فرهنگ و هنر

موضع ضرغامی درباره طرح حراج اشیاء تاریخی در مجلس

عزت الله ضرغامی می گوید: «در طرح «استفاده بهینه از عتیقه ها و گنجینه ها» که توسط تعدادی از نمایندگان مجلس ارائه شد، شرکت نکردم و از طریق رسانه ها در جریان آن قرار گرفتم.

به گزارش ایران تودی، یک روز پس از انتشار اخباری در رسانه ها از طرح «استفاده بهینه از عتیقه ها و گنجینه ها» که توسط 46 نماینده راه اندازی شد، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به بیان دیدگاه های خود درباره این طرح پرداخت. زرقامی در جمع خبرنگاران علاوه بر صدور کارت شناسایی بین المللی برای دو شخصیت تاریخی ایران گفت: از برنامه های تعدادی از نمایندگان مجلس اطلاعی نداشتم و از جزئیات آن اطلاعی نداشتم. ما مفاد این قانون را در مطبوعات دیده ایم.

وی تاکید کرد: اگر در حوزه میراث فرهنگی به ویژه در حوزه اکتشاف و کاوش مهم که موضوع پیچیده و دقیقی است وارد شوند، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با توجه به اشراف خود باید در این زمینه اظهار نظر کند. تجربه و علم، بحث و گفتگوهای کارشناسی با نمایندگان مجلس در کمیسیون های مربوطه.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با بیان موضع شخصی خود درباره طرحی که گفته می شود به کاوش و قاچاق آثار تاریخی مشروعیت قانونی می دهد، گفت: من آن را ندارم و اجازه قضاوت در مورد آن را ندارم.

وی همچنین تاکید کرد: آنچه در حال حاضر وجود دارد این است که هر کاوشی باید بر اساس تحقیقات و مطالعات دقیق قبلی ما و در حدود تعیین شده توسط کارشناسان رسمی و قانونی میراث فرهنگی انجام شود و هر قانون دیگری باید با آن رعایت شود. اصل. ” توجه کنید.

ضرغامی در ادامه گفت: البته قانون جامع وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هفته گذشته در شورای معاونین به مرحله نهایی رسید که بیش از 100 ماده در همه حوزه های این وزارتخانه و تمام الزامات قانونی ما دارد. ” محدوده ماموریت اعلام شده است این قانون کلی میراث فرهنگی است. این قانون طی یکی دو هفته آینده در دستور کار دولت قرار می گیرد. خوشبختانه از آنجایی که این قانون در گذشته به شکلی در کمیسیون‌های دولتی ارائه شده است، از دولت می‌خواهیم که فقط بخش‌های جدید اضافه شده در قانون را در نظر بگیرد. پس از تصویب در دولت، این لایحه برای تصویب نهایی به مجلس ارائه می شود.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی وی در پاسخ به سوال ایران تودی در صورت تصویب قانون جامع این وزارتخانه، طرح نمایندگان مجلس را به حاشیه می برد و باطل می کند یا از تکرار طرح های مشابه جلوگیری می کند؟ وی گفت: قبل از انقلاب قوانین متعددی در حوزه ماموریت های وزارت میراث فرهنگی وجود داشت، آنقدر زیاد است که اگر فردی بخواهد خود را توجیه کند باید دوره دکتری تخصصی را بگذراند. قوانین مفصل هستند و من زمان زیادی را صرف خواندن این قوانین، دستورالعمل ها و مقررات کرده ام و هنوز راه زیادی باقی مانده است، اما قاعده ای که ما نوشته ایم مسائل کلیدی در مأموریت ما را روشن می کند که در صورت حل شدن، بقیه موارد رعایت قوانین و مقررات آسان است. این قانون جامع وظایف کلی وزارتخانه را در بر می گیرد که باید روشن شود.

ضرغامی گفت: در صورت تصویب قانون جامع وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، سایر قوانین، آیین نامه ها و مصوبات هیات وزیران و هر سند قانونی که با این قانون جامع حتی طرح مجلس مغایرت داشته باشد لغو می شود. . قوانین اساسی قبلی وجود دارد که تصویب نشده و حتی در صورت تصویب قانون جامع «غیر ممکن» تلقی می شود.

انتهای پیام/