حوادث

نسل‌کشی با همدستی آلودگی هوا و کرونا

آفتاب‌‌نیوز:

سمیه رفیعی درباره وضعیت آلودگی هوای ایران و اقدامات فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی در این زمینه گفت: ما نامه ای به وزارتخانه های نفت ، صنعت ، معدن ، تجارت و کشور و همچنین رئیس صدا و سیما و رئیس محیط زیست نوشتیم. و راه حل های کوتاه مدت و بلند مدت ما را ارائه داد.

رفیع با بیان اینکه “باید امسال آلودگی هوا با جدیت بیشتری مورد توجه قرار گیرد” ، از 14 راه حل کوتاه مدت برای فراکسیون محیط زیست مجلس خبر داد و گفت: “جلوگیری از استفاده از سوخت های سنگین و مازوت در نیروگاه ها و صنایع ، کاهش مصرف انرژی ، مدیریت مصرف انرژی در منازل و فنی بررسی ، نظارت بر کیفیت بنزین تولید شده در پالایشگاه ها و ارائه گزارش های ماهانه و همچنین استاندارد کردن سوخت موتور تا حد ممکن و استفاده بیشتر از منابع انرژی پاک مانند گاز طبیعی فشرده (CNG) ، گاز طبیعی مایع (LNG) و (LPG) و برق برخی از این استراتژی ها مهمترین بوده اند.

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس راه حل های میان مدت این نامه را اعلام کرد: استاندارد سازی موتورهای اتومبیل و موتورهای تولیدی کارخانه برای مصرف کم سوخت ، تأمین و تقویت ناوگان حمل و نقل عمومی ، تنظیم کرایه های سالانه خودروها برای مصرف سوخت و تولید آلاینده ها ، خودروسازان محلی ، خودروها نیاز به ضمانت مادام العمر برای تجهیزات کنترل آلودگی ، تهیه یک برنامه عملی برای توسعه وسایل نقلیه الکتریکی ، به ویژه ترافیک موتورهای الکتریکی در مرکز شهر ، و یک برنامه عملی برای حذف وسایل نقلیه منسوخ شده با وضع مالیات بیشتر بر وسایل نقلیه با فناوری قدیمی . (بیش از 20 سال) یکی از راه حل های میان مدت فراکسیون بوده است.

رفیعی تاکید کرد که برای جلوگیری از آلودگی بیش از حد هوا به اقدامات اساسی نیاز داریم. این به دلیل ویروس کرونا ویروس همزمان و این عفونت در فصل سرما است. دستگاه ها را ملزم می کند که هماهنگ تر کار کنند و قانون هوای تازه را نادیده نگیرند.

یکی از اعضای کمیته کشاورزی ، آب ، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس گفت: بسیاری از محققان در گروه زیست محیطی رابطه بین ذرات و آلاینده ها را با شیوع ویروس کرونا بررسی کرده اند. ما در این جلسات مقالات خارجی را مرور کردیم. مطالعات نشان داده است که ذرات PM 2.5 در هوا (قطر ذرات PM2.5 100 برابر کمتر از موی انسان است و می تواند حتی در کوچکترین مجاری تنفسی در ریه ها نفوذ کند) به انتشار سریع ویروس کرونا کمک می کند.

رفیعی ادامه داد: با شروع فصل سرما آلودگی هوا بیشتری را تجربه می کنیم. امسال باید این داستان را به روشی خاص مدیریت کنیم. دولت هنوز در زمینه حمل و نقل عمومی اقدامات کافی انجام نداده است. در شرایط فعلی ، ما نمی توانیم به مردم بگوییم که با اتومبیل خود بیرون نروند. تمرکز اصلی ما باید روی منابع پایدار آلودگی باشد. این منابع سهم قابل توجهی در آلودگی هوا دارند و باید مدیریت شوند. این مدیریت باید با قاطعیت و به موقع انجام شود.

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس گفت: به جرات می توان گفت تهران ، اصفهان و اراک وضعیت بدی دارند و شهرهایی مانند تبریز ، مشهد و اهواز وضعیت خوبی ندارند. صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران وظیفه دشواری برای کاهش آلودگی هوا دارد. فکر نمی کنم بتوانیم به مردم آموزش دهیم. صدا و سیما به عنوان رسمی ترین رسانه کشور ، هرگز گامی بزرگ در جهت فرهنگ سازی بر نداشته است. نامه ای از طرف فراکسیون محیط زیست مجلس در مورد آلودگی هوا می تواند به تقاضای عمومی برای بهبود تبدیل شود.

رفیعی در پایان اظهار داشت: فکر می کنم اگر امسال با مدیریت منابع آلودگی از آلودگی هوا کاسته نشود ، آلودگی هوا و ویروس کرونا آسیب های جبران ناپذیری به کشور وارد می کند. شاید این چیزی شبیه نسل کشی باشد.