فرهنگ و هنر

آیین بزرگداشت پدر موسیقی نوین ایران برگزار می‌شود

استاد علینگی وزیری (۹ آنلاین ۱۲۶۵ – ۱۸ شهریور ۱۳۵۸)، معروف به کلنل وزیری، نوازنده برجسته و از پیشگامان آهنگساز اجرای ارکسترال موسیقی ایرانی بود. او که به دلیل سالها خدمت در ارتش و رسیدن به درجه سرهنگی به کلنل وزیری شهرت داشت، به موسیقی عشق می ورزید و در نهایت این دومی را بین خدمت سربازی و حرفه موسیقی انتخاب کرد.

علینگی خان وزیری خدمات مهمی به موسیقی ایرانی کرده است. از جمله، او نت نویسی را در سنت موسیقی شفاهی ایران رواج داد. او همچنین یک مدرسه عالی موسیقی ایجاد کرد و بعدها ریاست مدرسه موسیقی دولتی (مدرسه موسیقی نظام) را بر عهده گرفت و سعی کرد موسیقیدانان ایرانی را با مبانی نظری موسیقی، اصول آهنگسازی و ارکستر غربی آشنا کند. روانشاد ابوالحسن خان صبا، روح الله خالقی، موسی معروفی و ​​اسماعیل مهرتاش از مهم ترین شاگردان علینجی خان وزیری بودند.

استاد وزیری در نواختن تار و آهنگسازی نیز مهارت زیادی داشت. از معروف ترین آثار این نوازنده می توان به «دختر روشن»، «دو عاشق» و «سمفونی روغن» اشاره کرد.

روز پنجشنبه (23 مهرماه) ساعت 17 مراسم یادبود علینقی وزیری پدر موسیقی نوین ایران به مناسبت یکصد و سی و ششمین سالگرد تولد این استاد برجسته موسیقی با حضور بزرگان موسیقی ایران؛ حسن ناهید، میلاد کیایی، بهرام گودرزی، محمد مقدسی، فرهاد فخرالدینی، جهانشاه صارمی، لوریس چکناواریان، هادی منتظری، مسعود حبیبی و جمعی دیگر از نوازندگان و هنرمندان در فرهنگسرای اندیشه واقع در خیابان شریعتی برگزار می شود.

بهنام مهدان (پندار) تنها متولی مقبره علینقی وزیری و برگزارکننده مراسم بزرگداشت این استاد در خصوص نحوه برگزاری این مراسم خبر داد: از سال 1397 کارهای بازسازی و مرمتی در مقبره در حال انجام است. استاد وزیری. من با هزینه شخصی و بدون مشارکت و همکاری هیچ شخص و سازمانی حقیقی یا حقوقی اقدام به ایجاد بنگاه اقتصادی کردم.

موحدان گفت: مقبره پدر موسیقی ایران از سال 58 به مدت 40 سال در اثر فراموشی و بی توجهی دولت و ملت به ویژه بی تدبیری، بی توجهی و سوء مدیریت سازمان ها و حافظان هنر ویران شده است. خانه موسیقی و خانه هنرمندان. در مرحله اول مرمت، 38 میلیون تومان هزینه کردم و مقبره را به طور کامل نقاشی کردم، گچ و سنگ قبر را عوض کردم.

مراسم یادبود پدر موسیقی نوین ایران برگزار می شود

وی افزود: سردیس استاد توسط امیر محدان نقاش و مجسمه ساز چیره دست طراحی شد و در مراسمی که در مهرماه 1397 با حضور اساتید برجسته موسیقی برگزار شد. ارفع عطارایی، حسن ناهید، بهرام گودرزی، میلاد کیایی، کامبیز روشنروان، معصومه مهرعلی و تنی، تنی چند تن از نوازندگان از جمله شهرام صارمی و مهدی فلاح، جشن استاد را جشن گرفتند و آرامگاه و سنگ جدید سردیس را افتتاح کردند.

خادم مزار استاد علینجی وزیری گفت: مرحله دوم بازسازی مزار استاد در شهریور ماه سال ۱۳۹۸ با هزینه بیش از ۶ میلیون تومو انجام شد. روح الله خالقی و ابوالحسن صبا پرده و پرده بر دیوارهای مزار نصب کردند و تصویر استاد را بر پنجره مزار حک کردم و در مهرماه 1398 دومین یادبود استاد وزیر برگزار شد. با حضور او استادانی مانند ارفع عطارایی، حسن ناهید، میلاد کیایی و بهرام گودرزی.

موحدان گفت: مرحله سوم بازسازی و مرمت مقبره استاد وزیری را در شهریورماه امسال تماشا کردم و بیش از 45 میلیون تومو، کف داخلی بقعه، محوطه بیرونی و محوطه ورودی بقعه هزینه کردم. دروازه. مقبره کاملاً با سنگ و موزاییک پوشیده شده است. تمام دیوارها، در و سقف بقعه کاملاً گچ بری و نقاشی شده است. کار مرمت و محوطه سازی تقریبا تمام شده است و تنها قسمت کوچکی از عملیات زیباسازی نهایی باقی مانده است که در آینده به اتمام می رسانم.

وی گفت: با توجه به سپری شدن دوران شیوع کرونا و رفع محدودیت های اجتماعی، قصد دارم یادواره استاد وزیری را در فرهنگسرای اندیشه با حضور اساتید، همه دوستداران موسیقی و عموم مردم برگزار و رسما افتتاح شود. قبر استاد وزیری برای بازدید مردم

برگزارکننده مراسم یادبود استاد علینقی وزیری افزود: باندا و محقق و مورخ موسیقی علیرضا میرعلینقی گزارشی از جایگاه، نبوغ هنری، اندیشه و تأثیر هنر استاد وزیری در روند پیشرفت و تعالی ارائه می کند. فرهنگ موسیقی کشور اجرای دونوازی هادی منتظری (نوازنده ویولن) و احمد حق طینت (نوازنده طبل) و پخش قسمت هایی از فیلم مستند «کلنل» ساخته استاد علینجی وزیری از دیگر بخش های این آیین است.

5757