فرهنگ و هنر

موسیقی سیستان و بلوچستان گذشته‌ای ۴۵۰۰ ساله دارد

عبدالرضا مجدی درباره ماندگاری موسیقی در سیستان و بلوچستان بیان کرد: قدمت این نوع موسیقی به حدود 4500 تا 4700 سال پیش برمی گردد و از فرهنگ ژیرفتی می آید.

به گزارش ایران تودی، یک پژوهشگر موسیقی با بیان اینکه فرهنگ شرق ایران بخش هایی از پاکستان، خراسان بزرگ و افغانستان را در بر می گیرد که قدمت آن به دوران مبارک می رسد، گفت: به شمال افغانستان، برخی از مناطق تاجیکستان و قسمت های غربی بروید. ما به فرهنگ باستانی در شبه قاره هند رسیده ایم.»

«آثار تاریخی یافت شده در این مناطق نمونه های موسیقی را ایجاد می کند. ما حتی یک نقش برجسته روی سنگ در موزه استانبول داریم. این قطعه از یک ظرف سنگی جدا شده و متعلق به تپه های باستانی عراق است.
حال سوال این است که غرق شدن کشتی در شهر دیالی عراق چه ربطی به منطقه کنونی سیستان و بلوچستان ایران دارد؟ پاسخ این است که این غذا یک سبک هنری خاص از اجرا را توصیف می کند. سه تارپسیکورد جلو است، ظاهراً در انتها نوازنده طبل و ترومپت است، گروه در حال حرکت و راه رفتن است».

وی این سبک موسیقی را به یکی از کهن ترین سبک های موسیقی ایران باستان و بین النهرین تشبیه کرد و افزود: این موسیقی به عنوان «زمینه» در معابد وجود داشته و حکایت از وجود یک گروه موسیقی سازمان یافته دارد.
به گفته این محقق، قدمت این نوع موسیقی به حدود 4500-4700 سال قبل برمی گردد و از فرهنگ گیروفت می آید.

مجدی در تشریح تقسیم بندی موسیقی نوین سیستان و بلوچستان گفت: در این منطقه به صورت یکپارچه شاهد موسیقی آیینی، مراسم، نوای محلی و گلوگاهی هستیم. موسیقی عزا نیز توسط بانوان اجرا می شود; همان طور که در میان بختیاری ها دیدیم.

فروک رحمانی، پژوهشگر موسیقی سیستان و بلوچستان نیز با اشاره به جغرافیای موسیقی این منطقه گفت: بلوچ ها حتی به کویت هم سرایت کرده اند و قلمرو و جمعیت آنها بسیار زیاد است. زبان رایج است، اما گویش ها متعدد و متنوع هستند. با این حال بلوچ ها نوعی اتحاد با یکدیگر دارند. موسیقی و فرهنگ ایران و استان بلوچستان پاکستان بسیار شبیه به هم است و حتی زاهد که در استان های شمالی سیستان و بلوچستان قرار دارد با شمال پاکستان پیوندهای فرهنگی و موسیقایی دارد.

رحمانی تفاوت ملودی و موسیقی در چابهار و زاهدان را متفاوت توصیف کرد و گفت: لیکوهای آوازی با جملات بسیار کوتاه و بدیع و ساده تر از مکران در این منطقه بسیار رایج است.

انتهای پیام/