علمی و پزشکی

آسیب به جفت عامل مرده‌زایی در زنان مبتلا به کووید-۱۹

مطالعات اخیر نشان داده است که ویروس کرونا می تواند به جفت حمله کرده و آن را از بین ببرد و باعث مرگ زنان باردار شود.

به گزارش ایران تودی و به نقل از مدیکال اکسپرس، چنین نتیجه ای در زنان باردار نادر است، اما زنان مبتلا به کووید-19 در معرض خطر بیشتری هستند.

در 12 کشور، از جمله ایالات متحده، محققان نمونه های بافت و جفت 64 مرده زایی و چهار جنین را که اندکی پس از تولد مرده بودند، مورد مطالعه قرار دادند. همه اینها مادرانی بودند که در دوران بارداری مبتلا به کووید-19 واکسینه نشده بودند.

دکتر پات، آسیب شناس در دانشکده پزشکی دانشگاه نورث وسترن در فاینبرگ، می گوید: «این مطالعه نشان می دهد که آسیب جفت باعث مرگ مرتبط با کووید-19 به جای آلوده کردن خود جنین می شود. جفری گلدشتاین.

او در مطالعه ای که روز پنجشنبه در مجله Archives of Pathology & Laboratory Medicine منتشر شد، شرکت نکرد.

شواهد قبلی نشان داده است که احتمال مرگ زنان باردار مبتلا به کووید-19 بیشتر است. به خصوص در دلتا. توصیه می شود که زنان باردار واکسینه شوند.

دکتر پاتولوژیست آتلانتا و نویسنده اصلی این مقاله می‌گوید: «عفونت‌های دیگر می‌توانند به جفت نشت کنند و جفت را بکشند، و معمولاً این کار را با آسیب رساندن به جنین انجام می‌دهند.» دیوید شوارتز می گوید. یک نمونه از آن ویروس زیکا است.

او و همکارانش می‌خواستند بدانند که آیا این مربوط به مرده‌زایی زنان مبتلا به کووید-۱۹ است یا خیر. اما چیزی که آنها پیدا کردند کاملاً متفاوت بود. در این مورد، جفت خود عفونی شده و به طور گسترده ای از بین می رود.

آسیب جفت به دلیل مرده زایی در زنان مبتلا به کووید-19

شوارتز گفت: «در بسیاری از این موارد، بیش از 90 درصد از زوجین کشته شدند.

بافت طبیعی جفت قرمز و اسفنجی است. نمونه هایی که آنها مطالعه کردند سخت و تیره رنگ بودند. اگرچه عفونت‌ها گاهی اوقات به جفت آسیب می‌رسانند، شوارتز می‌گوید که هرگز چنین آسیب بزرگی ندیده است.

جفت عضوی است که در دوران بارداری تشکیل شده و به رحم متصل می شود و اکسیژن و مواد مغذی را از خون مادر به جنین می رساند.

ویروس احتمالاً از جریان خون وارد جفت می شود و به سلول های حساس می چسبد و باعث تجزیه پروتئین و التهاب غیر طبیعی می شود که جریان خون و اکسیژن را مسدود می کند.

ویروس کرونا در برخی از جنین ها نیز مشاهده شده است، اما شواهد آسیب جفت محتمل ترین علت مرگ نوزاد بوده است.

گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده در میان زنان باردار مبتلا به کووید-19 نشان می دهد که از هر 80 زن باردار یک نفر جان خود را از دست داده است. این نسبت در زنان باردار غیر کووید یک در ۱۵۵ است.

فشار خون بالا، بیماری های مزمن و ناهنجاری های جنینی از جمله عواملی هستند که خطر مرده زایی را در زنان مبتلا به کووید-19 افزایش می دهند.

هنوز مشخص نیست که آیا سویه Emicron خطر مرده زایی را افزایش می دهد یا خیر. این مطالعه قبل از ظهور این سویه بسیار مسری انجام شد.

انتهای پیام/