عمومی

هر لیتر بنزین شهروندی چند؟

اگرچه دولت و مجلس تاکنون بر عدم تغییر قیمت بنزین در سال آینده تاکید داشته اند، اما اگر قیمت جهانی نفت بالای 100 دلار باقی بماند و شکاف بین قیمت داخلی و بین المللی نفت بیشتر شود، سیاست تثبیت قیمت ها با مدل سهمیه بندی بنزین ادامه خواهد داشت. هیچ سودی برای اقتصاد و مردم ایران نخواهد داشت.

به گزارش ایران تودی، این روزنامه گزارش داد هموطنان او نوشت: «خبر خوب. مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران گفت: طرح آزمایشی بازتوزیع یارانه بنزین به صورت آزمایشی در سه نقطه جزیره کیش مثبت و با موفقیت اجرا شد. برخلاف اخبار بد، ممکن است در روزهای اخیر تحت تاثیر جنگ اوکراین، قیمت نفت و البته فرآورده های نفتی در بازارهای جهانی دوباره افزایش یافته باشد. در نتیجه اگر دولت برای هر شهروند به جای خودرو، سهمیه بنزین اختصاص دهد، با توجه به جهش قیمت جهانی بنزین، قیمت آزاد آن چقدر خواهد بود؟

تغییر معادله تقسیم بنزین سهمیه‌ای از رانندگی به انسان، چند ماه پیش با انتشار نامه محسن رضایی معاون اقتصادی رئیس‌جمهور در تیتر خبرها قرار گرفت اما پس از مدتی مورد توجه قرار نگرفت. اگرچه قرار بود این پروژه به صورت آزمایشی در دو جزیره کیش و قشم اجاره شود، اما در ابتدا با تاخیر به جزیره کیش محدود شد. هفته اول آذرماه اعلام شد که دولت تصمیم دارد به جای خودرو، بنزین بین مردم دو جزیره کیش و قشم توزیع کند. حال سوال اصلی این است که آیا موفقیت این پروژه در یک جزیره تضمین کننده موفقیت آن در کل کشور و سرایت نتایج به تمام استان ها خواهد بود؟

جزئیات تست بنزین زمستانی

کرامت ویسوکرمی مدیرعامل شرکت پخش فرآورده های نفتی ایران گفت: طرح آزمایشی بازتوزیع یارانه بنزین طرح مثبتی است و در سه نقطه جزیره کیش با موفقیت اجرا شده و همچنان اجرا می شود.

وی می افزاید: ما به جای خودروها به روشی متفاوت از سیستم هوشمند سوختی که به مردم اختصاص می دهیم، سوخت گیری می کنیم.

وی توضیح می دهد: ایجاد زیرساخت های لازم در پایگاه ها و واحدهای نگهداری این طرح پایلوت و استقبال مردم از آن نشان از مثبت بودن آن دارد. این در حالی است که هدف اصلی این طرح که سوخت رسانی به مردم به جای خودرو است، در حال آزمایش است و ابعاد دیگر از جمله تاثیر بر مصرف سوخت در حال بررسی است.

ویسکرمی با بیان اینکه این طرح می تواند در ایستگاه های دیگر نیز اجرا شود، گفت: پس از بررسی همه جوانب، برای ایستگاه های دیگر جمع بندی و نتایج و برنامه های موجود گزارش داده می شود.

آیا قیمت بنزین تغییر می کند؟

اگرچه دولت و مجلس تاکنون بر عدم تغییر قیمت بنزین در سال آینده تاکید داشته اند، اما اگر قیمت جهانی نفت بالای 100 دلار باقی بماند و شکاف بین قیمت داخلی و بین المللی نفت بیشتر شود، سیاست تثبیت قیمت ها با مدل سهمیه بندی بنزین ادامه خواهد داشت. هیچ سودی برای اقتصاد و مردم ایران نخواهد داشت.

محاسبات هموطن وی نشان می دهد در شرایط فعلی با احتساب قیمت بنزین آزاد 25 هزار تومان، قیمت واقعی بنزین در ایران معادل یک دلار آمریکا در هر لیتر خواهد بود که معادل 25 هزار دلار است. تومان؛ یعنی خرید 40 لیتری بنزین یک میلیون تومان تمام می شود که امکان ندارد مجلس و دولت چنین برنامه ای داشته باشند. بر اساس داده های جهانی، ایران پس از ونزوئلا و لیبی ارزان ترین بنزین جهان را دارد و البته شرایط زندگی مردم تحمل قیمت واقعی بنزین را ندارد. در این زمینه، شاید یکی از مصادیق احتمالی دولت در سال آینده، افزایش تدریجی قیمت بنزین و تغییر مدل سهمیه‌ای به غیرنظامی باشد، زیرا اقتصاد ایران نمی‌تواند فشارهای بیشتری را تحمل کند. یارانه انرژی

سه تهدید برای اقتصاد ایران

این شهر پیش بینی می کند که افزایش قیمت جهانی فرآورده های نفتی از جمله بنزین و گازوئیل سه تهدید جدی برای اقتصاد ایران ایجاد کند. اولاً اگر دولت بخواهد قیمت این محصولات را ثابت نگه دارد، باید یارانه بیشتری بپردازد و البته مصلحت آن بیشتر می شود و دوم اینکه خطر قاچاق سوخت به کشورهای همسایه افزایش می یابد. علاوه بر این تداوم وضعیت فعلی باعث افزایش مصرف بنزین می شود که در این صورت ریسک واردات مجدد بنزین پس از سال ها توقف افزایش می یابد و این بار ایران از باشگاه صادرکنندگان بنزین به باشگاه واردکنندگان می رود. از این فرآورده نفتی

برآورد رسمی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی نشان می دهد که تعطیلات نوروزی سال آینده باعث افزایش مصرف و تولید بنزین ایران می شود و با ادامه روند رشد مصرف، ایران دوباره گرفتار واردات خواهد شد. گازوئیل. گزارش ها حاکی از آن است که در حوزه توزیع بنزین از ابتدای امسال تاکنون 86.3 میلیون لیتر در روز بوده که این میزان در سال گذشته 75 میلیون لیتر برآورد شده است. این ارقام نشان می دهد که مصرف این محصول در کشور 15.2 درصد افزایش یافته است. پیش بینی می شود مصرف بنزین امسال به 100 میلیون لیتر برسد. حداکثر ظرفیت تولید بنزین در کشور 105 میلیون لیتر برآورد شده است. اگرچه دولت به تازگی ساخت یک پالایشگاه 300 هزار بشکه ای را برای جلوگیری از بحران کمبود بنزین در آینده آغاز کرده است، ساخت پالایشگاه ها و تبدیل نفت به فرآورده و مصرف بیشتر داخلی همچنان یک تهدید جدی است.

یک لیتر بنزین چند است؟

انتهای پیام/