استان ها

کام تلخ صادرات عسل گیلان از نبود برند  

ایران تودی/ گیلان معاون سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: عسل های گیلان فاقد برند هستند و این امر مانع توسعه صادرات این محصول می شود.

حجت اکبرنژاد در گفت وگو با ایران تودی، با بیان اینکه عسل های کشور بر حسب طعم و نوع گیاهی تقسیم بندی می شوند و برخی از عسل ها از چند گیاه و برخی از یک گیاه تهیه می شوند، اظهار کرد: تمام عسل های تولید شده در گیلان از عسل تولید می شود. چندین گیاه ما در گیلان حتی یک عدد عسل گیاهی نداریم.

وی با بیان اینکه گیلان از تنوع گیاهی زیادی برخوردار است و به همین دلیل عسل از چندین گیاه مرغوب در استان تولید می شود، افزود: در گیلان عسل های استان به دو دسته عسل ساده و صیفی دشت گیلان تقسیم می شوند. عسل. تنوع بیشتری وجود دارد، اما عسل تابستانی کیفیت بهتری نسبت به عسل ساده دارد.

افزایش تولید عسل در گیلان مشاهده نشد

اکبرنژاد ادامه داد: سالانه 5 هزار و 500 تن عسل در گیلان تولید می شود که به دلیل شرایط نامساعد جوی و خشکسالی شهریورماه امسال افزایش تولید در گیلان نداشت.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به کیفیت عسل گیلان کشورهایی مانند آلمان و اتریش تمایل به واردات این محصول را دارند.

مدیرکل دامپروری و زنبورداری جهادکشاورزی گیلان گفت: مهمترین مانع توسعه صادرات عسل برندسازی است و چون برند نداریم در صادرات عسل نیز با مشکل مواجه هستیم. “

بازارهای صادراتی عسل گیلان موقت و محلی است

اکبرنژاد با اشاره به اینکه 30 هزار زنبوردار داریم که متأسفانه به ندرت کار می کنند، افزود: تولیدکنندگان عسل گیلان برند ندارند و بیشتر بازارهای صادراتی عسل گیلان محلی و منطقه ای است که موقتی است.

وی وجود آزمایشگاه تست کیفیت عسل مورد تایید بازارهای هدف را یکی از نیازهای آمادگی برای صادرات عسل گیلان به سایر کشورها عنوان کرد.

گیلان از نظر میانگین عملکرد کندو اولین استان کشور است

معاون سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: گیلان از نظر میانگین برداشت کندو رتبه نخست و ششمین استان تولیدکننده عسل در کشور است.

انتهای پیام/