حوادثکسب و کار ایرانیان

آلودگی و به هم ریختگی محیط کار

مزایا و اهمیت نظافت محیط کار و حفظ پاکیزگی و نظم آن

عینک ضد ضربه: نظم و پاکیزگی در محیط کار نباید به موضوعی کم اهمیت و پیش پا افتاده تبدیل شود، بلکه کارفرمایان همواره باید به این موضوع توجه داشته باشند که بهداشت و منظم بودن محیط کار از جنبه های گوناگون بر کارکنان و حتی ارباب رجوع تاثیر بسیار مثبتی دارد و ارزیابی ها و دیدگاه ها را نسبت به آن کسب و کار به طور کلی تغییر می دهد. بکارگیری ابزار های مختلف نظافت مانند یا سایر تجهیزات مکانیزه، ارتقا کیفیت نظافت و بهداشت محیط را تضمین میکند. برخی از این مزایای بهداشت و نظم محل کار به شرح زیر است.

۱- نظافت محیط کار و رفع به هم ریختگی باعث بهبود اعتماد به نفس است

عینک جوشکاری: ما بخش زیادی از روز را در محیط کار می گذرانیم که قطعا روی حس و حال ما تاثیر خواهد گذاشت. یک محیط به هم ریخته می تواند به طور ناخود آگاه منفی نگری را به افراد القا کند. و اگر شما هر روز در معرض چنین محیطی باشید، گریزی از آن احساسات نخواهید داشت. به علاوه اولین بازخورد همیشه ماندگار است. چه تصوری از احساس مشتریان و بازدیدکنندگانی دارید که که وارد محیط کار تمیز و مرتبی می شوند و در مقابل، افرادی که وارد محیط به هم ریخته و پر از جعبه و سیم و کاغذ و وسایل کهنه می شوند.

۲- به هم ریختگی کمتر، اضطراب کمتر

عینک مهندسی: مهم نیست اتقا کار در منزل شما یا در محیط دیگریست، به هم ریختگی اضطراب آور است. چه در جستجوی یک برگه در انبوهی از برگه های طبقه بندی نشده روی میزتان باشید یا در میان جعبه­ ای پر از کیبوردهای خراب دنبال یکی باشید که کار کند این دغدغه ها کار در محیط کار را استرس آور می کند.

حتی چیزهای کوچکی مثل سطوح خاک گرفته، پرونده هایی که درست طبقه بندی نشده ­اند، و یا راهروهایی که پر از جعبه یا زباله­ اند، میتواند حس بدی ایجاد کند. از سوی دیگر، محیط کار تمیز که همه چیز سر جای خود قرار دارد، و طبقه بندی های مرتب با برچسب مناسب وجود دارد، می تواند به یک روز کاری که بدون استرس می توان وسایل را پیدا کرد بیانجامد.

در محیط کاری تمیز حوادث، بیماری ها و ریسک خطر کمتر هستند. با در نظر گرفتن ایمنی به عنوان مهم ترین اولویت برای کارکنان و مراجعین داشتن یک برنامه­­ نظافتی ثابت بهترین راه برای کاهش حوادث و آسیب دیدگی، خطر زمین خوردگی و زمین خوردن و جراحت در هر فضایی است. استفاده از دستگاه برای شستشوی تمیز، سریع و باکیفیت بسیار مناسب و اثر بخش می باشد.

۳- حشرات به هم ریختگی را دوست دارند

همه چیزهایی که روی میز آشپزخانه هستند، از جمله خرده ریزها و بسته های خالی می توانند باعث جمع شدن سوسک، موش و  موجودات موذی شوند. با قرار دادن سطلهای مخصوص برای ته مانده­ی غذا، و تمیز نگه داشتن محدوده­ پخت و پز موجودات موذی را دور نگه دارید. شاید تهیه­ فهرستی از کارهای لازم برای نظافت هر قسمت گزینه­ مناسبی باشد چرا که به این ترتیب هر روز یکی از کارکنان مسئول نظارت بر نظافت محیط کار است. یک راهکار ایده آل برای نظافت سطوح مختلف و گوشه ها و کناره ها به شمار می آید.

۴- همه چیز در جایگاه خود قرار دارد

همه تجار می دانند که در سوله برای هر یک از ابزار جایی هست. به علاوه اگر برای هر چیز فضایی در نظر گرفته شود، میز و محیط کار کاربرد بهتری خواهند داشت. نامه­ هایی که قرار است ارسال شوند، فنجان­ ها پرونده ، لوازم تحریر همگی باید جای مشخصی داشته باشند. باآسان بودن دسترسی به وسایل یک فضای مرتب و منظم باعث ارتقاء تولید می شود.

۵- مرخصی درمانی کارکنان کاهش پیدا می کند

اگر روزهای مرخصی درمانی زیاد عملکرد تیم شما را تحت تاثیر قرار داده، محیط کار تمیز کلید حل مشکل است. جرم ها در همه جا وجود دارند مخصوصا در محیط های شلوغی که زباله­ های تولید شده، یا تهویه­ نامناسب  می توانند باعث انتقال بیماری شوند. وقتی چند نفر از کارکنان بیمار شوند، بهبودی دشوار خواهد بود مخصوصا اگر بیماری را در سطح محل کار منتشر کنند. با طرح یک برنامه­ نظافتی ، داشتن ضد عفونی کننده های دست روی هر میز، و دور نگه داشتن حشرات در فصل آنفولانزا و بعد از آن ابتکار عمل به خرج دهید.

۶- طول عمر وسایل بیشتر خواهد شد

تجهیزاتی که تمیز نگه داشته شوند دوام بیشتری خواهند داشت. این راهکار در مورد همه چیز درست است، از کامپیوتر گرفته تا ماشین آلات کارخانه ها. اگر سرامیک و فرش به طور مداوم نظافت شوند ظاهر خود را به مدت طولانی تری حفظ خواهند کرد و رفع لکه های روی مبل در صورت رسیدگی زود هنگام کار دشواری نخواهد بود. گردگیری با تجهیزات مناسب همانند گرد و غبار و آلودگی به افزایش طول عمر هر وسیله منجر خواهد شد.

۷- با نظافت محیط کار اشیا زودتر پیدا می شوند

با نظافت محیط کار به طور پیوسته، فضا تمیز و مرتب خواهد بود و پیدا کردن اشیا کار راحت­ تری است.

یادتان هست منگنه­ ای خیلی دوستش داشتید چه شد؟ آیا ابزار آشپزخانه­ی کارمندان گم شده یا در جای اشتباه است؟

آیا کسی پرینتر را جا به جا کرده تا برای جعبه ­های اوراق جا باز کند و حالا باید دورتر بروید تا کارتان را انجام دهید؟

این دردسرهای روزمره با مرتب نگه داشتن محیط کار و قرار دادن هر چیز در جای خود حل می شوند.

محل کار خود را چطور تمیز نگه داریم؟

آرزوی محیط کار تمیز یک چیز است و عملی کردن آن چیز دیگریست. در اینجا به چند نکته برای شروع اشاره می کنیم. اگر روزانه مقداری نظافت انجام دهید به مرتب کردن اطراف خود عادت خواهید کرد:

لیستی از کارهایی که باید انجام دهید تهیه کنید

تهیه­ی لیستی از کارها فکر خوبی برای انجام کارهای نظافتی بزرگ و تقسیم آن ها به کارهای کوچک تر است. هر وقت به نظافت فکر کنید، کارها آنقدر بزرگ به نظر می رسند که کلا نظافت ا فراموش می کنید. یک لیست به شما کمک می کند یک به یک به سراغ کارها بروید و آنقدر احساس رضایت کنید که مایل به اجرای گام بعدی باشید.

نظافت را به یک عادت تبدیل کنید.

کارهای کوچکی مثل تخلیه سطل، بردن ظروف و لیوان ها به آشپزخانه و نظافت مرتب کامپیوتر، مانیتور، و میز همگی کارهای آسانی هستند که با اجرای مداوم عادت می شوند. طبق تحقیقات انجام شده اگر فردی چند روز پشت سر هم کاری را انجام دهد، آن کار به یک عادت برای او تبدیل خواهد شد. عادت داشتن به نظافت و تمیز نگه داشتن محیط کاری عادت پسندیده ای است. اما باید توجه داشته باشید در نظر گرفتن یک سری نکات بسیار حائز اهمیت است. نکاتی همچون عدم استفاده از یک پارچه یا تجهیزات برای نظافت تمامی سطوح در محیط کار و به کارگیری از پارچه های تمیز و متعدد برای بهبود کیفیت نظافت. در واقع باید توجه داشته باشید همواره از تجهیزات نظافتی متفاوت و پارچه های تمیز برای نظافت استفاده کنید.

یک گروه خوب برای نظافت محل کار تهیه کنید

هیچ چیز بهتر از شروع روز کاری در یک محیط تمیز نیست. این یک شعار نیست بلکه حقیقت است. کارفرمایان به منظور با  اهمیت بودن نظافت در محیط های کاری، از گروه خبره ای استفاده می کنند. گروهی که با سرعت و دقت بالا، به نظافت می پردازند. برای سرعت بالا در نظافت محیط کار، استفاده از تجهیزات و ابزار های دستی بسیار کمک کننده می باشد.