اقتصادی

آغاز مذاکرات تجاری کانادا با بلوک جنوب شرقی آسیا

کانادا مذاکرات تجاری با بلوک جنوب شرق آسیا را آغاز کرد

کانادا مذاکرات بر سر توافقنامه تجارت آزاد را با انجمن 10 عضوی کشورهای جنوب شرق آسیا آغاز می کند. پیمانی که می تواند به گسترش روابط تجاری کانادا در منطقه هند و اقیانوس آرام در خارج از چین کمک کند.

مرینگ نگ، وزیر تجارت بین‌الملل کانادا، تصمیم خود را برای آغاز گفت‌وگوها در روز سه‌شنبه پس از نشست مجازی با وزرای اقتصاد به نمایندگی از اتحادیه کشورهای جنوب شرقی آسیا (آسه‌آن) اعلام کرد. بزرگترین اقتصادهای این بلوک تجاری شامل اندونزی، تایلند، فیلیپین، مالزی و سنگاپور است.
Ng گفت: «این یک نقطه عطف مهم در تجدید و تعمیق شراکت اقتصادی و روابط تجاری کانادا در سراسر هند و اقیانوس آرام است.
وی گفت که توافق با اقتصادهای در حال رشد سریع آسه آن می تواند به تنوع زنجیره تامین برای شرکت های کانادایی، ایجاد فرصت های جدید برای صادرکنندگان کانادایی و تقویت تعهد منطقه به “بازارهای آزاد و تجارت مبتنی بر قوانین” کمک کند.
اظهارات وی در حالی بیان می شود که وزارت خارجه کانادا یک استراتژی جدید سیاست خارجی برای آسیا را آماده می کند. منطقه ای که اتاوا در آن تغییر کرد مانند هند و اقیانوسیه. این استراتژی بدترین شکست در روابط اتاوا و پکن در نیم قرن اخیر را دنبال می کند – خاطرات واکنش چین به دستگیری مدیر عامل هواوی در فرودگاه ونکوور هنوز تازه است.
کانادا تخمین می زند که چین به طور خودسرانه دو کانادایی را برای بیش از 1000 روز بازداشت کرده است. همچنین فروش گوشت خوک و گاو کانادایی را برای چند ماه در سال 2019 مسدود کرد. خرید بذر کلزا نیز به شدت کاهش یافت و دو صادرکننده اصلی همچنان از فروش به چین منع شدند.
بر اساس پایگاه داده سازمان ملل در تجارت بین‌الملل COMTRADE، چین غیرآسه‌آن در حال حاضر بزرگترین مقصد صادرات کانادا در آسیا با حدود 19 میلیارد دلار در سال 2020 و بزرگترین منبع واردات از آسیا با حدود 57 میلیارد دلار است. . ژاپن همچنین شریک تجاری مهمی است.
نگ در پاسخ به این سوال که چرا کانادا باید تجارت خود را در آسیا در خارج از چین، بازاری عظیم با 1.4 میلیارد نفر، متنوع کند، گفت که کشورهای آسه آن فرصت های بیشتری را ارائه می دهند. در عین حال، ما همچنان به بستن قراردادهای تجاری بر اساس ارزش ها و منافعی که برای کانادایی ها مهم است، ادامه می دهیم.
امروز، بزرگترین مشتری ASEAN برای کالاهای کانادایی، اندونزی است که بر اساس پایگاه داده COMTRADE، رتبه هجدهم را در بین صادرات در سال 2020 دارد. کانادا در ژوئن از مذاکرات تجاری دوجانبه با اندونزی خبر داد.
اقتصادهای 10 بلوک ایالتی به عنوان یک گروه ششمین شریک تجاری بزرگ کانادا خواهند بود، اما کانادا در حال حاضر دارای چهار عضو ASEAN از طریق توافقنامه تجاری 2018 اقیانوس آرام است – برونئی، مالزی، سنگاپور و ویتنام.
خانم نگ گفت که بیانیه ای مبنی بر از سرگیری مذاکرات تجارت آزاد با آسه آن پس از از سرگیری پارلمان و همچنین بیانیه ای درباره هدف مذاکرات در مجلس عوام کانادا ارائه خواهد کرد.
وزیر تجارت بین‌الملل کانادا در پاسخ به این سوال که آیا دولت فدرال قصد دارد تجارت با چین را گسترش دهد، گفت: ما در حال بررسی چین هستیم و همیشه از صادرکنندگان کانادایی که با چین تجارت می‌کنند حمایت خواهیم کرد. بلوک آسه آن که امروز در مورد آن صحبت می کنیم، منطقه ای جهانی با فرصت های واقعی برای صادرکنندگان کانادایی است.
در انتخابات 2021، حزب لیبرال به رهبری کاستین ترودو، یک استراتژی جدید جامع برای تعمیق مشارکت های دیپلماتیک، اقتصادی و دفاعی در منطقه، از جمله مذاکرات بر سر توافقنامه های تجاری دوجانبه جدید برای منطقه آسیا و اقیانوسیه، وعده داده است.
خانم نانگ خاطرنشان کرد که AS AN سومین بازار مصرف کننده بزرگ در جهان به عنوان یک گروه است. تجزیه و تحلیل اولیه از ماهیت قرارداد تجارت آزاد بین ASAN و اتاوا نشان می دهد که صادرات کالاها و خدمات کانادا به این بلوک می تواند با 13.3 درصد افزایش به 2.67 میلیارد دلار برسد.
انتهای پیام/