حوادث

کاهش حریق فضای سبز در گرو اندیشیدن راهکارهای لازم

طبق آماری که از سوی اداره امداد و نجات تهران منتشر شده است ، یک چهارم آتش سوزی پایتخت در سال گذشته مربوط به فضاهای سبز بود. امسال مکان هایی وجود دارد که بسیار نگران آتش سوزی ها هستند و متأسفانه از ابتدای سال تاکنون آتش سوزی هایی رخ داده است. نماینده سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران در مورد این موضوع تحقیق کرد.

سید جلال ملکی در مصاحبه با ایران تودی وی در خصوص آتش سوزی های جنگلی و مرتعی ، اظهار داشت: “ما در سال های گذشته یک فصل بارانی کوتاه داشته ایم اما در طول سال ها شاهد بارندگی خوبی بوده ایم. اگرچه به برخی مناطق آسیب رسانده است ، اما مزایای آن را نیز دارد.” به عنوان مثال سیلاب به برخی مناطق آسیب می رساند ، اما در بسیاری از مناطق باران های شدید باعث شده خاک خاک حاصلخیز و حاصلخیز بخصوص با بارندگی باران و از همه مهمتر افزایش سطح آب در سدها یا سطح آبهای زیرزمینی باشد.

وی ادامه داد: باران های بهاری امسال تهران را رها نکرده و این باعث شده است که تعداد زیادی از گیاهان مفید بخصوص در حومه شهرها رشد پیدا کنند. تپه ها و ارتفاعات مورد استفاده به عنوان تپه در سال های گذشته ، امسال نیز مانند سال گذشته دارای پوشش گیاهی زیادی بوده و حتی در بالاترین نقطه گیاهان و علوفه ای را پرورش داده اند. با پایان فصل بارندگی و بالا رفتن درجه حرارت ، این چمنها کاملاً خشک می شوند و بسیار مستعد سوختن هستند. این امر منجر به افزایش شمار آتش سوزی در روزهای اخیر شده است. آتش سوزی را آتش سوزی فضای سبز می نامند.

ملکی با بیان اینکه آتش سوزی فضای سبز در سال گذشته در تهران 23 درصد افزایش یافته است اظهار داشت: “این افزایش بی سابقه بود زیرا طعمه به دلیل باران بسیار متراکم و خشک شده بود و به سرعت در حال گسترش بود. بخش بزرگی از آن را در بر می گیرد و از همه جهات گسترش می یابد وزش باد اغلب باعث افزایش آتش سوزی در مناطق حومه ای و مناطق کوهستانی می شود.

وی با اشاره به اینکه خاموش کردن این آتش سوزی ها مشکل بزرگی برای آتش نشانان است ، اظهار کرد: از جمله موارد دیگر راهی مناسب و روان برای رسیدن به صحنه آتش سوزی وجود ندارد. نیروها گاهی اوقات برای رسیدن به شعله های آتش باید به شعله های درون طبیعت و تپه ها برسند. صدها متر در یک جاده مستقیم ، به عنوان مثال ، آتش نشانی ، طناب ، آتش نشانی و غیره.

به گفته سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران ، آتش سوزی گاهی اوقات تا اواخر شب و حتی تا نیمه شب رخ می دهد و برای یافتن مسیری مناسب جلسه ای برگزار نمی شود. .. در این مرحله ، فرمانده باید با نیروهای خود بسیار مراقب باشد. علاوه بر این ، تجهیزات آتش نشانی و وسایل نقلیه ای که توسط شهروندان ارائه می شود ، گاه به شدت آسیب می بینند.

ملکی افزود: همزمانی این روزها با فرا رسیدن تعطیلات تابستانی باعث شده است که بسیاری از شهروندان در تعطیلات یا تعطیلات به طبیعت بروند ، از آن لذت ببرند و زمان خود را از شلوغی و شلوغی شهر بگذرانند. افزایش حضور شهروندان در وضعیت بی دقتی یکی از دلایل آتش سوزی است اما موارد دیگری مانند صاعقه وجود دارد.

وی با اشاره به اقدامات پیشگیرانه صورت گرفته برای جلوگیری از آتش سوزی جنگل و مرتع گفت: شهروندان باید بدانند که اگر می خواهند برای تفریح ​​به طبیعت بروند بهتر است پارک های معتبر و مصوب را انتخاب کنند. این پارک ها خدمات خوبی از قبیل آب آشامیدنی ، فاضلاب ، زمین بازی کودکان ، پارکینگ ، امنیت و امنیت دارند اما در خارج از این مکان ها شرایط مناسبی وجود ندارد.

ملکی گفت: “لازم است از شومینه های فلزی در مزارع خشک و بوته ها و در نزدیکی درختان جلوگیری شود ، به خصوص هنگام وزش باد.” اگر در نزدیکی شهروندان اجاق گاز وجود نداشته باشد ، باید علوفه علوفه ای و بوته های خشک برداشته شود و ناحیه مواد قابل احتراق باید به آتش کشیده شود و آتش نشود.

سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران گفت: از ظروف شیشه ای و شیشه ای باید در طبیعت پرهیز شود زیرا این اشیاء می توانند به عنوان لنز عمل کرده و محیط را نیز آلوده کرده و با تمرکز نور خورشید باعث ایجاد حریق در داخل گیاه شوند. خشک.

وی با تأکید بر اینکه آتش پس از استفاده باید به طور کامل با آب خاموش شود ، اظهار کرد: شهروندان باید اطمینان حاصل کنند که ذغال سنگهای زیر آتش نیز خاموش شده اند. کودکان همچنین باید از طبیعت آتش بازی جلوگیری کنند.

مالکی از صاحبان واقعی و مشروع زمین و مراتع خواست تا از ورود افراد جلوگیری کنند و از اموال خود ببندند و گفتند که اگر شهروندان دارای طبیعت بنایی یا ویلا باشند باید قبل از آتش چمن های اطراف خود را جمع کنند. همچنین سازندگان خانه نباید وسایل نقلیه خود را روی بوته های خشک و چمنزار پارک کنند.

سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران با بیان اینکه طبیعت زباله نیست ، افزود: این زباله ها به طبیعت خسارت زیادی وارد کرده است. در پایان اقامت در طبیعت ، باید زباله های خود را جمع آوری کرده و از طبیعت ببریم.

وی ادامه داد: طبیعت یکی از سرمایه های کشور ما است و آسیب رساندن به طبیعت به خودمان آسیب می رساند. برخی فکر می کنند آتش سوزی در طبیعت و سوزاندن برخی گیاهان مضر نیست ، که بسیار اشتباه است. دود ناشی از این مواد محیط ما را آلوده کرده و هوا را آلوده می کند. علاوه بر این ، برخی از گونه های جانوری به عنوان اصلی ترین عامل طبیعت زندگی می کنند. جوندگان و خزندگان در قلب طبیعت زندگی می کنند ، مانند خرگوش ها ، موش ها ، پشمها ، مارها و حتی حیواناتی مانند روباه ، شغال و خوک. این امر منجر به تغییرات نامطلوب در اکوسیستم منطقه می شود.

به گفته ملکی ، ظهور گاه و بیگاه حیوانات در شهرها و شهرک ها نشانگر این است که مردم زیستگاه حیوانات را خطرناک و آواره ساخته اند و مردم شکایت می کنند که در شهرها تصادفی هستند. و آنها شکایات خود را از این طریق به ما می گویند. سال گذشته عموم مردم واکنشی واضح و واضح از همه آتش سوزی ها دریافت نکردند و امسال همه آنها در معرض خطر احتمالی آتش سوزی قرار گرفتند. اما اگر می خواهیم امسال و سالهای آینده شاهد چنین وضعیتی باشیم ، باید دلیل را از نظر مسئولان و البته برخی شهروندان جستجو کنیم ، چرا در سال گذشته هیچ راه حلی پیدا نشده است.
انتهای پیام