استان ها

بعد از ۳ باخت کشتی‌گیران ایرانی مقابل تاج‌الدینوف؛ غولی که ششدانگ نیست!

بعد از ۳ باخت کشتی‌گیران ایرانی مقابل تاج‌الدینوف؛ غولی که ششدانگ نیست!

هرچند سال ۲۰۲۳، سالِ احمد تاج‌الدینوف ۲۰ ساله بود و حالا خیلی‌ها او را قهرمان وزن ۹۷ کیلوگرم المپیک ۲۰۲۴ پیش‌بینی کرده‌اند، اما حقیقت این است که کشتی‌گیر روسی‌الاصل تیم ملی بحرین هنوز به قهرمانی ششدانگ بدل نشده است.

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری علم و فناوری آنا، سال گذشته در حالی که به نظر می‌رسید مجتبی گلیج قهرمان آسیا شود، او در نیمه‌نهایی رقابت‌های قزاقستان به اخمد تاج‌الدینوف باخت. کشتی‌گیر روسی‌الاصل تیم ملی بحرین که در ادامه هم قهرمان جهان و قهرمان بازی‌های آسیایی شد و یک بار دیگر هم در فینال بازی‌های آُسیایی توانست مجتبی گلیج را شکست دهد، ضمن اینکه در قهرمانی جهان هم او با شکست عبدالرشید سعدالله‌یف روس، زمینه‌ساز حذف گلیج از رقابت‌ها شد.

تاج‌الدینوف سال گذشته مدعی نام‌آشنایی در ۹۷ کیلوگرم نبود. او در مسابقات قهرمانی جهان، اما نتایج غیرمنتظره‌ای را مقابل کشتی‌گیران صاحب‌نام و عنوان این وزن رقم زد.

او که برای تیم ملی بحرین کشتی می‌گیرد، ابتدا در زمانی کوتاه ۱۱-صفر کایل اسنایدر را برد. چیزی که از آن کشتی در خاطر ماند، غافلگیری و گیر افتادن کشتی‌گیر آمریکایی در بندِ جوانی و انگیزه تاج‌الدینوف بود.

بعد از اسنایدر، نوبت به عبدالرشید سعدالله‌یفی رسید که در مرحله نیمه‌نهایی مقابل تاج‌الدینوف قرار گرفت. تانک روسی پیش از آن به زحمت و ثانیه آخری، شکست مقابل گلیج را به برد تبدیل کرده و مشخصا از نظر قوای بدنی شرایط خوبی نداشت.

او که سنگین‌تر از همه سال‌های قهرمانی‌اش به نظر می‌رسید، از آسیب‌دیدگی گردن هم رنج می‌برد که بلافاصله بعد از باخت به تاج‌الدینوف و ادامه ندادن مبارزه در ۴۰ ثانیه پایانی به دلیل آسیب‌دیدگی؛ به مسکو برگشت و زیر تیغ جراحی رفت.

احمد تاج‌الدینوف در فینال هم حریف آذربایجانی را برد تا با شکست همه مدعیان، صاحب تاج و تخت وزن ۹۷ کیلوگرم جهان شود و ۲۰ روز بعد هم در هانگژو، قهرمان بازی‌های آسیایی شد.

تاج‌الدینوف سال ۲۰۲۴ را هم با قهرمانی آسیا استارت زد. او در مرحله نیمه‌نهایی محمدحسین محمدیان را برد. هرچند شکی بر قابلیت‌های فنی و فیزیکی این کشتی‌گیر جوان وجود ندارد و حالا خیلی‌ها لقب غول ۹۷ کیلوگرم را به او داده‌اند، اما یک نکته را باید در نظر گرفت که از او غولی شکست‌ناپذیر نسازیم که تا سال‌ها در حسرت پیروزی و شکستن طلسم بمانیم.

اگر صرفا ۳ مبارزه اخیر کشتی‌گیران خودمان با کشتی‌گیر بحرینی را بررسی کنیم، مشخصا هر دو توانسته‌اند از او امتیاز بگیرند چیزی که در دور اوج عبدالرشید سعدالله‌یف کار بسیار دشواری بود.

هم کشتی گلیج با تاج‌الدینوف و هم محمدیان با این حریف نشان داد که او هنوز کشتی‌گیر ششدانگی نیست و محمدیانِ ناآماده که خودش هم تاکید کرد به دلیل جایگزینی دیرهنگام با کامران قاسم‌پور در ترکیب آسیایی و همچنین مصدومیت، چندان مهیای شرکت در مسابقات قهرمانی آسیا نبود، توانست به راحتی به مچ پای تاج‌الدینوف رسیده و خاکش کند.

اگر قوای بدنی و انگیزه لازم را داشت، چه بسا باز هم می‌توانست این حرکت را تکرار کرده و به امتیاز برسد.

اگر امیرعلی آذرپیرایِ رو به رشد بتواند در مسابقات گزینشی بیشکک سهمیه المپیک را بگیرد، به واقع نباید از تاج‌الدینوف غولی شکست‌ناپذیر ساخت که کشتی‌هایش نشان داده می‌شود از او امتیاز گرفت و آذرپیرا هم قابلیت‌های فنی بالایی داشته و مثل کشتی‌گیر بحرینی از سلاح جوانی و انگیزه برخوردار است.

باید امیدوار بمانیم به کسب سهمیه ۹۷ کیلوگرم و نمایش جذابی که امیرعلی آذرپیرا در صورت آمادگی کامل بدنی و روانی، می‌تواند در المپیک پاریس مقابل تاج‌الدینوف داشته باشد.