استان ها

عامل نیمی از سکته‌ها و بیماری‌های قلبی!/ عاملی که با یک‌بار تشخیص دادنی ‌نیست

ایران تودی/ سمنان در مجارستان، یک متخصص قلب به فشار خون بالا در بیش از نیمی از سکته ها و نیمی از بیماری های قلبی عروقی اشاره کرد.

دکتر حسین شیبانی رئیس دانشگاه علوم پزشکی شاهرود در سمینار کنترل و پیشگیری از فشار خون در تالار پورسینای دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شاهرود، سومین افزایش فشار خون در جهان را افزایش داد.

مدرس دانشگاه علوم پزشکی شاهرود گفت: فشار خون بالا عامل اصلی مرگ و میر ناشی از سکته و حمله قلبی در سراسر جهان است. در واقع فشار خون بالا عامل اصلی بیماری های قلبی عروقی و بیش از نیمی از بیماری های قلبی عروقی است. سکته مغزی و نیمی از بیماری های قلبی عروقی به دلیل فشار خون بالا است.

وی خطرات این بیماری را برشمرد و بیان کرد: عدم کنترل به موقع فشار خون می تواند به عروق مغز، قلب، کلیه و چشم آسیب برساند.

یک متخصص قلب و عروق دانشگاه علوم پزشکی شاهرود گفت: چاقی و اضافه وزن، فشار خون بالا، فعالیت بدنی ناکافی و چربی خون بالا چهار عامل پرخطری هستند که بیشترین مرگ و میر را در دنیا به همراه دارند.

دکتر شیبانی گفت: فشار خون بالا می تواند به کلیه ها (نارسایی کلیه)، چشم ها (تاری دید)، قلب (سکته قلبی)، مغز (سکته) آسیب برساند، بنابراین فشار خون بالا بیماری خطرناکی است.

یک مدرس دانشگاه علوم پزشکی شاهرود گفت: با افزایش سن به دلیل کاهش عملکرد کلیه، ناتوانی در دفع نمک از بدن، سفتی دیواره رگ ها و افزایش وزن، فشار خون بالا می رود.

پس از اندازه گیری فشار خون بالا قابل تشخیص نیست

وی با بیان اینکه 90 تا 95 درصد فشار خون در افراد مبتلا ناشناخته است که به آن فشار خون اولیه می گویند، اضافه کرد: اگر علت فشار خون بالا مشخص باشد مانند بیماری کلیوی، بیماری آدرنال یا مصرف قرص. پیشگیری از بارداری و فشار خون بالا ثانویه نامیده می شود. این نوع حدود 5-10 درصد از بیماران مبتلا به فشار خون بالا را مبتلا می کند.

دکتر شیبانی تاکید کرد: تنها راه تشخیص فشار خون اندازه گیری فشار خون است و پس از اندازه گیری فشار خون، امکان تشخیص فشار خون وجود ندارد.

یک متخصص قلب و عروق دانشگاه علوم پزشکی شاهرود با استناد به برخی آمار از بیماران مبتلا به این بیماری، گفت: یک میلیارد و 126 میلیون بیمار شامل 597 میلیون مرد و 529 میلیون زن مبتلا به فشار خون در سراسر جهان هستند.

وی گفت: “تعداد بیماران در 40 سال گذشته بیش از دو برابر شده است که ناشی از رشد جمعیت و پیری جوامع در 40 سال گذشته است.”

دکتر شیبانی تعداد مبتلایان به فشار خون در ایران را 4 میلیون نفر گزارش و اضافه کرد: در سال 1975 بیش از 2.1 میلیون مرد و 1.9 میلیون زن در مجارستان مبتلا به فشار خون بودند که این رقم در سال 2015 میلادی 9.7 بوده است. میلیون.

وی با بیان اینکه بیش از 5 میلیون و 200 هزار مرد و بیش از 4 میلیون و 500 هزار نفر در مجارستان به فشار خون مبتلا هستند، افزود: و بیشتر این رشد به دلیل رشد جمعیت، افزایش امید به زندگی و پیری جمعیت کشورمان است.

انتهای پیام/