حوادث

توضیحات مدیریت بحران درباره ریزش ناگهانی زمین در نسیم شهر

مدیرکل مدیریت بحران استانداری تهران در پی انتشار ویدئویی در فضای مجازی از رانش زمین در یکی از محله های نسیم شهر خبر داد که این حادثه رانش زمین نبوده است.

به گزارش ایران تودی، ویدئویی با عنوان رانش زمین روز پنجشنبه در شهر نسیم شهر استان تهران پخش شد. به زودی اصل آن تایید شد و به گفته فرماندار نسیم شهر در پی فیلمی که حوالی ساعت 3 در یکی از کوچه های یکی از محله های نشیم شهر منتشر شد، 15 نقطه از زمین تا عمق دو متری سقوط کرد. پنجشنبه هستم

با این حال عنوان انتخاب شده برای این رویداد نادرست بود، زیرا هیچ رانش زمینی در این منطقه وجود نداشت و اتفاقی که افتاد شبیه رانش زمین نبود. منصور درگاتی مدیرکل بحران استان تهران نیز با ایران تودی گفت وگو کرد وی با تایید همین موضوع گفت: حادثه نسیم شهر فروپاشی نبود. منشا این رویداد مصنوعی بوده و یک حادثه یا حادثه طبیعی نبوده است.

وی با بیان اینکه یک واحد آپارتمان 4 آپارتمانی پس از ایجاد حفره در برخی نقاط خیابان و حیاط منزل به صورت موقت تخلیه شد، افزود: این اقدام برای بررسی دقیق این حادثه انجام شد. همچنین در بررسی های اولیه مشخص شد که هیچ گونه رانش زمینی رخ نداده و لوله آب یا به دلیل دخالت انسان یا عوامل دیگری که در نهایت منجر به رانش زمین شده، شکسته است.

مدیرکل بحران استان تهران همچنین با اشاره به اقدامات انجام شده برای ایمن سازی این مکان خاطرنشان کرد: خودتان برگردید.

وی همچنین درباره دلایل این حادثه توضیح داد: قط علت دقیق حادثه در دست بررسی است. آنچه مشخص است رانش زمین نبوده و علت آن دخالت انسان بوده است، اکنون انفجار لوله یا حفر خط لوله و … است که باید توسط کارشناسان بررسی شود.

وی همچنین با انتقاد از برخی گزارش ها خاطرنشان کرد: متأسفانه گاهی اخباری نقل می شود که گویی بحران بزرگی رخ داده است و گاهی افراد نام هایی را انتخاب می کنند که حتی کارشناسان بحران و بلایای طبیعی هم نمی شناسند. این اقدامات آسیب های زیادی به روح و روان شهروندان وارد می کند، آنها را تحت فشار و استرس قرار می دهد. بنابراین نباید اجازه چنین اقدامی داده شود و رسانه ها باید مسئولان و مسئولان مربوطه را تحت پیگرد قانونی قرار دهند.

تفاوت زمین لغزش با زمین لغزش چیست؟

همانطور که از تصاویر پخش شده مشخص است، این حادثه بیشتر شبیه رانش زمین بود. ایران تودی، اوایل مردادماه با رضا کرمی محمدی، رئیس وقت سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، غیرنظامی و زلزله‌شناس گفت‌وگو کرده بود تا تفاوت بین ریزش و ریزش را ببیند. کرمی محمدی در این خصوص گفت: پدیده رانش زمین را نباید با رانش زمین اشتباه گرفت. برخی افراد زمین لغزش را لغزش می دانند و زمین لغزش ناشی از رانش زمین و شکاف های بزرگ در دل زمین است که به مرور زمان در اعماق زمین ایجاد می شود و به طور ناگهانی با ریزش سطح ظاهر می شود. .. درست مثل اتفاقی که چند سال پیش در محله شهران تهران افتاد. با این حال، رانش زمین، خشکسالی و کاهش آب های زیرزمینی و غیره. یک فروریختگی تدریجی در سطح زمین است.»

کرمی محمدی با تاکید بر اینکه شهروندان نباید و نباید از رانش زمین هراس داشته باشند خاطرنشان کرد: ساختمان های مسکونی و …. خطر ریزش ساختمان های معمولی مانند بسیار کم است. می تواند در ساختمان های بزرگ، پل ها، لوله های آب و غیره مشکلاتی ایجاد کند.

علی بیت اللهی، دبیر کارگروه ملی تهدیدات طبیعی، پیش از این درباره تفاوت زمین لغزش و رانش زمین به ایران تودی گفته بود: متاثر شده است. یکی فروپاشی و دیگری فروپاشی است و باید بین آنها فرق بگذاریم. رانش زمین بیشتر در تهران مشاهده می شود که از جمله ریزش ها می توان به ریزش میدان شهران، ریزش خیابان پامبر، چندین فرونشست زمین در خیابان مولوی و … همراه با آتش سوزی در لوله گاز اشاره کرد. در حین این خطر، حفره هایی به قطر 10 تا 20 متر روی زمین ظاهر می شود که می توان آن را ناگهانی بودن آن مشخص کرد که می تواند منجر به ریزش ساختمان ها، افتادن داخل خودروها، آسیب به خطوط لوله و … شود. انجام داد.”

دبیر کارگروه ملی تهدیدات با بیان اینکه ریزش در تهران بسیار شایع است، گفت: در دشت های فامنین و کبودراهنگ همدان و سایر نقاط کشور به صورت گودال های عمیق تری مشاهده می شود. این خطر با رانش زمین بسیار متفاوت است».

هر چند آنچه صبح پنجشنبه در نسیم شهر رخ داد بیشتر شبیه یک فروپاشی به نظر می رسد، اما مهم ترین موضوع امنیت و امنیت شهروندان آسیب دیده از این حوادث است و مسئولان مسئول باید چاره ای جدی داشته باشند. این استراتژی را پیدا کرده و البته اجرا کنید.

انتهای پیام/