عمومیکسب و کار ایرانیان

زعفران برای فشار خون بالا خوب است؟

بیشتر مردم جهان نام زعفران را شنیده‌اند و با این ادویه و گیاه جادویی آشنایی دارند. زعفران به شکل رشته‌های نازک با رنگ متمایل به قرمز است که علاوه بر کاربردهای زیادی که در آشپزی دارد، در درمان بسیاری از بیماری‌ها هم استفاده می‌شود. بهتر است قبل از مصرف زعفران برای درمان هر نوع مشکلی با متخصص طب سنتی مشورت کنید. در پنل ما می‌توانید هم به صورت حضوری و هم آنلاین از بهترین متخصصان سراسر کشور نوبت بگیرید. در این مقاله به هر آنچه که باید در خصوص زعفران بدانید اشاره می‌کنیم.

امروزه خرید زعفران در حجم های بسیار کم، برای فروشندگان اصلی این محصول مقرون به صرفه نیست. مردم کشور ایران نیز علاقه زیادی را به این محصول داشته و در همین راستا زعفران حجم خرید و فروش بسیار بالایی را در اختیار دارد. با توجه به موارد ذکر شده، مجموعه های فروشنده تلاش کرده اند تا زعفران را در کیفیت های مختلف دسته بندی و به صورت عمده ارائه کنند.

زعفران چیست؟

زعفران (با نام علمی کروکوس ساتیووس) یک گیاه بسیار گران‌قیمت است که از قسمت‌های خشک شده گل (کلاله) آن که شبیه نخ هستند برای تهیه ادویه زعفران، رنگ خوراکی و دارو استفاده می‌شود. اصلی‌ترین دلایل گران بودن زعفران این هستند که برای تولید یک پوند ادویه زعفران به ۷۵,۰۰۰ شکوفه زعفران نیاز است و این گیاه به صورت دستی برداشت می‌شود.

بخش قرمز یا زرشکی رنگ زعفران را که شبیه یک رشته نخ به نظر می‌رسد حتماً دیده‌اید. این بخش که اصلی‌ترین قسمت گیاه زعفران است، کلاله نام دارد. هنگامی که گل زعفران شکوفا می‌شود، سه کلاله در داخل هر گل ظاهر می‌شود.

زعفران را تقریباً در هر جایی می‌توانید پرورش دهید، اما ایران، اسپانیا، یونان، نیوزیلند و هند از رایج‌ترین مکان‌ها برای کشت این گیاه هستند. این گیاه حتی در برخی از نقاط انگلستان نیز رشد می‌کند. این که اولین منشا زعفران کجا بوده هنوز موردبحث است، اما به‌احتمال زیاد منشا آن ایران است. از زمان‌های قدیم در کشورهایی مثل ایران به‌خاطر خواص دارویی زعفران، از آن برای درمان بسیاری از مشکلات و بیماری‌ها استفاده می‌شد.

انواع زعفران

سه نوع زعفران در بازار موجود است: زعفران ایرانی، زعفران کشمیری و زعفران اسپانیایی. زعفران ایرانی از نظر کیفیت و عطر بهترین گزینه است. این در حالی است که زعفران کشمیری به‌خاطر شدت رنگ و زعفران اسپانیایی به‌خاطر قیمت مقرون به صرفه‌اش شهرت دارند.

ارزش غذایی زعفران

ادویه زعفران در هر ۱۰۰ گرم حاوی مواد مغذی زیر است:

مواد مغذی زعفران مقدار مواد مغذی
کلسیم ۱۱۱ میلی‌گرم که ۹ درصد ارزش روزانه غذایی (Daily Value) شما را تشکیل می‌دهد.
آهن ۱۱.۱ میلی‌گرم که ۶۱ درصد ارزش روزانه غذایی را تشکیل می‌دهد.
پتاسیم ۱,۷۲۴ میلی‌گرم که ۳۷ درصد ارزش روزانه غذایی شما را تشکیل می‌دهد.

ارزش غذایی زعفران

خواص و فواید زعفران

زعفران یک ادویه گران‌قیمت با خواص بی‌نظیر است که می‌تواند بسیاری از بیماری‌ها را بدون مراجعه به پزشک درمان کند. در این قسمت به برخی از اصلی‌ترین خواص این ماده جادویی اشاره کرده‌ایم:

۱. خواص زعفران دم کرده – فواید چای زعفران

فواید چای زعفران خیلی زیادند. یکی از مهم‌ترین خواص زعفران دم کرده این است که با التهابی که می‌تواند منجر به بیماری‌های مزمن نظیر شود، مبارزه می‌کند. تحقیقات نشان داده‌اند که چای زعفران می‌تواند از مغز در برابر اختلالات شناختی و میگرن محافظت کند. چای زعفران همچنین حاوی سافرانال است که فعالیت ضدباکتریایی و ضدویروسی را در بدن افزایش می‌دهد.

۲. خواص زعفران برای قلب

خواص زعفران برای قلب در چندین مطالعه اثبات شده‌اند. زعفران به حفظ سلامت عروق و رگ‌ها و کاهش کمک شایانی می‌کند. باتوجه‌به این که زعفران حاوی آنتی‌اکسیدان‌های زیادی است، می‌تواند نقش بزرگی در عملکرد سالم عروق و سیستم گردش خون داشته باشد. داشتن عروق و رگ‌های سالم به معنای داشتن سیستم گردش خون سالم در بدن است.

۳. خواص زعفران برای مغز

تحقیقات همچنین نشان داده‌اند که آنتی‌اکسیدان‌های موجود در زعفران می‌توانند برای مغز و سیستم عصبی مفید باشند. کروستین، کروسین و سافرانال، سه آنتی‌اکسیدان موجود در زعفران هستند که ممکن است به بهبود حافظه و توانایی یادگیری کمک کنند. این مواد همچنین می‌توانند به پیشگیری از بیماری‌های عصبی مانند بیماری پارکینسون کمک کنند. خواص آنتی‌اکسیدانی زعفران همچنین در بهبود حافظه در افرادی که به بیماری آلزایمر مبتلا هستند موثر است و را کمتر می‌کند.

۴. فواید زعفران برای لاغری

زعفران ممکن است با کاهش اشتها به جلوگیری از خوردن تنقلات در بین وعده‌های غذایی کمک کند. در یک مطالعه ۸ هفته‌ای، زنانی که مکمل زعفران مصرف می‌کردند نسبت به زنانی که در گروه دارونما بودند، به میزان بیشتری احساس سیری می‌کردند، کمتر میان‌وعده مصرف می‌کردند و وزن بیشتری از دست دادند. در یک مطالعه ۸ هفته‌ای دیگر، مصرف مکمل حاوی عصاره زعفران توانست منجر به کاهش اشتها، شاخص توده بدنی، دور کمر و توده چربی کلی شود.

۵. فواید زعفران برای کبد چرب

برخی از تحقیقات نشان داده‌اند که مصرف زعفران می‌تواند تا حدی با بیماری‌های کبد مقابله کند. اما هنوز هیچ شواهدی برای اثبات تاثیر زعفران روی کبد چرب وجود ندارد. ممکن است زعفران برخی از را کاهش دهد.

۶. فواید زعفران برای چشم

زعفران خواص آنتی‌اکسیدانی، ضدالتهابی و محافظت‌کننده عصبی دارد که این خواص می‌توانند به بهبود سلامت چشم و کاهش پیشرفت دژنراسیون ماکولا کمک کنند. تحقیقات نشان داده‌اند که مصرف کوتاه‌مدت زعفران می‌تواند به بهبود برخی از جنبه‌های بینایی کمک کند و مصرف آن برای اکثر افراد بی‌خطر است.

۷. خواص زعفران برای مردان

تحقیقات نشان داده‌اند زعفران ممکن است به‌عنوان یک ماده تحریک‌کننده میل جنسی (آفرودیزیاک)، خصوصاً در مردان و افرادی که داروی ضدافسردگی مصرف می‌کنند عمل کند. یک مطالعه روی مردانی که به اختلال نعوظ ( چیست؟) مرتبط با داروی ضدافسردگی مبتلا بودند انجام شد. طبق نتایج این مطالعه، مصرف روزانه ۳۰ میلی‌گرم زعفران در طی یک دوره ۴ هفته‌ای، به طور قابل‌توجهی عملکرد نعوظ را در این افراد بهبود بخشید.

مصرف زعفران در مردان، باعث افزایش رضایت جنسی می‌شود؛ اما کیفیت و ویژگی‌های مایع منی را بهبود نمی‌بخشد. به همین خاطر همچنان خواص زعفران برای اسپرم مردان به اثبات نرسیده است.

۸. خواص زعفران برای زنان

سندرم پیش از قاعدگی (PMS) اصطلاحی است که برای توصیف علائم جسمی، عاطفی و روانی استفاده می‌شود و قبل از شروع دوره قاعدگی رخ می‌دهد. مطالعات نشان داده‌اند که مصرف زعفران می‌تواند به درمان کمک کند. یک مطالعه که روی زنان ۲۰ تا ۴۵ ساله انجام شد، نشان داد علائم PMS (نظیر تحریک‌پذیری، سردرد و درد) در زنانی که ۳۰ میلی‌گرم زعفران در روز مصرف کردند، بهتر از گروه پلاسیبو (دارونما) برطرف شد.

یک مطالعه دیگر نشان داد که تنها بو کردن زعفران به مدت ۲۰ دقیقه، می‌تواند اضطراب ناشی از PMS و سطح هورمون کورتیزول را کاهش دهد و خوابی راحت‌تر برایتان به ارمغان بیاورد. برخی از تحقیقات همچنین خواص زعفران برای رحم و کمک به درمان ناباروری را ثابت کرده‌اند.

۹. خواص زعفران برای کودکان

زمانی که زعفران توسط کودکان و اطفال نوپا مصرف شود می‌تواند به رشد و حفظ استخوان‌های سالم در آن‌ها کمک کند؛ زیرا به بدن کمک می‌کند تا کلسیم را به طور موثرتری جذب کند. زعفران همچنین در شکل‌گیری دندان‌های قوی و سالم هم موثر است.

۱۰. خواص زعفران برای یبوست

زمانی که از زعفران به‌عنوان یک چاشنی طعم‌دهنده در غذا استفاده کنید، از بسیاری از خواص آن بهره‌مند می‌شوید. ترکیبات موجود در زعفران به حفظ هضم خوب و جلوگیری از یبوست کمک می‌کنند. اگر از نفخ و زیاد شاکی شده‌اید می‌توانید با افزودن کمی زعفران به رژیم غذایی‌تان با این مشکلات خداحافظی کنید.

۱۱. خواص زعفران برای سرماخوردگی

زعفران یک ماده عالی برای مبارزه با سرماخوردگی و آنفولانزای فصلی است. سرفه، سرماخوردگی و تب همگی از علائم سرماخوردگی و آنفولانزای فصلی هستند که مصرف زعفران می‌تواند به برطرف‌کردن آن‌ها و حفظ سلامتی کمک کند.

زعفران سرشار از آنتی‌اکسیدان است و رادیکال‌های آزاد را از بین می‌برد؛ بنابراین، اگر می‌خواهید سرماخوردگی را از خود دور کنید، مصرف زعفران یک انتخاب عالی است. درصورتی‌که زعفران را همراه با عسل مصرف کنید، به تسکین سرفه و آسم کمک می‌کند.

۱۲. خواص زعفران برای پریود

زعفران به دلیل ترکیبات شیمیایی و خواص درمانی فراوانی که دارد، برای قاعدگی نیز استفاده می‌شود. با نوشیدن چای یا دم‌نوش زعفران می‌توانید به طرز چشمگیری علائم و درد قاعدگی از جمله را کاهش دهید. همچنین اگر چرخه قاعدگیتان دچار مشکل شده و پریودهای نامنظم دارید، می‌توانید از زعفران برای پریود شدن استفاده کنید.