عمومی

تاکسی خطی با نرخ دربست!

مسافران می گویند نه اتوبوس، نه خط مترو، نه تاکسی! بعد از مردم می خواهند با ماشین شخصی نروند! افزایش علاقه وجود دارد اما در خدمت نه! این وضعیت در مناطق اطراف تهران نیز قابل مشاهده است.

به گزارش ایران تودی ایران وی نوشت: ترافیک سخت این روزها در شهر تهران باعث تخلفات جدیدی در حوزه تاکسیرانی شده است. برخی از رانندگان تاکسی با خودداری از جابجایی مسافران به بهانه ترافیک سنگین، به ویژه در ساعات شلوغی، به روش های جدیدی برای فرار از قانون متوسل شدند که باعث افزایش چند برابری کرایه شد. به عنوان مثال کرایه خط که در حال حاضر در روزهای عادی و با مصوبه شورای شهر تهران 12 هزار تومان است، برای مسافرانی که ساعت ها در ترمینال مذکور منتظر تاکسی هستند، تا 40 هزار تومان قیمت دارد. چرا که رانندگان تاکسی با تعویض صندلی در پایانه های تاکسی، عملاً مسافران را در شرایطی قرار می دهند که مجبور به سوار شدن به تاکسی های گران قیمت شوند. این کرایه ها در فرآیندی که توسط رانندگان تاکسی خارج از ایستگاه تعیین می شود صادر می شود. بدین ترتیب در نقطه ای از پیش تعیین شده به ارتفاع چند متر و دور از دید مدیر خط و مسافران عادی کمین زده می شود و مسافران عادی که با این ترفند آشنا هستند سوار تاکسی چهار نفره می شوند و دست می دهند. در دست. در این میان مسافرانی که از این روش اطلاعی ندارند باید ساعت ها در همان صف برای تاکسی منتظر تاکسی های خیالی باشند که هرگز نمی آیند. البته برخی از آنها باید به تاکسی های خیابانی یا حتی تاکسی های آنلاین بسنده کنند.

خانم ریاحی یکی از مسافرانی است که بارها با این صحنه مواجه شده است. وی با بیان اینکه این اتفاق روز چهارشنبه در ایستگاه سیدخندان رخ داد، می‌گوید: «حوالی ساعت ۱۵ روز چهارشنبه یک صف طولانی برای مسیر پانک تشکیل شد. تقریباً یک ساعت و نیم تاخیر داشتم، نه تاکسی بود، نه ون و بالاخره از سر ناچاری به صف مسافرانی که خارج از خط سوار تاکسی شده بودند، در این مدت چند نفر منتظر بودند. چون مدیر خطی نبود که بخواهیم شکایت کنیم و اعتراض کنیم و اگر اصرار می کردیم بمانیم تا راننده تاکسی پیدا شود، هم وقتمان را از دست می دادیم و هم سلامتی! زیرا حتی برخی از مسافران نیز به دلیل سرمای هوا و توقف طولانی مریض شدند.

او می گوید در چنین شرایطی مسافران کرایه را بین خود تقسیم می کنند، مثلاً اگر به جای 12 هزار تومان باید 40 هزار تومان بپردازند، باز هم به صرفه تر از کرایه 160 هزار تومانی یک نفر است!

یکی دیگر از مسافران از خطوط «اریشهر» به «میدان آزادی» گلایه دارد. وی به موضوع تاکسی نیز اشاره کرد و گفت: ماجرای تاکسی از روزهای بارانی به روزهای عادی کشیده شده است و این تخفیف کرایه نسبت به هزینه های نجومی تاکسی های اینترنتی مقرون به صرفه تر است زیرا حداقل تاخیری وجود ندارد. چند ساعت. او البته از مسافران نیز انتقاد می کند و می گوید: این روش را خودمان ساختیم و تاکسی ها به جای اینکه ساعت ها در ترافیک بمانند و خودروهایشان را ارزان کنند، این پیشنهاد ناعادلانه را پذیرفتند. چون در نهایت به نفع هر دوی ما خواهد بود!»

خستگی در ترافیک در ساعات شلوغی

البته این داستان از سوی بسیاری از رانندگان تاکسی رد می شود. آنها معتقدند داستان نباید یک طرفه باشد و به نفع مسافران نوشته شود. چرا که راه بندان های چند ساعته تهران و گرانی قطعات خودرو، آنها را به شدت تحت تاثیر قرار داده است تا جایی که در برخی روزها از ساعت 4 صبح فقط 2 تا 3 خط تردد می کنند. آقای روزبهانی ترافیک ساعات شلوغی را به شدت خسته کننده عنوان کرد و گفت: برخی از رانندگان از ساعت 4 کاملاً گیر کرده اند، زیرا خطی که رفته اند برنمی گردد و راننده حتی 50 هزار تومان هم درآمد نداشته است. همین تاکسی های اینترنتی یک متر می گذارند، کسی شکایت نمی کند. برای کسب سود بیشتر گزینه «عجله دارم» را هم قرار داده اند. بسیاری از این رانندگان به جای پرداخت عوارض یک جاده شلوغ، به شمال شهر می روند و تنها برای یک یا دو خیابان همان قیمت را می گیرند. به همین دلیل تاکسی های اینترنتی زیاد است که گاهی برای چند خیابان 70 هزار تومان می گیرند و هیچ کس شکایت نمی کند! برخی از مسافران نیز از کرایه تاکسی گلایه دارند و معتقدند تاکسی های گشت و گذار برایشان به صرفه تر است.

مسافری می گوید: کاهش تاکسی ها بی دلیل نیست. بسیاری از مردم ون خریداری کرده اند اما آنها را در گاراژ خود به عنوان وسیله ای برای سرمایه گذاری نگهداری می کنند.

یکی دیگر از مسافرانی که مسیر یوسف آباد به ونک را لمس می کند، می گوید: کرایه آپارتمان تا مقصد 8000 تومان تعیین شده است، اما ارزش این را ندارد که راننده تمام مسیر را در این سفر طی کند. در نهایت مسافر را در میدان کلانتری پیاده می کند و همان 8000 تومو را می گیرد». اگر می خواهید تمام راه را بروید یا برعکس، باید آن را بپوشانید. کرایه 32000 تومانی برای 4 سرنشین برای شما 70000 تومان تمام می شود. به همین دلیل از تاکسی ها چه در مقصد و چه در مبدا خبری نیست و صف مسافران به دنبال تاکسی اینترنتی برای مقایسه کرایه ها هستند! برخی از مسافران بارها از مدیر خط شکایت کردند و با شماره 137 تماس گرفتند. کار نکرد، اوضاع بدتر شد.

برخی می گویند رانندگان با رئیس تبانی کردند و مبلغی را به عنوان حق السکوت به آنها پرداخت کردند! موضوعی که هنوز تایید نشده است. مسیر ونک به شهرها کمتر از این مسیر نیست و با کرایه های نزدیک به تاکسی های معمولی، وانت های فرسوده به بلای جان مسافران تبدیل شده اند. مسافران می گویند نه اتوبوس، نه خط مترو، نه تاکسی! بعد از مردم می خواهند با ماشین شخصی نروند! افزایش علاقه وجود دارد اما در خدمت نه! این وضعیت در مناطق اطراف تهران نیز قابل مشاهده است. مسافری از ورامین به تهران به صف های طولانی اشاره می کند که حتی ساعات غیر اوج بار را نیز غیرقابل تحمل می کند. تاکسی هست اما آنقدر محدود است که در ورودی مترو شهرری جوابگوی مسافران نیست. مسیر حدود یک ساعت طول می کشد، باید حدود دو تا سه ساعت منتظر تاکسی باشید وگرنه قیمت آن به جای 15 هزار تومان (نرخ تاکسی مصوب) 150 هزار تومان است که برای تاکسی اینترنتی غیر ممکن است! اینجا اتوبوس، مینی بوس و مترو نیست!

ریشه مشکلات در بخش اتوبوسرانی

علی اصغر قائمی، یکی از اعضای شورای شهر تهران به «ایران» گفت: این اتفاق غیرقابل قبول است و شرکت‌های تاکسیرانی که نام اصلی آن‌ها کنترل و مدیریت است باید به وظایف کنترلی خود عمل کنند، در غیر این صورت ما نیز وارد عمل شویم. به عنوان یک شورا به این موضوع.!

وی معتقد است: «در شبکه حمل‌ونقل، تاکسی یک وسیله حمل‌ونقل عمومی نیست، به دلیل نبود اتوبوس و مترو به ناچار به آن نقش عمومی دادیم در حالی که خصوصی است».

قائمی می گوید: این مشکلات ریشه در شبکه حمل و نقل عمومی دارد. در تهران باید 9000 اتوبوس وجود داشته باشد، اما ما حدود 2400 اتوبوس داریم و وقتی بیش از 6000 اتوبوس کمبود دارد یا باید 2000 ماشین دیگر به شبکه مترو اضافه شود، روی تاکسی ها و این ترافیک آزاردهنده و شلوغ تاثیر می گذارد. تهران می دهد. مردم مجبورند با ماشین شخصی بروند چون ماشین دولتی وجود ندارد! من به شخصه با چنین مشکلی مواجه شده ام که برای مسیر میدان مادر به بهارستان در بلوار میرداماد 200 هزار تومان کرایه گرفتند، بی انصافی بود! جلسات متعددی با مسئولان حمل و نقل عمومی داشته ایم و شهرداری نیز قول اصلاح این وضعیت را داده است. حدود 150 اتوبوس به پارکینگ اضافه شده است و قرار است تا پایان سال 180 اتوبوس دیگر اضافه شود. اگر شبکه حمل و نقل عمومی هر سه ماه یکبار تقویت شود، نرخ کرایه ها تعدیل می شود. البته رانندگان هم مشکلات خاص خود را دارند، بارها درباره درآمدزایی از طریق تبلیغات صحبت کرده ایم اما به دلیل عدم هماهنگی زیر مجموعه های درگیر در شهرداری این اتفاق تاکنون رخ نداده است».

با این توصیف این داستان خالی از دردسر نیست! این رول گیج کننده به چند نقطه ختم می شود که یکی از آنها «رانندگان تاکسی» است. حتی اگر تخلفات آنها رفع شود، هیچ تضمینی وجود ندارد که راه دیگری برای درآمدزایی و فرار از هزینه های سنگین حمل و نقل در تهران پیدا نکنند!»

انتهای پیام