عمومی

وام‌های دور از خانه – ایران تودی

تا چند سال پیش برای برخی از مناطق مسکونی، شی مسکن 80 درصد قیمت خود را پرداخت می کرد، اما اکنون این تفاوت برای همان خانه ها کمتر از 30 درصد است.

به گزارش ایران تودی مربا وی در ادامه می نویسد: پیش از این بانک ها واحد ارزیابی داشتند و پس از تعیین قیمت مشخص می شد که به چه میزان به این منطقه مسکونی وام دهند تا از 80 درصد قیمت کل فراتر نرود اما اکنون قیمت آپارتمان ها بالا رفته است به حدی که کسری کوچک از کل قیمت است. . بر اساس آخرین گزارش بانک مرکزی، قیمت هر مترمربع آپارتمان در تهران به 40 میلیون تومان رسیده است که باعث افزایش تقاضای اشیا برای خرید ملک می شود. اکنون اعداد و ارقام مربوط به تسهیلات مسکن منتشر می شود، اما باید توجه داشت که هر وام مسکن هزینه هایی دارد.

قیمت مسکن نسبت به حدود 10 روز پیش روندی اندک افزایشی داشته است. بنابراین متاهلین ساکن پایتخت برای دریافت این وام باید بیش از 135 میلیون تومان بپردازند. همچنین باید در نظر داشت که مجوزهای دولتی برای خرید خانه برای افراد متاهل و مجرد متفاوت است. مجردان ساکن تهران می توانند تا سقف 280 میلیون تومان ملک شامل 200 میلیون تومان فروش مسکن و 80 میلیون تومان وام ساخت و ساز بخرند. بنابراین برای دریافت وام 200 میلیون تومانی باید برای 400 مسکن با قیمت 145 هزار تومان و 58 میلیون تومان سند خریداری کنند. همچنین اگر وام 80 میلیون تومانی را که باید 160 برگه 23 میلیون و 200 هزار تومانی بخرند در نظر بگیریم، ارزش کل اوراق به 79 میلیون و 200 هزار تومان می رسد.

هزینه اعتبار در تهران و شهرستانها

برهمین اساس زوج های تهرانی می توانند 480 میلیون تومان شامل هر نفر 200 میلیون تومان تسهیلات خرید و فروش مسکن و 80 میلیون تومان وام دریافت کنند. بنابراین زوجین باید 800 برگ مسکن با هزینه 116 میلیون تومانی خریداری کنند، یعنی با وام 23 میلیون و 200 هزار تومانی باید 160 برگ مسکن خریداری کنند. باید در مجموع 139 میلیون و 200 هزار تومان بپردازد. برای مراکز استان ها و شهرهای بالای 200 هزار نفر، سقف این تسهیلات برای مجردها به 160 میلیون تومان و برای زوجین به 320 میلیون تومان رسیده است، با توجه به اینکه مجردها باید 320 و ساکنان متاهل این شهرها 640 بن مسکن دریافت کنند. . مجردها باید 44 میلیون و 896 تومان و متاهلین 92 میلیون و 800 هزار تومان بپردازند.

دریافت وجه از بانک های دیگر

موارد ذکر شده مربوط به تسهیلات بانک مسکن است اما سایر بانک ها نیز مسکن عرضه می کنند با این تفاوت که نرخ سود تسهیلات آنها یک درصد بالاتر از بانک مسکن است و به 18 درصد می رسد. برای اطلاع از شرایط وام دهی به بانک های مختلف دولتی و خصوصی مراجعه کردیم. برای دریافت وام باید سند را با دو ضامن به شعبه بیاورید. ضامن باید کسر حقوق داشته باشد و حداقل سه ماه طول بکشد. مدت بازپرداخت وام پنج سال است. برخی از این مشاغل به عنوان مثال در بانک مسکن به عنوان ضامن با کسر حقوق انجام می شود و متاسفانه این موضوع بهانه ای برای عدم وام دادن بانک ها شده است.

در صورتی که سند در دفاتر اسناد رسمی در رهن بانک باشد و پرداخت آن انجام نشود، بانک مالک منطقه مسکونی می شود اما شرایط ضامن همچنان وجود دارد. از سوی دیگر مدت بازپرداخت تسهیلات بانک مسکن با نرخ 17 درصد تا 12 سال است که در سایر بانک ها کمتر از 7 سال است. بین 20 تا 35 میلیون تومان از مبلغ وام در بانک های دولتی و خصوصی در بانک بلوکه می شود که خلاف قانون است. هرچند وزارت اقتصاد و دارایی بارها در این خصوص هشدار داده است، اما برخی بانک ها به آن توجهی ندارند. حال باید دید دولت در این زمینه گامی اساسی برخواهد داشت یا خیر. یکی از نکاتی که تصمیم گیران دولتی باید به آن توجه کنند این است که تقاضا برای تسهیلات مسکن وجود دارد اما راه دریافت تسهیلات آنقدر سخت است که عده ای برای خرید آن هدیه می دهند.

انتهای پیام