عمومی

گرمایش جهانی عامل تسریع انتقال بیماری‌ها

یافته های علمی نشان می دهد که تغییرات آب و هوایی باعث تسریع انتقال ویروس ها می شود.

به گزارش ایران تودی، این موضوع در یادداشتی در روزنامه آمده است پیام ما سیاره ما اکنون 1.1 درجه گرمتر از قرن نوزدهم است. گرمایش زمین می تواند بر سلامت افرادی که به آنها اعتماد داریم تأثیر بگذارد. یافته های علمی نشان می دهد که تغییرات آب و هوایی باعث تسریع انتقال ویروس ها می شود. تغییرات دما و بارندگی می تواند بر گسترش و انتقال بیماری تأثیر بگذارد. تغییرات اقلیمی با مشکلات اجتماعی، بهداشتی و روانی همراه است و تهدیدی برای سلامتی و رفاه است. کارشناسان هشدار می دهند که در دهه آینده، تغییرات آب و هوایی می تواند منجر به هزاران بیماری جدید شود. مطالعه ای توسط دانشگاه جورج تاون پیش بینی می کند که جابجایی بین گونه ها می تواند به طور چشمگیری در مناطقی مانند آسیا و آفریقا افزایش یابد.

گونه‌ها حرکت می‌کنند، و وقتی این کار را انجام دهند، فرصتی برای اشتراک‌گذاری ویروس‌ها خواهند داشت. مطالعه ای توسط دانشگاه جورج تاون با عنوان “تغییر آب و هوا خطر انتقال بین گونه ای را افزایش می دهد” که در مجله Nature منتشر شده است، پیش بینی می کند که حداقل 15000 گونه جدید تا سال 2070 آلوده خواهند شد. این اختلاط ویروس ها بین حیوانات می تواند خطر جهش و انتقال به انسان و خطر ابتلا به یک بیماری همه گیر جدید را افزایش دهد. اگر دمای زمین دو درجه سانتیگراد افزایش یابد.

تغییرات آب و هوا و گرمایش جهانی به طور انبوه در حال حرکت هستند زیرا حیات وحش تلاش می کند خود را با محیط های در حال تغییر وفق دهد. اگرچه این نوع سناریوها ادامه خواهند داشت. بسیاری از حیوانات انگل ها و پاتوژن های خود را به مناطق جدید برمی گردانند و به طور بالقوه باعث واکنش زنجیره ای ویروسی و بیماری می شوند.

به گفته محققان، حرکت حیوانات اغلب به این معنی است که گونه برای اولین بار با هم برخورد می کند و فرصت های منحصر به فردی برای انتقال ویروس ها ایجاد می کند. با افزایش دما، انتظار می رود بسیاری از گونه ها از مناطق گرمسیری دور شوند تا زیستگاه های راحت تری پیدا کنند. دیگران می توانند در سربالایی حرکت کنند تا ارتفاعات خنک تری از تپه ها و کوه ها پیدا کنند. هنگامی که گونه های مختلف برای اولین بار در تماس هستند، ویروس ها می توانند صاحبان جدید را آلوده کنند.

این مطالعه پیش‌بینی می‌کند که تعداد فزاینده‌ای از بیماری‌های عفونی جدید از حیوانات به انسان در 50 سال آینده به دلیل اثر پروانه‌ای منتقل می‌شود. دانشمندان مدت‌هاست هشدار داده‌اند که گرمایش زمین می‌تواند باعث افزایش بیماری‌ها شود. به عنوان مثال، انتظار می رود مالاریا به دلیل وجود پشه ها در آب و هوای گرمتر گسترش یابد. با این حال، تغییرات آب و هوایی همچنین می تواند باعث بیماری های کاملاً جدید شود، زیرا پاتوژن ها وارد گونه های میزبان جدید می شوند. یا یک ویروس جونده نادر که امروزه تماس کمی با انسان دارد می تواند به راکون هایی که در مناطق شهری به راحتی زندگی می کنند منتقل شود. و این راه کاملا جدیدی را برای انتشار ویروس به انسان باز می کند.

همانطور که همه ما آموخته ایم، مهم نیست که بیماری از کجا شروع می شود، همه ما در امان نیستیم. به دلیل یکپارچگی محیط، همه چیز بر همه چیز تأثیر می گذارد و تأثیر آن در همه جای دنیا قابل لمس است».

انتهای پیام/