عمومی

جولان مشاوران املاک با کد رهگیری «تاریخ جدید»

مشاوران املاک در ازای دریافت هزینه ای برای ثبت نام افراد برای دریافت وام اجاره، کد رهگیری رسمی با تاریخ سال نو را ارائه می دهند.

به گزارش ایران تودی، این روزنامه گزارش داد ایران وی گفت: ودیعه مسکن یارانه ای است که به افرادی که دو سال پیش برای حمایت از مستاجران درخواست وام داده اند، پرداخت می شود. این در حالی است که در دو سال گذشته کمتر از یک سوم مستاجرینی که برای دریافت وام مسکن اقدام کرده بودند به دلیل محدودیت منابع و تقاضای زیاد توانستند وام دریافت کنند.

در سال های 1399 و 1400 تسهیلات کمک مسکن به مستاجران پرداخت شد و در این طرح بیش از 450 هزار خانوار از تسهیلات کمکی مسکن استفاده کردند. به عبارت دیگر، تقریبا هر سال حدود 220000 خانوار وام مسکن دریافت می کنند. بر اساس سامانه ثبت نام حدود سه میلیون خانوار متقاضی دریافت وام هستند. کمبود منابع عامل مهمی در کاهش تعداد وام ها است. بسیاری از متقاضیانی که سال گذشته موفق به دریافت وام مسکن نشده بودند، امیدوار بودند امسال از این فرصت استفاده کنند، اما بند ودیعه ای که وزارت راه و شهرسازی تعیین کرده است، مانع از ثبت نام بسیاری از متقاضیان می شود.

موقعیت زمانی

مهم ترین تغییری که مدیر مسکن در رابطه با دریافت وام سپرده دریافت می کند زمان بندی است. بر این اساس، بر اساس اطلاعیه وزارت راه و شهرسازی که از فروردین 1401 (21 خرداد) اجاره شده است، فقط مستاجران می توانند برای دریافت وام ثبت نام کنند. از آنجایی که برای ثبت نام نیاز به کد رهگیری است، مستاجران باید قرارداد اجاره با کد رهگیری داشته باشند، اما اگر تاریخ اجاره سال قبل باشد، نمی توانند ثبت نام کنند. بسیاری از مستاجران به این شرط ثبت نام اعتراض دارند. آنها می گویند سال گذشته نتوانستند وام بگیرند و به دلیل اجاره نبودن امسال این مدت به آنها داده نشد.

مشخص نیست چرا وزارت راه و شهرسازی این مدت را برای مستاجران تعیین کرده است. مستاجران متقاضی می توانستند بدون محدودیت زمانی ثبت نام کنند، اما قراردادهای جدید به دلیل کمبود منابع ترجیح داده شد. طی دو سال گذشته به دلیل عدم نظارت، وام گیرندگان وام مسکن مستاجر نبوده اند، بلکه صرفاً با پرداخت هزینه ای به مشاوران املاک، اجاره نامه را رسمی کرده و کد رهگیری دریافت کرده و به بانک ها ارائه کرده اند. از سوی دیگر بانک ها شرایط ضامن را جدی گرفتند و به افرادی که به وام سپرده دسترسی داشتند کمک عملی کردند تا شرایط بانک را برای ارائه ضامن برآورده کنند. امسال که مهلتی برای قراردادهای اجاره تعیین شده است، زمینه را برای آموزش بیشتر مشاوران املاک فراهم کرده است.

گزارش های میدانی «ایران» برخی از مشاوران املاک تهران نشان می دهد که این مشاوران املاک با تحویل سال جدید وجوه دریافت می کنند و قراردادهای اجاره ای رسمی منعقد می کنند. این قراردادها گاهی به غیر مستاجر داده می شود اما به دلیل اینکه اجاره ای با تاریخ امسال است، می توان آنها را در سامانه ثبت کرد. متقاضیان واقعی حتی در صورت نداشتن قرارداد امسال نمی توانند ثبت نام کنند.

بسیاری از مستاجرینی که از این شرط ثبت نام اطلاعی ندارند متوجه می شوند که با ورود به سامانه ثبت نام نمی توانند ثبت نام کنند. وزارت راه و شهرسازی به عنوان سازمان ثبت احوال متقاضیان از قبل اطلاعاتی در خصوص شرایط وام اعلام نکرد و شرایط ثبت نام به صورت قطره قطره و پس از اعتراض برخی مستاجران به روز می شود. . برخی از مستاجرانی که برای جستجوی مسکن ارزان قیمت به شرکت‌ها مراجعه می‌کنند به خبرنگار ایرانی گفته‌اند که شرایط و ضوابط ثبت وام پس‌انداز، مشاوران املاک را آزاد کرده است تا از مستاجر و حتی غیر مستاجر بیشتر جلوگیری کنند. از آنجایی که مبلغ مشخصی برای ملک پرداخت می کنند، قرارداد رسمی وام منعقد می کنند، بنابراین امسال با کنترل بیشتر بر فعالیت مشاوران املاک و بانک، متقاضیان واقعی می توانند وام اجاره دریافت کنند. این وام

یکی دیگر از نکات مورد توجه مستاجران، اتمام منابع و اتمام مهلت ثبت نام است. اگرچه زمان ثبت نام برای وام اجاره ای تا پایان شهریور سال گذشته بود، اما به دلیل کثرت درخواست ها، مهلت ثبت نام تا پایان آذرماه سال گذشته تمدید شد، اما تحقیقات میدانی ایران نشان می دهد که موفق به ثبت نام و تکمیل وام نشده است. . اگرچه وزارت راه و شهرسازی می گوید مستاجران با امضای اجاره نامه جدید در سال جاری می توانند برای دریافت وام اقدام کنند و محدودیتی برای ثبت نام وجود ندارد، اما بسیاری از مستاجران در نیمه دوم امسال نگران هستند که نتوانند وام دریافت کنند. وام امسال

اکثر جابه جایی ها در بازار اجاره بعد از بهار و تابستان اتفاق می افتد، بنابراین تابستان در بازار مسکن به عنوان فصل جابجایی شناخته می شود و به همین دلیل تعداد اجاره ها در سه ماه اول سال کم است. این دلیل دیگری است که فعالان بازار می گویند بسیاری از شرایط اجاره مستاجران مربوط به سال قبل است. با این حال، پس از شروع دوره ثبت نام، نمی توانند برای وام اقدام کنند.

از یک سو افزایش اجاره بها و از سوی دیگر عدم کنترل فعالیت های شرکت ها فشار مضاعفی را بر مستاجرین وارد کرده است. بر اساس گزارش بانک مرکزی از وضعیت بازار مسکن در اردیبهشت ماه امسال، نرخ رشد اجاره بها در شهر تهران نسبت به ماه مشابه سال قبل (اردیبهشت 1400) 46 و 50.6 درصد افزایش داشته است. همچنین در اردیبهشت ماه سال جاری نرخ رشد اجاره بها در ماه قبل (فروردین 1401) در تهران 1.9 درصد و کل مساحت شهری دو درصد بوده است. با تصویب شورای پول و اعتبار سقف اعتبارات در شهر تهران در مراکز استان ها 70 میلیون تومان، 100 میلیون تومان و در شهرستان ها 40 میلیون تومان تعیین شد.

اقدام دیگری که دو سال پیش توسط دولت برای حمایت از مستاجران اعلام شد، محدود کردن افزایش ۲۵ درصدی اجاره بها در تهران، ۲۰ درصدی در شهرهای بزرگ و ۱۵ درصدی در شهرهای کوچک است. اما قراردادهای اجاره ای که در این دو سال منعقد شده نشان می دهد که این سقف نه تنها از سوی مالکان پرداخت نمی شود، بلکه اجاره بها نیز چندین برابر شده است.

در همین راستا رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی روز گذشته در نودمین جلسه کمیسیون قانون اساسی در مجلس گفت: مجلس برای افزایش اجاره بها برای مستاجران برنامه مضاعف دارد و می تواند کنترل داشته باشد.

وی گفت: حدود 40 هزار تومان برای افزایش توانایی مستاجران کم درآمد برای پرداخت پس انداز مسکن اختصاص داده ایم که این رقم در تهران 100 میلیون تومان، در مراکز استان ها 70 میلیون تومان و در شهرستان ها 40 میلیون تومان است. میلیون تومان اجرا شد و حدود 100 هزار نفر در سامانه ثبت نام کردند و اجرا ادامه دارد.

قاسمی همچنین درباره نحوه تنظیم بازار مسکن گفت: تمایل به افزایش اجاره بها باید به گونه ای باشد که در واقع در تهران 25 درصد و در شهرستان ها حدود 20 درصد و در شهرهای کوچک 15 درصد افزایش یابد، اما در حال مذاکره هستیم. با سازمان هایی که امکانات آنها مشخص نیست این طرح می تواند کمک بزرگی در کنترل قیمت ها باشد.

طرح مجلس تنظیم بازار اجاره، کنترل بیشتر شرکت های مشاور املاک و الزام شرکت ها به ثبت اجاره نامه است. فعالان مسکن می گویند موفقیت آن مشکوک است زیرا چنین قوانینی مانند محدود کردن افزایش اجاره بها را تضمین نمی کند.

انتهای پیام/