استان ها

خودرو؛ پناهگاه سرمایه‌های خرد

بررسی روند دو ساله قیمت ارز و خودرو در بازار نشان می دهد که خودروها چگونه بر عوامل خارجی مانند نرخ ارز و انتظارات تورمی تاثیر می گذارند. آمارهای رسمی نشان می دهد که خودرو مانند بورس، ارز، طلا، زمین و ساختمان پناهگاهی برای حفظ ارزش پول بوده است، در حالی که تصمیم گیرنده برای نجات بازار خودرو دو راه افزایش ترافیک و محدودیت را برگزیده است. خریدها

به گزارش گروه رسانه های دیگر خبرگزاری آنا، بر اساس محاسبات وزارت صنعت، معدن و تجارت، سرمایه گذاری ها در بازار خودرو در دو سال گذشته تقویت شده است. تا جایی که این بازار همچنان ناجی حفظ ارزش پول شهروندان است.

منحنی قیمت بازار خودرو کشور در چهار سال گذشته فراز و نشیب های زیادی را پشت سر گذاشته که تاثیر زیادی بر نوسانات نرخ ارز داشته است. در این چهار سال، به ویژه در دو سال و چند ماه اخیر، اگرچه روند رشد قیمت خودرو بدون شک تحت تاثیر مسائلی مانند کاهش تولید و کاهش عرضه بوده است، اما به نظر می‌رسد عوامل اصلی افزایش شدید قیمت خودروها هستند. انتظارات تورمی و به نوعی نرخ ارز خاص تر شد. به عبارتی بازار خودرو در کنار سایر بازارها مانند بازار مسکن، سکه و البته تا حدودی بورس، ناجی ارزش پول و در نتیجه بخشی از سرمایه مردم را پیدا کرد یا پول را برای آن هدر داد ورود نقدینگی به بازار خودرو به مثابه یک ماده انفجاری عمل کرد و قیمت ها را شعله ور کرد و این در شرایطی است که نوسانات این بازار تا حد زیادی متناسب با افزایش و کاهش قیمت ارز رخ داده است.

یعنی در چهار سال اخیر و به خصوص در دو سال اخیر معمولاً هر زمان که ارز بالا می رود، منحنی قیمت در بازار خودرو بالا رفته و زمانی که ارز کاهش یافته، خودرو کاهش یافته است. در این مورد، به هر حال، وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز نموداری را در گزارش مربوط به طرح تحول صنعت خودرو تهیه کرده اند که بر اساس آن به وضوح قابل مشاهده است که منحنی قیمت بر روی بازار خودرو مطابق با تغییرات بازار ارز. بر اساس این منحنی که نقطه شروع آن ابتدای سال 99 و پایان آن اواخر سال 1400 است، مشخص می شود که قیمت خودرو در بازار آزاد به شدت تحت تاثیر شرایط محیطی است. به عبارت دیگر، با توجه به شکاف بین تولید و عرضه تقاضا، نوسان قیمت بازار خودرو تحت تأثیر مولفه های اقتصادی و غیراقتصادی از جمله نرخ ارز و انتظارات تورمی در سطح جامعه است. در نمودار ارائه شده از سوی وزارت امنیت مشخص است که قیمت خودرو در بازار تا حد زیادی از قیمت ارز تبعیت می کند.

وزارت امنیت معتقد است که در دوره تحریم (از ابتدای سال ۱۳۹۶) و به ویژه در دو سال اخیر، خودرو به عنوان یک دارایی سرمایه ای نقش صرفه جویی در ارزش پول را پیدا کرده است. موضوع دیگری که صامتیس بر آن تاکید دارد، تقویت نقش خودرو در حفظ ارزش پولی نسبت به بازارهای دیگر است. در واقع با توجه به محدودیت سرمایه گذاری و حفظ ارزش پول از طریق بازارهای بورس، ارز، طلا، زمین و ساختمان، نقش بازار خودرو در این مورد تقویت شده است و به نظر می رسد بیشتر و پول های سرگردان بیشتر یا در دو سال گذشته سرمایه وارد این بازار شده است. وزارت امنیت در گزارش خود دو منحنی مجزا ارائه کرده است که یکی تغییرات قیمت ارز در سال های 99 و 1400 را نشان می دهد و دیگری نوسانات بازار قیمت خودرو را در همین بازه زمانی نشان می دهد. در این دو نمودار، چندین نقطه عطف را ثبت کردیم که بین آنها یک ثبات نسبی قابل توجهی مشاهده می شود. بر این اساس قیمت ارز در بازه های زمانی مختلف طی سالیان

99 و 1400 نوساناتی داشتند اما همزمان بازار خودرو نیز افت قیمت قابل توجهی را تجربه کرد. این نشان می دهد که بازار خودرو به شدت تحت تاثیر تغییرات قیمت ارز است که ریشه در انتظارات تورمی دارد. البته نمی توان نقش نوسانات تولید و عرضه را در نوسانات منحنی قیمت بازار خودرو نادیده گرفت، اما در دوران تحریم به ویژه در دو سال و ماه اخیر، عوامل اصلی تاثیرگذار بر این منحنی انتظارات تورمی است. و قیمت ارز هر زمان که اتفاقات سیاسی (به ویژه مذاکرات برای احیای برجام) انتظارات تورمی را افزایش دهد، قیمت ارز افزایش می یابد و در نتیجه بازار خودرو نیز افزایش قیمت پیدا می کند. از سوی دیگر با کاهش انتظارات تورمی، قیمت ارز به طور کلی کاهش یافت و منحنی قیمتی بازار خودرو نیز همراه با آن کاهش یافت.

در این دوره تصمیم گیرنده با شگردهای مختلف از جمله سامانه قرعه کشی فروش خودرو و گاه با اقدامات پیشگیرانه و به اصطلاح پلیسی سعی در تنظیم قیمت خودروها داشت. از افزایش قیمت جلوگیری می کند. به عنوان مثال، زمانی که خودروسازان برنامه های فروش خود را اجرا کردند، نرخ رشد قیمت خودرو کاهش یافت و حتی گاهی اوقات زمانی که انتظارات تورمی سرسخت نبود، منحنی قیمت پایین آمد. اما این تاکتیک ها فقط برای مدت کوتاهی موثر بود و دردی از بازار را التیام نداد. سیاست گذار همچنین بر افزایش تولید برای افزایش عرضه و کنترل و حتی کاهش قیمت ها تمرکز کرد. این سیاست همچنان ادامه دارد و بر اساس برنامه وزارت امنیت امسال یک میلیون و 600 هزار دستگاه انواع خودرو در کشور تولید خواهد شد.

ایده وزارت دفاع ملی این است که با افزایش تولید و عرضه به نیازهای بازار خودرو پاسخ کامل دهد و برای رسیدن به این هدف به دنبال واردات نیز هست. اگرچه با رشد و تبلور ترافیک و عرضه در طرح های فروش خودروسازان، تقاضای بازار آزاد کاهش می یابد و حداقل می توان به کاهش نرخ رشد قیمت امیدوار بود، اما انتظارات تورمی و ارزی. قیمت ها همچنان بر کاهش شدید منحنی قیمت خودروها در بازار تاثیر می گذارد. به عبارتی احتمالاً با افزایش تولید و عرضه این اثر تعدیل می‌شود، اما از بین نمی‌رود، انتظارات تورمی و ارز همچنان بر منحنی قیمت‌های بازار خودرو تأثیر خواهد گذاشت. به نظر می رسد اگر کشور در عرصه بین المللی آرام شود (مثلاً توافقنامه احیا و تحریم ها برداشته شود)، انتظارات تورمی فروکش کرده و قیمت ارز در بستری منطقی تثبیت می شود، اولاً منحنی بازار خودرو قیمت خواهد داشت. خوشه های بزرگ را نخواهید دید، ثانیا تاثیر افزایش تولید و عرضه در آن بیشتر نمایان است.

انطباق ارز خودرو

اما وزارت حراست در بررسی نوسانات قیمت ارز و بازار خودرو قیمت محصولات ایران خودرو را ملاک قرار داد که البته با توجه به پراکندگی بیشتر آنها، شاخص مناسبی برای مقایسه با محصولات سایر خودروسازان در بازار خودرو است. کشور. طبق دو منحنی ارائه شده از سوی وزارت حراست، در سال های 99 و 1400 کف قیمتی در بازار ارز و بازار خودرو متعلق به فروردین 99 است. بر این اساس در فروردین 1398 میانگین قیمت خودرو در بازار حدود 249 میلیون تومان و متوسط ​​قیمت دلار تقریبا 15 هزار و 600 تومان بوده است. قیمت ارز از فروردین 99 تا آنلاین همان سال روندی صعودی را آغاز می کند به طوری که در اولین ماه پاییز به 29 هزار و 250 تومان می رسد. با این حساب، حدود هفت ماه دیگر قیمت ارز عملا دو برابر می شود.

با بررسی منحنی قیمت خودرو در بازار در همین بازه زمانی می توان دریافت که این منحنی همان مسیر ارز را طی کرده است که البته قیمت آن دو برابر نشده است. بر اساس نمودار وزارت حراست، میانگین قیمت خودرو در بازار در مردادماه 1398 به 267 هزار تومان و در مهرماه همان سال به اوج 335 میلیون تومان خواهد رسید. با در نظر گرفتن منحنی قیمت خودرو در بازار بین فروردین 99 تا آذر 1400، آنلاین 99 بالاترین قله قیمتی است که می توان درست قبل از انتخابات ریاست جمهوری 2020 آمریکا فتح کرد. بازار خودرو سپس بالاترین جهش قیمت خود را از سال 2017 (آغاز دوران نقض برجام و تحریم ها) تجربه کرد، رکوردی که تا همین اواخر شکسته نشده بود.

در آن زمان، ایرانی‌ها از پیروزی و شکست دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا که برجام را نقض و تحریم‌های سنگینی را علیه ایران اعمال کرد، بیم داشتند و امیدوار بودند. آنها معتقد بودند که در صورت انتخاب مجدد ترامپ، انتظارات تورمی افزایش می یابد و دارایی های مختلف از جمله خودرو گران می شود. این در حالی بود که اگر ترامپ شکست می‌خورد و جو بایدن انتخاب می‌شد، عکس این اتفاقات رخ می‌داد و در نهایت هم رخ داد. بررسی ها نشان می دهد که تقریبا دو ماه و نیم پس از نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و انتخاب بایدن، منحنی قیمت ارز و خودرو روند نزولی را نشان داد.

بر این اساس میانگین قیمت خودرو از 335 میلیون تومان در آنلاین به حدود 271 میلیون تومان در آذرماه 1398 خواهد رسید و در آذرماه به ارزش کمتری خواهد رسید. نرخ ارز تا فوریه 2019 روند نزولی را نشان می دهد و خودرو روزهای تقریبا ثابتی را تجربه می کند. اما در اسفند ماه قیمت ها اندکی افزایش می یابد و این وضعیت در فروردین 1400 ادامه دارد. بر اساس نمودار وزارت امنیت، میانگین قیمت خودرو در بازار در اولین ماه سال 1400 از مرز 279 میلیون تومان عبور می کند. اما در فروردین ماه، هم بازار ارز و هم بازار خودرو روند نزولی را نشان می دهند، اما این عقب نشینی مانند آرامش قبل از طوفان است، چرا که منحنی قیمت در هر دو بازار از 1400 خرداد تا شهریور به طور مداوم افزایش می یابد. با تحلیل این روند صعودی می توان گفت که تغییر دولت و توقف مذاکرات برای احیای برجام، انتظارات تورمی و تبعات آن را در بازارهای مختلف از جمله ارز و به تبع آن خودرو دامن زده است. در آن زمان تصور عمومی این بود که دولت جدید نمی‌خواهد به مذاکرات برای احیای برجام ادامه دهد، بنابراین انتظارات تورمی در حال افزایش بود و با قیمت ارز، بازار خودرو نیز شعله‌ور می‌شود، هرچند به آن نمی‌رسد. آی تی. اوج (اکتبر 99).

بر اساس نمودار وزارت حراست، متوسط ​​قیمت خودرو در بازار در شهریور 1400 به 329 هزار تومان می رسد و در شهریور با کاهش اندکی مواجه می شود. در این مدت کوتاه اما بازار خودرو به شدت از ارز تبعیت نمی کند، با وجود اینکه نرخ دلار افزایش می یابد، منحنی قیمت خودرو کاهش می یابد. اتفاقی مشابه در آذر 1400 افتاد اما از آذر تا اسفند منحنی قیمت در بازار خودرو همچنان تحت تاثیر قیمت ارز است. در دی ماه 1400 رکورد 15 ماهه قیمت ارز و خودرو شکسته می شود به طوری که قیمت دلار به 28 هزار و 300 تومان می رسد و میانگین قیمت خودرو از مرز 348 میلیون تومان عبور می کند.

این بالاترین قله فتح شده توسط قیمت خودرو در سال های 1999 و 1400 است. در ادامه میانگین قیمت ارز در اسفند 1400 به حدود 25 هزار و 750 تومان کاهش یافت و در نتیجه میانگین قیمت بازار خودرو نیز کاهش می یابد اما رکورد آنلاین 99 را تکرار می کند. در نهایت اصرار بازار خودرو بر قیمت ارز در سال جاری ادامه یافت، یعنی با افزایش نرخ دلار به بالای 30 هزار تومان در خرداد، میانگین قیمت خودرو در بازار نیز به حدود 400 میلیون تومان یعنی بیش از 50 می رسد. میلیون تومان بالاتر از رکورد آذرماه 99 . در حال حاضر قیمت ارز همچنان نقش مهمی در بازار در فراز و نشیب منحنی قیمت خودرو ایفا می کند و این در شرایطی است که با توجه به افزایش تردد و خرید و فروش، وزارت امنیت همچنان در تلاش است. برای کنترل قیمت برنامه ها

انتهای پیام/4129/