اقتصادیکسب و کار ایرانیان

بازار فارکس چند روز تعطیل است؟

افراد با اهداف مختلف کوتاه مدت یا بلند مدت وارد بازارهای مالی و سرمایه‌گذاری می‌شوند. از این رو، می‌توان گفت که زمان در معامله‌گری نقش خیلی مهمی دارد. برخلاف معامله‌گرانی که با اهداف طولانی مدت وارد بازار می‌شوند، برخی از تریدرها از نوسانات قیمت که در کوتاه مدت اتفاق می‌افتد، سود می‌برند. یک تریدر ممکن است سهام یک شرکت را برای نگهداری در زمان کوتاهی، چند روز، یک هفته، یک ماه یا حتی یک فصل خریداری کند. در حالیکه یک سرمایه‌گذار تصمیم می‌گیرد یک دارایی را به عنوان سرمایه برای سال‌‌‌ها نزد خود نگه دارد.

نسبت به نوع معامله، تحلیل معامله‌گران ممکن است به ساعت‌ها، دقیقه‌ها و حتی ثانیه‌‌ها تقسیم شود. ساعتی از روز که معامله در آن شکل می‌گیرد،‌ می‌تواند فاکتور مهمی به شمار آید. در این مقاله قصد داریم ساعات کاری بازار فارکس و بهترین ساعات معامله در این بازار را معرفی کنیم. بازار فارکس کار خود را در ساعت ۵ بعد از ظهر به وقت منطقه زمانی شرقی در ایالات متحده (EST) شروع می‌کند و تا ساعت ۴ به وقت  EST به فعالیت خود ادامه می‌دهد. به‌صورت ۲۴ ساعته، پنج روز در هفته (شنبه و یکشنبه تعطیل) در نقاط مختلف جهان فعال است. اگر به وقت ایران بخواهیم در نظر بگیریم،‌ ساعت شروع کار بازار فارکس، ۱:۳۰ بامداد و ساعت پایان کار آن ۱:۳۰ بامداد روز بعد خواهد بود.

بازار فارکس چه بازاری محسوب میشود؟

بازار فارکس یکی از بزرگ‌ترین بازارهای مالی برای سرمایه‌گذاری است که بیشترین حجم معاملات روزانه را به خود اختصاص می‌دهد. اساس کار این بازار، تنظیم معاملات خرید و فروش است؛ هر جفت ارز، ارز فیات یک کشور است که در مقابل ارز کشور دیگر معامله می‌شود. برای یادگیری این بازار و اطلاع از مهم ترین اخبار آن به سایت nezarat.com سر بزنید. قیمت ارز فیات در هر کشور توسط بانک مرکزی آن کشور مشخص می‌شود. از این رو کار بازار فارکس در هر کشور با توجه به آغاز روز کاری برای بانک مرکزی آن کشور شروع می‌شود.

بازار فارکس نقطه آغاز و پایانی دارد که از بازار استرالیا شروع و بعد به بازار ژاپن و انگلستان می‌رسد،‌ در نهایت نیز به بازار نیویورک ختم می‌شود. با پایان ساعت کار بازار فارکس در یک کشور، ‌این بازار فعالیت خود را در کشور بعدی ادامه داده تا دوباره با ساعت کاری سیدنی، روز بعد را آغاز کند. هنگام اقدام به معامله از طریق هر باید به محل آن کارگزاری دقت کنید که در کدام منطقه قرار دارد مثلا moneysmart.sg در سنگاپور واقع شده است و اختلاف ساعت آن را با کشوری که بازار فارکس در آن فعال است در نظر بگیرید.

بهترین ساعت برای ترید در بازار فارکس

بهترین زمان معامله در بازار فارکس زمانی‌ست که حجم زیادی از معاملات در بازار در حال انجام هستند؛ زیرا امکان لغزش قیمت کمتر است.  این که بازار فارکس یک بازار ۲۴ ساعته است و شما در هر ساعتی می‌توانید ترید کنید به این معنا نیست که حتما باید معامله‌ای در این زمان انجام دهید.

هرچه تریدرها معاملات بیشتری انجام دهند، حجم معاملات بیشتر شده و بازار فعال‌تر خواهد بود. در این حالت،‌ اسپردها فاصله کمتری پیدا کرده و لغزش قیمت کمتری را شاهد خواهید بود. به طور خلاصه؛ می‌توانید سفارشات بهتری داشته باشید. البته به خاطر داشته باشید که اگر استراتژی شما برای معامله، ‌اسکالپ یا نوسان‌گیری است در ساعاتی که بازار فعالیت کمتری دارد، سود بیشتری کسب خواهید کرد. بازارهای مالی بین‌المللی مانند فارکس محبوبیت زیادی بین سرمایه‌گذاران پیدا کرده‌اند. از این رو، این بازارها در تمام ساعات شبانه روز در حال فعالیت هستند. یک تریدر حرفه‌ای می‌تواند از بازار نزولی هم مثل بازار صعودی سود ببرد. اما ‌کسب درآمد از بازاری که هیچ حرکتی ندارد، (در حال رنج زدن است) بسیار دشوار است.

بهترین ساعات برای معامله‌گران ایرانی‌

با توجه به این موضوع که مناسب‌ترین ساعت ترید زمان شلوغی بازار است، ‌بهترین ساعت برای ترید ایرانی‌‌ها در بازار فارکس، ‌بین ساعات ۱۶ تا ۱۹ بعداز ظهر است.  همانطور که ذکر شد بهترین زمان برای اقدام به معامله در بازار فارکس، زمانی‌ست که اوج معاملات را می‌بیند و معامله‌گران زیادی مشغول به معامله هستند. همواره حجم زیادی از معاملات در بازار فارکس در ساعاتی بین ۴ تا ۹ بعدازظهر انجام می‌شوند.

این در حالی‌ست که بسیاری ۱۱:۳۰ تا ۱۲:۳۰ ظهر را بهترین ساعت برای معامله در فارکس معرفی می‌کنند، زیرا در این ساعات بازارهای انگلستان و ژاپن همزمان در حال فعالیت هستند. پیش از اقدام به معامله بهتر است به جدول زمان‌بندی فارکس رجوع کنید. اما ‌به غیر از جدول زمانی بازار فارکس، یک نکته مهم دیگری وجود دارد و آن زمان مبدا این بازار است. زمان مبدا در ساعت کار فارکس بستگی به بروکرها دارد. اغلب بروکرها مبدا زمانی ساعت کار فارکس را بر اساس منطقه زمانی اروپای شرقی یا بر اساس گرینویچ قرار می‌دهند.

به عنوان مثال، اگر بروکر شما آلپاری باشد، مبدا زمانی ساعت کار فارکس برای معاملات شما اروپای شرقی یا همان EET خواهد بود؛ بنابراین ساعت کار فارکس به وقت ایران در این حالت یک ساعت و نیم از ساعت تهران عقب‌تر است. به خاطر داشته باشید، در ساعاتی که بازار فارکس شلوغ است و حجم معاملات بیشتری در بازار اتفاق می‌افتد، قیمت‌ها واقعی‌تر خواهند بود. به بیان دیگر، تعداد خریداران و فروشندگان بیشتری در آن ساعت در بازار حضور دارند. در این صورت، می‌توان گفت که قیمت‌ها به عدد واقعی نزدیک‌تر هستند. لازم به ذکر است که یک معامله‌گر حرفه‌ای که به دنبال ریسک کمتر و سود منطقی‌تر است، باید در ساعت کار فارکس وارد بازار شود که حجم معاملات در بازار در بیشترین حالت ممکن است.

همپوشانی در زمان معاملات فارکس

اگر به جدول زمان‌بندی ساعت کار بازار فارکس دقت کنید، متوجه خواهید شد که بازارهای مختلف در ساعاتی با هم همپوشانی دارند. یکی از بهترین تایم‌های معاملات بازار فارکس زمانی‌ست که دو بازار بزرگ به‌صورت همزمان در حال فعالیت هستند. از این رو، شناسایی تایم همپوشانی بازارها می‌تواند مهم باشد.

برای مثال، بین ساعات ۱۳:۳۰ تا ۱۸:۳۰ بازارهای لندن و نیویورک با هم باز هستن و فعالیت فارکس در این تایم خیلی زیاد است. این ساعات،‌ شلوغ‌ترین ساعات روز در بازار فارکس است. همچنین در طول تابستان، از ساعت ۳:۰۰ تا ۴:۰۰ صبح به وقت شرقی (ET)، بازار توکیو و لندن با هم فعال هستند. اغلب این زمان‌ها شلوغ‌ترین تایم در طول روز معاملاتی هستند؛ زیرا زمانی که دو بازار همزمان در حال فعالیت باشند، معاملات بیشتری انجام می‌شود؛ چراکه در آن زمان‌، همه شرکت‌کنندگانِ بازار در حال معامله هستند و حجم معاملات بیشتری در مارکت در جریان است.

تاثیر انتشار اخبار روی بازارهای فارکس

اخباری در خصوص تصمیمات نرخ بهره، شاخص قیمت مصرف کننده، جلسات بانک مرکزی، خرده فروشی، حقوق و دستمزد بخش غیرکشاورزی، شاخص مدیران خرید، تولید ناخالص داخلی GDP، نرخ بیکاری و اخبار سیاسی مهم می‌توانند تاثیر قابل توجهی بر معاملات بازار فارکس داشته باشند.

علاوه بر زمان معاملات، برخی اخبار می‌توانند تاثیر زیادی روی بازارها داشته باشند. برای اینکه معاملات موفقی در بازارهای بین‌المللی داشته باشید، لازم است که رویدادهای مهم اقتصادی و سیاسی را دنبال کنید. برخی اخبار از موسسات دولتی می‌توانند تا حد زیادی بر روند قیمت یک دارایی تاثیر بگذارند. البته این نکته را فراموس نکنید که نحوه تحلیل اخبار بر بازار نیاز به آموزش و تجربه زیاد دارد.

سخن پایانی

یکی از ویژگی‌های مثبت بازارهای فارکس فعالیت ۲۴ ساعته آن‌هاست. بازار فارکس فعالیت خود را به طور پیوسته در کشورهای مختلف جهان ادامه می‌‌دهد. این بازار کار خود را با آغاز روز کاری در سیدنی استرالیا شروع می‌کند. پس از آن در توکیو و لندن به فعالیت خود ادامه می‌دهد و در نهایت در نیویورک به کار خود خاتمه می‌دهد. یک تریدر حرفه‌ای پیش از اقدام به معامله،‌ حتما به ساعت کار بازار دقت می‌کند. زیرا بهترین تایم برای انجام معاملات پر سود زمان شلوغی بازار است که قیمت‌ها واقعی‌تر هستند. در این مقاله سعی کردیم با تکیه بر منابع معتبر، ساعات کار بازار فارکس و ساعات مهم برا ی معامله را معرفی کنیم.