حوادث

نشست بازخوانی مدیریت بحران در زلزله سال ۱۳۸۲ بم برگزار شد

هشتمین نشست از مجموعه جلسات تخصصی مدیریت بحران با عنوان “خواندن مدیریت بحران در زلزله 2003 بم” توسط موسسه تحقیقات بلایای طبیعی همزمان با کنفرانس مطبوعاتی درباره قانون جدید مدیریت بحران برگزار شد.

امیرحسینی گارکانی ، رئیس م Instituteسسه تحقیقات بلایای طبیعی ، در این نشست به مناسبت روز ایمنی زلزله و کاهش فاجعه به شرکت کنندگان و شرکت کنندگان مجازی خوش آمد گفت و از قربانیان زلزله یاد و خاطره کرد. در سال 2003 ، بم برخی از جنبه های این حادثه را توضیح داد.

گاركانی با برشمردن تجارب زلزله 2003 بم گفت: “خوشبختانه قانون جدید در زمینه مدیریت بحران ، پیشگیری و كاهش ریسك به كار پاسخ و بازسازی پرداخته است.” . تاکید کرد. گاركانی با تاكید بر اهمیت اتخاذ رویكرد جامعه محور به عنوان یك مسئولیت اجتماعی اظهار داشت: در بازسازی بم سه مضمون به عنوان محورهای اصلی دیده می شود. ایمنی در ساخت و ساز ، استفاده از توانایی افراد در مشارکت در طراحی و کاربرد و در نهایت تمرکز بر شخصیت بم ، متأسفانه کمتر حاصل شده است.

وی همچنین به وجود رسانه ها و سازمان های مردم نهاد در بم اشاره کرد و افزود: بیش از 30 سازمان غیردولتی در بم در لورانتا ، آذربایجان شرقی و زلزله کرمانشاه وجود داشت که برجستگی بیشتری پیدا کرد.

مدیر موسسه تحقیقات بلایای طبیعی که ناظر بر تدوین قانون مدیریت بحران کشور است ، بر اهمیت حضور رسانه ها تأکید کرد و گفت: همه ذینفعان باید در مدیریت شرایط اضطراری و دستیابی به شرایط تلاش کنند. از بحران جلوگیری کنید. علاوه بر مرحله پاسخ ، رسانه ها نیز تأثیر بسزایی در مرحله پیشگیری و آموزش دارند که نیاز به توجه بیشتری دارد.

وی همچنین به سو mis استفاده از کلمه فاجعه در مدیریت بحران اشاره کرد و بر اهمیت همزیستی با خطرات تأکید کرد و بر لزوم مشارکت و نقش همه نهادها ، کارشناسان ، رسانه ها و مردم در زلزله تهران و افزایش آگاهی در این زمینه تأکید کرد.

در این جلسه ، گاركانی درباره زمان و مفاد کلیه پیش نویس قوانین ، قوانین تصویب و اجرای قانون مدیریت بحران كشور و وضعیت پیشرفت موجود توضیح داد: قانون جدید دو تفاوت عمده با قانون قبلی دارد ؛ مسئولیت آژانس های موضوع ماده (2) قانون به وضوح مشخص شده است و توجه زیادی به پیشگیری و کاهش خطر می شود. وی افزود: پس از آنكه رئیس سازمان مدیریت بحران مسئولیت تدوین کلیه لایحه ها ، آیین نامه های اجرایی و مصوبات مورد نیاز قانون مدیریت بحران را در مهرماه سال 1388 به درخواست قانون مدیریت بحران عهده دار شد ، پیش نویس این قانون به پژوهشگاه ارائه شد. کمیته های طبیعی و تخصصی برای تهیه پیش نویس هر یک از اسناد دبیرخانه برای تصویب مقررات و قانون مدیریت بحران تشکیل شدند. به منظور حداكثر كردن توان علمي كشور ، حدود 350 استاد در رشته هاي مرتبط از دانشگاه ها ، م institسسات تحقيقاتي و مراكز تحقيقاتي و علمي كشور شناسايي شده و به عنوان شوراي مشورتي در هر يك از كميته هاي مربوطه براي همكاري دعوت شدند. طبق بند 13 ماده 13 قانون مدیریت بحران ، از روسا و نمایندگان دستگاه های موضوع ماده 2 این قانون نیز دعوت می شود که در جلسات منظم کارشناسی به دلیل محدودیت زمانی که در متن قانون در جلسات کمیته تخصصی شرکت می کند و در بحث گروهی متمرکز است. این کار با مشارکت فعال وی انجام شد و حدود 46.6 هزار ساعت کار تخصصی در طول سال تهیه قانون انجام شد.

به عنوان بخشی از بررسی مدیریت بحران زلزله بم در سال 2003 ، مدیر انستیتوی تحقیقات بلایای طبیعی از امضای تفاهم نامه همکاری بین انستیتوی تحقیقات بلایای طبیعی و مجمع جهانی خطر داووس GRF خبر داد و گفت که این همکاری گامی رو به جلو است. پیشگام کاهش خطر باشید.

انتهای پیام