فرهنگ و هنر

ابلاغ معیارهای ثبت آثار غیرمنقول بعد از 89 سال!

وزیر میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی در نامه ای به نمایندگان مجلس ، دبیرکل ، مدیر پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و وزیر میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی استان ، معیارهای ثبت واقعی و تاریخی را اعلام کرد. بناهای فرهنگی

به گزارش ایران تودی ، 35 سال پس از تأسیس سازمان میراث فرهنگی ، اولین گام برای حفظ آثار باستانی کشور و تصویب اساسنامه سازمان میراث فرهنگی وقت از 32 سال پیش و جالبتر از همه ، 89 سال از ثبت ملی است. سلیمان تپه – زیرز – سرتپه یکی از اولین بناهای تاریخی است که در فهرست میراث ملی ایران قرار گرفته است (اگرچه اکنون بخشی از عراق است).

با این حال ، مقامات میراث فرهنگی کشور اعلام کرده اند که تنها 10٪ از بناهای تاریخی ، از جمله بناهایی که هنوز جا به جا نشده اند (مانند بناهای قدیمی ، پله ها و سایر آثار تاریخی غیرقابل جابجایی) در فهرست آثار ملی است. ثبت شد و تا سال 1397 تعداد این آثار برای ثبت ملی به 36000 اثر رسیده بود. البته در این سالها آمار تخریب آثار تاریخی غیر منقول منتشر نشده است. این ممکن است به دلیل آماری یا ضعف در معیارهای استفاده شده نباشد.

اکنون اولین وزیر وزارت میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی معیارهای ثبت ملی کلیه آثار تاریخی و فرهنگی غیر منقول کشور را اعلام کرده است.

روابط عمومی وزارت میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی اعلام کرد که متن نامه ارسال شده توسط علی عسگر مونسان – وزیر – برای اعلام ضوابط ثبت ملی آثار تاریخی و فرهنگی واقعی به شرح زیر است: قانون مرمت و حفاظت از بافتهای تاریخی و فرهنگی و سایر قوانین مربوط به ثبت آثار ، مصوب 2 ژوئیه 2009 ؛ باید در مورد ضوابط ثبت آثار تاریخی و فرهنگی واقعی مطلع شوند. “مطابق مراحل قانونی ، اطلاع رسانی معیارها. توصیه می شود اقدامات لازم را انجام دهید. “

در این تبلیغ علاوه بر بناهای تاریخی و فرهنگی واقعی ، ساختمانها ، سازه ها ، مکانها و فضاهایی که نمایانگر تحولات مهم و ارزشمند معماری ، برنامه ریزی شهری یا صنعت در دوران مدرن هستند ، ساختمانها و سازه هایی که از نظر ظاهری مهم و ارزشمند هستند ، نمونه های معماری و شهری برنامه ریزی ، آثار معماری مدرن و برنامه ریزی شهری ، ارزش و اهمیت دوره بر اساس اسنادی است که توسط شورای ملی ثبت آثار ملی توسط معماران و متخصصان برنامه ریزی شهری شناخته شده تأیید شده است. آثار ، رویدادهای مهم سیاسی یا اجتماعی ، اقتصادی یا اقتصادی مذهبی یا اعتقادی یا فرهنگی یا هیئت ثبت مناظر نظامی و فرهنگی و آثار خلق شده توسط انسان و طبیعت و دارای ارزش تاریخی ، فرهنگی ، نمایشی ، زیبایی شناختی یا مردم شناسی. ثبت نام کسانی که دارای ارزش تاریخی و فرهنگی در فهرست یا فهرست آثار ملی هستند.

مطابق قانون حفاظت از آثار ملی مصوب 1309 و تبصره 2 قانون مدیریت خدمات باستان شناسی ، موزه ها و سایر آثار مصوب مجلس ملی در سال 1323 ، معیارهای کلی ثبت آثار و معیارهای کلی ثبت تاریخی واقعی و بناهای فرهنگی بیان شد.

بر اساس این تبلیغات ، آثار بر اساس قدمت یا اهمیت تاریخی یا شأن ملی آثار در آثار ملی و لیست های مربوطه از جمله آثار با ارزش فرهنگی و تاریخی ثبت می شوند. وزارت میراث ، فرهنگ ، جهانگردی و صنایع دستی مسئول شناسایی نمونه ها است.

انتهای پیام