‌ی اختصاصی شرکت Valve مطرح سازد.

جالب این جا است که بازی PlayerUnknown’s Battlegrounds با وجود آن که هنوز یک بازی کامل محسوب نمی‌شود و مراحل ساخت آن همچنان ادامه دارد، هم‌اکنون شانه به شانه‌ی بازی‌های کامل و محبوب حاضر در شبکه‌ی استیم حرکت می‌کند و در حال حاضر به عنوان سومین بازی پرطرفدار این شبکه (پس از دو بازی انحصاری Valve یعنی Dota 2 و Counter Strike: Global Offensive) شناخته می‌شود.

همچنین این بازی نوظهور با رسیدن به رقم ۶ میلیون نسخه فروش در بخش Early Access شبکه‌ی استیم طی چهار ماه اخیر توانسته عملکرد کاملا خیره‌کننده‌ای را از خود به نمایش بگذارد و همگان را نسبت به موفقیت نسخه‌ی نهایی این اثر و حضور آن روی دو پلتفرم Xbox One و PS4 در کنار پلتفرم PC حسابی امیدوار کند.

با این اوصاف شاید اکنون بسیاری از بازی‌دوستان کنجکاو دانستن این نکته باشند که خالق اصلی بازی PUBG کیست و از چه خصوصیات یا توانایی‌های ویژه‌ای برخوردار است؟

خالق بازی PUBG: مارکوپولوی هنردوست

در حال حاضر بازی‌های کامپیوتری (برخلاف دهه‌های قبل) به شکل گروهی و تیمی ساخته می‌شوند و بر همین اساس اکنون تنها اندازه‌ی تیم های بازی‌سازی و بزرگی و کوچکی آنان است که محل بحث و گفتگو است. با این حال همواره مغز متفکری وجود دارد که وظیفه‌ی رهبری یک تیم بازی‌سازی، کوچک یا بزرگ، را عهده دار است. این وظیفه در بازی PUBG بر عهده‌ی یک مرد ۴۱ ساله‌ی ایرلندی به نام برندن گرین قرار دارد و در واقع خالق این بازی پرطرفدار، که در حال حاضر بخش مهمی از نمایش‌های شبکه‌ی توییچ را به خود اختصاص داده است، خود او است.

گرین از ابتدا قصد ورود به صنعت بازی‌سازی را نداشت و قصد اصلی‌اش این بود که پس از تحصیل در رشته‌ی هنر به یک هنرمند تبدیل شود. اما به گفته‌ی خود او، ورود به بازار هنری ایرلند کار چندان راحتی نیست و به همین دلیل پس از پایان تحصیل خود از انجام این هدف باز ماند.

با این حال گرین پس از آشنایی با یک دوست، که در حوزه‌ی طراحی وب و طراحی گرافیک فعالیت می‌گرد، از این حقیقت مهم باخبر شد که راه ورود به عرصه‌ی هنر تنها از دروازه‌ی گالری‌های هنری نمیگذرد. به این ترتیب او تصمیم گرفت که بخت خود را در زمینه‌ی طراحی وب‌ بیازماید و بر همین اساس به همکاری با تعدادی از شرکت‌های فعال در این حوزه مشغول شد.

پس از آشنایی با راه و چاه حضور در بازار هنر دیجیتال، گرین و یکی از دوستانش تصمیم به تاسیس یک استودیوی شخصی گرفتند تا بتوانند ترانه‌های گروه‌های مختلف موسیقی را درون آن ضبط کنند. وظیفه‌ای که بر عهده‌ی دوست برندن گرین قرار داشت و خود او نیز کارهای هنری مربوط به تهیه کردن آلبوم یا موزیک ویدیوی این گروه‌ها را سر و سامان می‌داد. با این حال حضور گرین در این استودیوی هنری دوام چندانی نداشت. چرا که تنها دو سال بعد با همسر آینده‌اش آشنا شد و تصمیم گرفت برای ادامه‌ی زندگی به زادگاه او یعنی کشور برزیل برود.

زندگی مشترک گرین و همسرش بیش از شش سال دوام نیافت و پس از طلاق او بار دیگر به زادگاه خود ایرلند بازگشت. در این زمان او فعالیت کاملا جدیدی را آغاز کرد و به عنوان یک دی جی مشغول به کار شد. بهترین فعالیت ممکن برای آن که بتوان یک شکست بزرگ عاطفی را فراموش کرد. درست در همین زمان بود که گرین تصمیم گرفت بار دیگر به برخی علایق فراموش شده‌ی دوران کودکی و نوجوانی خود توجه نشان دهد. علایقی که ریشه در دنیای بازی‌های کامپیوتری داشت.

خالق بازی PUBG: بازی‌سازی که گیمر نیست

آشنایی برندن گرین با دنیای بازی‌های کامپیوتری به زمانی باز می‌گردد که پدر او، به عنوان یکی از نیروهای حافظ صلح مستقر در کشور لبنان، حین بازگشت از سفر کاری خود یک کنسول آتاری ۲۶۰۰ را برای او هدیه آورد. پس از این اتفاق و آشنایی ابتدایی با دنیای بازی‌های کامپیوتری، گرین توسط نخستین لپ تاپ خود با بازی‌هایی نظیر Doom و Flight Simulator آشنا شد و مدت‌ها بعد نیز توانست نخستین تجربه‌ی آنلاین خود را در قالب بازی Delta Force: Black Hawk Down (که خاطرات فراوانی را در ذهن بسیاری از ما به ثبت رسانده است) از سر بگذراند. بنابر اعتراف گرین او آن‌قدر به تجربه‌ی بخش آنلاین بازی سقوط شاهین سیاه ادامه داد که دیگر هیچ سرور فعالی برای این بازی وجود نداشت!

با تمام این اوصاف برندن گرین خود را به هیچ وجه یک گیمر نمی‌داند. چرا که معتقد است افراد فراوانی را می‌شناسد که در طول عمر خود زمان بسیار بیشتری را نسبت به او، به انجام بازی‌های کامپیوتری مشغول بوده‌اند. علاوه بر آن به نظر می‌رسد که بازی‌های کامپیوتری مختلف اشتیاق چندانی را در گرین ایجاد نمی‌کنند.

او اعتراف می‌کند که تا کنون بازی‌هایی نظیر افسانه‌ی زلدا یا سایر عناوین کلاسیک موجود در دنیای بازی‌های کامپیوتری را تجربه نکرده است، چرا که این بازی‌ها هیچ‌گاه او را تحت تاثیر قرار نداده‌اند. از این منظر شاید بتوان برندن گرین را با نویسنده‌ی سرشناس روس یعنی ایزاک آسیموف مقایسه کرد. چرا که او نیز در عین قلم زدن داستان‌های فراوان (به خصوص در سبک علمی تخیلی) معترف بود که با اکثر شاهکارهای ادبی جهان نظیر آثار جویس، شکسپیر و … بیگانه بوده و هرگز آن‌ها را نخوانده است (البته هیچ تضمینی وجود ندارد که در نهایت گرین نیز به شخصیتی تاثیرگذار و هم‌تراز با آسیموف تبدیل شود).

خالق بازی PUBG و منابع الهام او برای ساخت این اثر

بزرگ‌ترین منبع الهام بازی PUBG را می‌توان فیلم سینمایی Battle Royale لقب داد. اثری ژاپنی (ملهم از رمانی به همین نام) که گرین آن را هنگام تحصیل در رشته‌ی هنر مشاهده کرد و سخت تحت تاثیر آن قرار گرفت. داستان این فیلم به روایت ماجرای تعدادی نوجوان دبیرستانی می‌پردازد که توسط دولت برای انجام یک بازی سالانه انتخاب شده‌اند. یک بازی واقعی که در آن نوجوانان هم‌کلاس و هم سن و سال باید تا سرحد مرگ با یکدیگر مبارزه کنند، با این هدف که در نهایت تنها یکی از آن‌ها زنده بماند.

بنابر اعتراف گرین، درونمایه این اثر یعنی به جان هم انداختن تعدادی انسان، که نمونه‌ی مشابه با آن در داستان مورد علاقه‌‌اش یعنی ارباب مگس‌ها (یا سالار مگس‌ها) نیز مشاهده می‌شود، از دیرباز او را به خود جذب کرده و همین موضوع موجب شده تا او همواره به فکر ساخت یک بازی کامپیوتری بر اساس داستان فیلم سینمایی Battle Royale باشد.

به این ترتیب کشش همیشگی گرین به فیلم سینمایی Battle Royale در دوران جوانی، در نهایت به ساخت مادی به همین نام توسط او برای بازی DayZ منجر شد. اثری که خود زمانی یک ماد پرطرفدار برای بازی Arma 2 به شمار می‌رفت و در نهایت خالق آن نیز سرنوشتی مشابه با برندن گرین یافت.

البته بنا به پیشنهاد همکار گرین در طراحی این ماد، ابتدا قرار بود نام Hunger Games (که از درونمایه‌ای مشابه با فیلمنامه‌ی Battle Royale بهره می‌برد) برای ماد در دست تولید آن‌ها انتخاب شود. اما به علت عشق و علاقه‌ی جاودانه‌ی گرین به فیلم سینمایی Battle Royale در نهایت همین نام بر ماد مذکور نهاده شد.

ساخت ماد Battle Royale فرصت بسیار مناسبی برای گرین فراهم آورد تا با فوت و فن بازی‌سازی آشنا شود. در واقع او به عنوان یک طراح گرافیک تبحر خاصی در امر کدنویسی نداشت. همچنین با توجه به این نکته که از توان پرداخت دستمزد به یک برنامه نویس حرفه‌ای برخوردار نبود و ناچار بود تمام کارها را خودش انجام دهد، ماد Battle Royale به او این امکان را داد تا بتواند دانش نه چندان مفصل خود در زمینه‌ی کار با زبان‌های برنامه‌نویسی مختلف را گسترش دهد.

جالب این جاست که ماد Battle Royale همچنان توسط یک گروه کوچک در حال توسعه و حمایت است و با وجود این که برندن گرین در حال حاضر هیچ نقشی در توسعه‌ی این ماد ندارد، اما هنوز هم اکثر هزینه‌های مربوط به ادامه‌ی فعالیت سرورهای این ماد محبوب را از جیب خود پرداخت می‌کند.