فرهنگ و هنر

پیشنهادی برای آثار نافرجامِ «میرعابدین کابلی»

در سومین روز درگذشت میرعابدین کابلی ، رئیس م Instituteسسه تحقیقات میراث فرهنگی و گردشگری گفت که او آماده است کارهای منتشر نشده باستان شناس را به اتمام برساند.

به گزارش ایران تودی ، میرعابدین کابلی ، باستان شناس باسابقه و مدیر سابق موزه ملی ایران ، در تاریخ 12 آوریل 1400 در سن 78 سالگی به دلیل نارسایی کلیه درگذشت. وی جمعه ، 13 آوریل در بابل به خاک سپرده شد.

بهروز عمرانی ، مدیر پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ، در پیامی در سومین روز درگذشت کابلی تسلیت گفت: پوشیده از سوگ سیاه. لباس بلند و گشاد. پروفسور کابلی عزیز عمر طولانی را در خدمت فرهنگ و باستان شناسی ایران گذراند و در حالی که قلبش هنوز در آنلاین این آب و خاک بود ، صورتش غبار گرفته بود.

میرعابدین کابلی تاریخ باستان شناسی ایران است. وی از نخستین فارغ التحصیلان دپارتمان باستان شناسی دانشگاه تهران و از نخستین باستان شناسان ایرانی بود که بدون کمک باستان شناسان خارجی گذشته تاریخی ایران را بررسی کرد. تحقیقات گسترده وی درباره مکانهای مهم فرهنگی و تاریخی ایران مانند شهداد ، شوشا و گامرود و دهها مکان و پروژه دیگر ، محوطه باستان شناسی را که راهنمای ابدی باستان شناسان ایرانی است ، روشن ساخته است.

وی برای اولین بار در گامرود ، روابط فرهنگی ماقبل تاریخ فلات مرکزی و روابط آن با ایران و خوزستان را شناسایی کرد. در شهداد ، به عنوان یک جانشین عادل ، استاد علی حکمی حفاری ها را انجام داد و با ادامه کاوش ها ، بسیاری از ناشناخته های فرهنگ عصر مفرغ در جنوب ایران کشف شد. در شوش ، کابلی شاید تنها باستان شناس ایرانی بود که توانایی جایگزینی باستان شناسان مشهور و بزرگ و پاسخگویی به بسیاری از س ofالات باستان شناسی شوش را داشت ، به ویژه در دوره هخامنشی با کاوش های هدفمند در شوش.

وی دانشجویان زیادی را تحصیل کرد و ارتباط خود را با جامعه و دنیای باستان شناسی از دست نداد تا آخرین روز پس از بازنشستگی. او پیشتاز همه کنفرانس ها ، سخنرانی ها و رویدادهای باستان شناسی ایران بوده است ، حتی با اخلاق گرم و رفتار فروتنانه خود دانشجویان تازه واردی را نیز به خود جلب کرده و همیشه در پاسخگویی به س questionsالات محققان و دانشجویان پیشگام بوده است.

کارهای پژوهشی و معتبر میرعابدین کابلی توسط باستان شناسان و محققان خارجی پذیرفته شده است و هیچ اثری یافت نشده است که به انتشارات استاد کابلی مراجعه نکند. “او گنجینه عظیمی از اطلاعات باستان شناسی منتشر نشده را به جا گذاشت. با همکاری خانواده محترم ، امکان چاپ هرچه بهتر آثار منتشر نشده وی وجود دارد و م Instituteسسه تحقیقات میراث فرهنگی و جهانگردی اعلام کرد که این کار کامل است. ما هستیم آماده برای رسیدن به این هدف است. “

یکی از نسخه های خطی ناتمام میرعابدین کابلی که در روز درگذشت این باستان شناس باسابقه توسط حمیده چوبک ، مدیر سابق انستیتوی تحقیقات باستان شناسی ذکر شده ، کتاب “شوش” است. – تمام شد ، اما امیدوارم با هم بنویسید.

میرعابدین با اشاره به آرزوهای ناموفق دیگر کابیلا ، از جمله احیای دیوار شوش ، اظهار داشت: او همیشه می خواست دیوار هخامنشی در شوش با آجرهای لعاب دار احیا شود که اسناد آن در شوش موجود است. متأسفانه ، این تلاش محقق نشد. امیدوارم به لطف تلاشهای ارزشمند آقای کابلی حداقل این آرزو برآورده شود و دیوار سوزان احیا شود.

انتهای پیام