اقتصادیکسب و کار ایرانیان

کمترین اسپرد طلا در بروکرها

طلا را می‌توان به نوعی قدیمی‌ترین ارز جهان و به عنوان نماینده‌ای برای پول دانست. این فلز گرانبها در اقتصاد جهانی نقش تعیین کننده‌ای دارد و به دلیل نقدینگی بالا از جمله کالاهایی است که مورد توجه معامله‌گران قرار دارد. تریدر طلا به گمانه‌زدن بر روی قیمت جهانی این دارایی در تلاش برای کسب سود است. بروکر معاملات طلا به شرکت‌های کارگزاری اطلاق می‌شود که به سرمایه‌گذاران فردی اجازه می‌دهند تا طلا را به‌عنوان کالا یا CFD  در پلتفرم‌های معاملاتی مختلف خرید و فروش کنند. اما چطور بهترین بروکر برای ترید طلا را انتخاب کنیم؟

بهترین روش ترید طلا

طلا یک فلز گرانبها است که در طول تاریخ به دلیل ظاهر براق و زیبا و کمیاب بودن به خوبی مورد توجه بشر قرار گرفته است. این فلز به طور گسترده در طول تاریخ در ساخت جواهرات و به عنوان پول مورد استفاده قرار گرفته و اخیراً کاربردهایی در الکترونیک، پزشکی و حتی غذا پیدا کرده است. طلا از لحاظ تاریخی به عنوان ارز استفاده می‌شد و امروزه نیز نوعی ذخیره نقدینگی برای بخشی از پس‌انداز بانک‌های مرکزی است.

اگرچه استفاده از آن به‌عنوان وسیله مبادله با روش‌های پرداخت مدرن‌تر جایگزین شده است، طلا همچنان به‌عنوان راهی برای ذخیره قابل اعتماد دارایی شناخته شده است. طلا نقش حیاتی در دنیای مالی و سرمایه‌گذاری ایفا می‌کند و به عنوان پوششی در برابر مشکلات اقتصادی عمل می‌کند و توانایی خود را در ایجاد بازده قابل توجه برای سرمایه‌گذاران نشان می‌دهد.

برخلاف سایر کالاها مانند نفت که فقط یک بار استفاده می‌شود، طلا را نمی‌توان از بین برد و مقادیر تولید شده در گردش باقی می‌ماند و می‌توان آن را بازیافت کرده و در آینده مجددا مورد استفاده قرار داد.

سرمایه‌گذاری در طلا را می‌توان با خرید به شکل فیزیکی مانند شمش یا سکه، یا با سرمایه‌گذاری در ابزارهای مالی متمرکز در حرکت طلا انجام داد. این ابزارهای مالی همچنین به معامله‌گران امکان گرفتن شورت در قیمت طلا را می‌دهد. بهترین روش ترید طلا و نوع سرمایه‌گذاری به اهداف خاص شما بستگی دارد. سرمایه‌گذاران می‌توانند فلز گرانبها را مستقیماً به شکل فیزیکی مانند شمش یا سکه خریداری کنند.

برخی دیگر ممکن است سرمایه‌گذاری از طریق بازارهای فیوچرز و آپشن را ترجیح دهند. بسیاری از سرمایه‌گذاران نیز به صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک و صندوق‌های قابل معامله (ETF) مانند سهام طلای SPDR (GLD) روی می‌آورند. برای ترید طلا نیز باید درباره بهترین بروکر برای ترید طلا تحقیق کنید.

آموزش ترید طلا

بازار طلا چه صعودی باشد چه نزولی، به دلیل موقعیت منحصر به فرد خود در سیستم‌های اقتصادی و سیاسی جهان، نقدینگی بالا و فرصت‌های عالی تقریبا همیشه شرایطی برای کسب سود معامله‌گران ارائه می‌دهد. در حالی که بسیاری از افراد مالکیت فلز را انتخاب می‌کنند، گزینه‌های دیگر مانند معامله از طریق بازارهای فیوچرز، سهام و معاملات آپشن اهرم‌دار با ریسک اندازه‌گیری شده نیز محبوب است.

معامله‌گران اغلب نمی‌توانند به صورت کامل از نوسانات بازار استفاده کنند؛ زیرا ویژگی‌های منحصر به فرد بازارهای جهانی طلا را یاد نگرفته‌اند. علاوه بر این، همه ابزارهای سرمایه‌گذاری طلا به طور یکسان ایجاد نمی‌شوند، برخی از ابزارهای طلا نسبت به سایر روش‌های معامله پتانسیل سوددهی بیشتری دارند. یادگیری معامله طلا سخت نیست؛ اما این فعالیت به مجموعه‌ مهارت‌های منحصر به فرد برای این کالا نیاز دارد.

چند عامل اصلی بر روی قیمت طلا تاثیر دارد:

  • تورم و تورم منفی
  • حرص و طمع
  • عرضه و تقاضا

معامله‌گران اگر تنها در واکنش به یکی از این دو عامل معامله کنند، ممکن است با ریسک از دست دادن پول مواجه شوند. به عنوان مثال، بگوییم بازار جهانی با یک افت قیمت مواجه شده است، بسیاری از معامله‌گران تصور می‌کنند که عامل حرص طلا را به حرکت در می‌آورد و معامله‌گران هیجانی کورکورانه قیمت را بالاتر می‌برد. با این حال، تورم ممکن است در واقع باعث کاهش بازار سهام شده باشد و معامله‌گران تکنیکال را جذب کرده و طلا با حجم زیادی در بازار به فروش برسد.

ترکیبی از این عوامل همیشه در بازارهای جهانی مطرح است و در بلندمدت روندهای صعودی و نزولی ایجاد می‌کند. به عنوان مثال، محرک اقتصادی کمیته بازار آزاد فدرال رزرو آمریکا (FOMC) که در سال 2008 آغاز شد، در ابتدا تأثیر کمی بر طلا داشت؛ زیرا بازیگران بازار بر سطوح ترس ناشی از فروپاشی اقتصادی 2008 متمرکز بودند. با این حال، این عامل باعث کاهش تورم شد و بازار طلا و سایر گروه‌های کالایی روند معکوسی را در پیش گرفتند.

درک روانشناسی بازار

ویژگی‌های طلا باعث شده تا جمعیت زیادی را با منافع متنوع و اغلب متضاد جذب کند. برخی افراد به خرید طلای فیزیکی، شمش و جواهرات علاقه دارند و بخش بزرگی از دارایی‌های خانواده را به سهام طلا، معاملات آپشن و فیوچرز اختصاص می‌دهند. این افراد معمولا به صورت بلندمدت معامله می‌کنند و به ندرت ممکن است در روندهای نزولی از خرید خود منصرف شوند. معمولا معامله‌گران خرد تقریبا بخش اصلی جمعیت معامله‌گران طلا را تشکیل می‌دهند.

معامله‌گران طلا نقدینگی بالایی به بازار اضافه می‌کنند و در عین حال کف قیمتی را در معاملات آتی و سهام طلا نگه می‌دارند. این معامله‌گران، در بازارهای هیجانی که یکی از سه نیروی اصلی فشار خرید قوی ایجاد می‌کند، شرایط ورود را برای فروش معامله‌گران کوتاه‌مدت فراهم می‌کند. علاوه بر سرمایه‌گذاری، طلا به عنوان پوشش ریسک توسط سرمایه‌گذاران نهادی خریداری می‌شود و در استراتژی‌های دوجانبه به‌عنوان پوشش ریسک‌، در ترکیب با ارزها و اوراق قرضه خرید و فروش می‌شود.

خواندن نمودارهای بلندمدت

سعی کنید زمان بگذارید و نمودارهای طلا را در بازه‌های بلندمدت، مثلا تا 100 سال قبل، بررسی و مطالعه کنید. علاوه بر بررسی روندهایی که برای چندین دهه ادامه داشت، این فلز بازه‌های صعودی و نزولی بلندمدت زیادی را تجربه کرده است.

تجزیه و تحلیل این موارد، می‌تواند به شما درک خوبی از روندهای قیمتی طلا و تغییرات آن ارائه دهد. پس از اینکه در فوریه (بهمن) سال 1980 به 2420 دلار در هر اونس رسید، در اواسط دهه 1980، در واکنش به سیاست پولی محدودکننده فدرال رزرو، نزدیک به 800 دلار کاهش یافت.

روند نزولی بعدی تا اواخر دهه 1990 ادامه یافت، زمانی که طلا وارد روند صعودی تاریخی شد و در فوریه (بهمن) سال 2012 به بیش از 2235 دلار در هر اونس رسید. قیمت طلا پس از آن کاهش پیدا کرد و برای چندین سال ادامه داشت و در نوامبر 2015 به حدود 1330 دلار رسید. این فلز برای چند سال با قیمت خوبی معامله شد؛ اما در طول همه‌گیری کووید-19 در سال 2020 دوباره از مرز 2000 دلار عبور کرد.

طی سال‌های اخیر، اگرچه تورم در سال 2022 به سطوح بالایی رسید؛ اما قیمت طلا کاهش یافت و در اکتبر به پایین‌ترین حد خود در حدود 1630 دلار بازگشت. با وجود تلاش‌های فدرال رزرو برای مهار افزایش قیمت‌ها و نگرانی فعالان بازار در مورد رکود در حال وقوع، قیمت طلا تا پایان سال 2022 شروع به بهبود کرد. از ژانویه (دی) سال 2023، این فلز با 1900 دلار در هر اونس معامله می‌شود. بررسی حرکات قیمتی طلا طی سال‌های گذشته، به شما درک خوبی از معاملات و عوامل موثر بر قیمت این فلز می‌دهد.

حال که بیشتر با ترید طلا و روش‌های سرمایه‌گذاری در آن آشنا شدیم، باید به دنبال بهترین بروکر برای ترید طلا باشیم. برخی بروکرها، معاملات طلا را به عنوان یکی از محبوب‌ترین کالاهای سرمایه‌گذاری ارائه می‌کنند که تأثیر قابل‌توجهی به عنوان ارز دارد.

در حالی که طلا ممکن است در بازار مشتقه، فیوچرز، سهام، فارکس، CFD و بازار آپشن نیز معامله شود. ارزش طلا نسبتاً ثابت است؛ اما به دلیل محبوبیت و استفاده از آن به عنوان ذخیره ارزش، می‌تواند افزایش و کاهش بیشتری را نسبت به برخی کالاها تجربه کند.

یکی از بزرگترین در سراسر جهان با بیش از 20 سال تجربه در صنعت فارکس است. این بروکر توسط کمیسیون خدمات مالی (FSC) تنظیم شده است. آلپاری خدمات معاملاتی فارکس و CFD خود را به بیش از 4 میلیون مشتری ارائه می‌دهد. علاوه بر اینکه آلپاری به کاربران ایرانی خدمات ارائه می‌دهد، بلکه پشتیبانی خوبی به زبان فارسی دارد. در بروکر آلپاری فارکس می‌توانید طلا و سایر فلزات و جفت‌ ارزها را معامله کنید.

حساب‌هایی با اسپرد پایین برای ترید طلا مناسب است؛ از این رو، حساب‌های ECN و Pro-ECN و حساب استاندارد برای معامله طلا مناسب است. اسپرد حساب استاندارد از 1.2 پیپ، حساب ECN و Pro-ECN نیز از 0.4 پیپ شروع می‌شود.

  بروکر ویندزور (Winsore)

یک شرکت سرمایه‌گذاری در قبرس، اردن، سیشل، بلیز و کنیا است که در سال 1988 تاسیس شد. ابزارهای متنوع قابل معامله و کارمزدهای معاملاتی بسیار رقابتی از نقاط قوت این بروکر است. بروکر ویندزور پلتفرم معروف متاتریدر 4 را به کاربران ارائه می‌دهد تا بتوانند تحلیل‌های تکنیکال و معاملات پیچیده را انجام دهند.

ویندزور دو نوع حساب اصلی دارد:

  • حساب‌ پرایم (Prime)
  • حساب زیرو (Zero)

حساب پرایم (Prime) دارای حداقل واریز 50 دلاری است و به صورت کلی زیاد برای معامله طلا گزینه خوبی نیست. از طرف دیگر، حساب زیرو (Zero) دارای حداقل واریز 1000 دلار و اسپرد 0 است. بهترین بروکر برای ترید طلا باید دارای حسابی باشد که اسپرد 0 و شرایط معاملات خوب ارائه دهد.

بروکر فارکس چیف (بهترین بروکر برای ترید طلا)

بسیاری این بروکر را بهترین بروکر برای ترید طلا می‌دانند. اسپرد و کمیسیون این بروکر کاهش یافته و از این رو برای ترید طلا مناسب است. همچنین فارکس چیف خدمات خوبی به کاربران ایرانی خود ارائه می‌دهد. با این وجود این بروکر نسبتا جدیدتر از سایر گزینه‌های موجود در بازار است؛ از این رو، پیش از واریز پول حتما درباره امنیت این بروکر و تجربه کاربران دیگر تحقیق کنید.

  • حساب استاندارد: شروع اسپرد از 1.8 پیپ
  • حساب پرمیوم: شروع اسپرد از 1 پیپ
  • حساب وی‌ آی پی: شروع اسپرد از 0.8 پیپ
  • حساب تیلور مورد (Tailormade): شروع اسپرد از 0 پیپ
  • حساب ثابت (fixed account)
  • حساب استاندارد (standard account)
  • حساب ECN
  • حساب بیت کوین یا ارز دیجیتال (Bitcoin account)

اسپرد حساب استاندارد شناور است و از 1.3 پیپ شروع می‌شود. اسپرد حساب ثابت نیز ممکن است تا 3 پیپ متغیر باشد. اما حساب ECN اسپرد ندارد و برای معاملات طلا مناسب‌تر است.

کمترین اسپرد طلا در بروکرها

همانطور که در برسی بهترین بروکر برای ترید طلا به آن اشاره کردیم، یکی از مهم‌ترین موارد در بررسی بروکرهای مناسب برای معامله طلا، بررسی اسپرد آنها در معامله است. یکی از گزینه‌های مناسب با اسپرد پایین است که به کاربران ایرانی خدمات می‌دهد. RoboForex در سال 2009 تاسیس شد و از آن زمان تحت مقررات IFSC بلیز قرار گرفت. روبو فارکس تعداد زیادی حساب با کمترین اسپرد ممکن را ارائه می‌دهد:

  • حساب پرو سنت (ProCent)
  • حساب حرفه‌ای یا پرو (Pro)
  • حساب ECN
  • حساب R Trader
  • حساب پرایم (Prime)

هنگام معامله طلا در روبوفارکس می‌توانید با اسپرد صفر شروع کنید. این بروکر همچنین انواع مختلفی از محصولات معاملاتی را به مشتریان ارائه می‌دهند. از جمله این موارد می‌توان به فارکس، سهام، شاخص‌ها، صندوق‌های قابل معامله در بورس (ETF)، کالاها، فلزات و انرژی اشاره کرد.