استان ها

اهدای لوح ثبت ملی تفرشی‌دوزی به فرماندار تفرش

ایران تودی/مرکزی پلاک شهر ملی تفرشی دوزی توسط وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به فرماندار تفرشی تحویل داده شد.

مدیرکل حفاظت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در گفت وگو با ایران تودی، اظهار کرد: سیاست و برنامه های وزارت میراث فرهنگی حفظ، حفظ و اشاعه هنرهای سنتی و هویت بخشی به صنایع دستی بومی و منطقه ای است. هر شهر مقرر شد در هر شهر یا روستا یک محصول صنایع دستی تولید شده در همان منطقه به نام منطقه مذکور ثبت ملی شود و مقدمات ثبت جهانی نیز فراهم شود.

مصطفی مرزبان افزود: بر همین اساس در سال 1397 روستای سمقاور با بیش از 85 کارگاه فعال و حدود 350 هنرمند آقا به عنوان روستای کشوری منبت به ثبت رسید که این شرایط در روستا مهاجرت مثبت داشته و هنرمندان این منطقه را به فرزندان خود آموزش می دهند.

وی تصریح کرد: امسال نیز با پیروی از این سیاست و تلاش برای میراث فرهنگی، تفرش دوزی به عنوان یکی از مهم ترین حوزه های صنعت خیاطی سنتی تفرش ثبت ملی شده است. نام اصلی آن گلدوزی دوزی است که برای تزئین منسوجات پارچه ای استفاده می شود.

مرضبان با بیان اینکه با تلاش هنرمندان شهرستان که در حال حاضر بیش از 100 هنرمند در این حوزه فعال هستند، کار ثبت در وزارت میراث فرهنگی انجام شد، افزود: امشب همزمان با وزیر. میراث فرهنگی در استان مرکزی و در شهرستان تفرش حضور داشت که لوح ثبت ملی این رشته با امضای وزیر تحویل شد و مقدمات ثبت جهانی نیز در حال انجام است.

وی وجود مرکز فروش صنایع دستی به ویژه گلدوزی، ایجاد آموزش دانشگاهی در این هنر و همچنین وجود مراکز تولیدی و افزایش حجم تولید را از الزامات ثبت جهانی این رشته دانست. .

مرزبان با بیان اینکه قدیمی ترین نمونه های موجود از این اثر مربوط به دوره قاجار و قدمت 150 ساله است، گفت: در سال های اخیر به دلیل نبود بازار کار و گسترش منسوجات صنعتی و کارخانه ای این منطقه دچار رکود شده است. اما با تلاش این اتفاق افتاد، اکنون فعالان زیادی در این زمینه وجود دارد و تنوع محصولات نیز در این زمینه زیاد است، حتی می‌توانیم شاهد گلدوزی روی جاسویچی و گردنبند باشیم.

انتهای پیام