حوادث

بارندگی شدید و کولاک در ۱۶ استان و صدور هشدار نارنجی هواشناسی‌

آفتاب‌‌نیوز :

صادق ضیائیان درباره آخرین وضعیت جوی کشور اظهار داشت: روز آینده چهارم فروردین در مناطقی از شمال غرب و غرب کشور، شمال شرق و ارتفاعات البرز مرکزی رگبار پراکنده و وزش باد داریم.

مدیر‌کل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی گفت: روز یکشنبه پنجم فروردین با ورود سامانه بارشی به جنوب غرب کشور در غرب و جنوب کشور، مناطقی از کرمان، غرب هرمزگان و اصفهان آسمان ابری و بارانی می‌شود.

وی گفت: در این روز در شمال غرب فارس، کهگیلویه و بویراحمد، شمال بوشهر، جنوب شرق خوزستان، جنوب آذربایجان غربی، غرب کردستان، کرمانشاه و شمال ایلام شدت بارش‌ها بیشتر است.

وی گفت: روز یکشنبه پنجم فروردین در غرب و جنوب غرب و دامنه‌های جنوبی البرز وزش باد شدید داریم و روز دوشنبه در نیمه شرقی کشور و دامنه‌های جنوبی البرز و روز سه‌شنبه در جنوب شرق و دامنه‌های جنوبی البرز وزش باد شدید داریم.

ضیائیان افزود: روز دوشنبه غیر از سیستان و بلوچستان و شرق هرمزگان در اغلب نقاط کشور آسمان ابری و بارانی است، در نیمه جنوبی کشور بارش به صورت رگبار و رعد و برق وزش باد شدید و احتمال تگرگ خواهد بود.

مدیر‌کل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی اضافه کرد: روز ششم فروردین در استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، فارس، جنوب اصفهان و شرق خوزستان، جنوب ایلام، لرستان و ارتفاعات البرز مرکزی و شرقی بارش‌ها شدت دارد.

وی افزود: روز سه‌شنبه در نوار شرقی کشور رگبار پراکنده داریم و به تدریج در بعد از ظهر مناطقی از شمال غرب به ویژه آذربایجان غربی و کردستان بارش باران خواهیم داشت.

یخبندان در همدان و شهرکرد

وی درباره وضعیت جوی پایتخت گفت: آسمان تهران روز آینده قسمت ابری گاهی وزش باد شدید پیش‌بینی می‌شود، بیشینه و کمینه دما فردا در پایتخت ۲۱ و ۱۲ درجه خواهد بود.

وی افزود: روز آینده شهرکرد با کمینه دمای ۳ درجه زیر صفر و همدان با کمین دمای یک درجه زیر صفر سردترین مراکز استان و بندرعباس با پیشینه دمای ۲۹ درجه بالای صفر گرمترین مرکز استان خواهد بود.

هشدار نارنجی سازمان هواشناسی برای ۱۶ استان

وی با اشاره به صدور هشدار نارنجی از سوی سازمان هواشناسی گفت: روز یک‌شنبه ۱۴۰۳/۰۱/۰۵ تا دوشنبه ۱۴۰۳/۰۱/۰۶، بارندگی شدید، رعدوبرق، وزش باد شدید موقت، در نقاط مستعد تگرگ، در نقاط کوهستانی و سردسیر کولاک برف خواهیم داشت، این شرایط یک‌شنبه در جنوب آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، ایلام، غرب و جنوب لرستان، شمال و نیمه شرقی خوزستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، نیمه شمالی بوشهر و شمال و غرب فارس، حاکم است.

ضیائیان اضافه کرد: روز دوشنبه ۱۴۰۳/۰۱/۰۶ این شرایط جوی در نیمه جنوبی همدان، مرکزی، قم، البرز، تهران، غرب و جنوب اصفهان، لرستان، جنوب ایلام، خوزستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر و فارس حاکم است.

مدیر‌کل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی افزود: در این راستا لغزندگی جاده‌ها، کاهش دید، اختلال در ناوگان حمل و نقل جاده‌ای، ریلی و هوایی، آبگرفتگی معابر، جاری شدن روان‌آب، طغیان رودخانه‌ها، سیلابی شدن مسیل‌ها و رودخانه‌ها، در نواحی کوهستانی کولاک برف، احتمال سقوط بهمن در دامنه‌های برف‌گیر، صاعقه، رانش زمین و ریزش سنگ در نواحی کوهستانی، خسارت به سازه‌های موقت بویژه چادر‌های مسافرتی و خسارت به صنعت کشاورزی، پیش‌بینی می‌شود.

وی اضافه کرد: توصیه می‌شود همراه داشتن تجهیزات لازم و سوخت کافی هنگام سفر با خودرو، عدم اتراق در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، پرهیز از فعالیت‌های کوهنوردی، خودداری از چرای دام و عدم تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت بویژه چادر‌های مسافرتی، لایروبی کانال‌ها و آب‌رو‌ها در نواحی سردسیر و آمادگی برای برف‌روبی توسط دستگاه‌های مربوطه در دستور کار باشد.

تیم تحریریه حوادث

نویسنده حوادثی هستم که تمامی طیف رویدادها را پوشش می‌دهم. از اخبار سیاسی تا رویدادهای فرهنگی و ورزشی، همه را با اهمیت برابر می‌شمارم.