اقتصادی

زنگنه: بزرگترین صادرکننده بنزین در منطقه هستیم

وی گفت: “در حالی که یکی از تهدیدهای ایالات متحده تحریم بنزین بود ، اکنون بزرگترین صادرکننده بنزین در منطقه است.”

به گزارش ایران تودی ، بیژن زنگنه در یک برنامه هشدار ویژه اظهار داشت: صادرات نفت در سالهای اخیر چهار برابر شده است ، از 5.8 میلیون تن به 23 میلیون تن رسیده که یکی از دلایل آن افزایش تولید گاز و عرضه گاز است.

وی با بیان اینکه تولید روزانه بنزین اکنون 107 میلیون لیتر بوده است ، از 52 میلیون لیتر در سال 1991 است. وی گفت: در سال 1992 اکنون گاز روستایی از 14000 روستا به بیش از 31000 روستا رسیده بود و این میزان را به 95 می رساند. در حال حاضر یک درصد از جمعیت کشور از مزایای بنزین بهره مند می شوند.

وی گفت: “قیمت نفت هنوز بهبود نیافته است ، اما با اقدامات مؤثر اوپک ، قیمت نفت به 40 دلار در هر بشکه رسیده است.” “گزارش های اوپک نشان می دهد که رشد اقتصادی امسال به غیر از چین وجود ندارد. دولت هنوز در صدر است. اگر ما یک صنعت شیمیایی نداشتیم ، می توانستیم از تحریم ها خلاص شویم.

زنگنه با بیان اینکه در حال حاضر تقاضا برای پالایشگاه های نفتی 1.5 میلیون بشکه وجود دارد که از این تعداد 1،250،000 بشکه در روز خام است. “وی گفت: صنایع پتروشیمی و بنزین دو بخش از غرور جمهوری اسلامی ایران قبل از انقلاب صنعتی هستند.” بنزین نبود. در مارس سال گذشته ، تولید بنزین کشور به یک هزار میلیون متر مکعب رسید.

فروش محصولات پتروشیمی منبع ارز ملی است

وی خاطرنشان کرد: تولید محصولات پتروشیمی از 11 میلیارد دلار در سال 1992 به 25 میلیارد دلار به 1400 دلار و در جهش بعدی به 37 میلیارد دلار در سال 1404 خواهد رسید. فروش محصولات پتروشیمی منبع ارز ملی است.

وی گفت: “ما به کاری که در صنعت نفت انجام می دهیم علاقه نداریم و آن را مدیون مردم هستیم. اما ما انتظار نداریم که همکاران ما تحقیر شوند ، یعنی ما همیشه نمی خواهیم که شما بگویید که شما کاری نکردید.” اکنون به من گفته شده که مشکلی وجود ندارد ، اما آنها از عزت و تلاش مهندسان محافظت می کنند. هرچه آنها می خواهند به من بگویند ، تلاش همکاران ما در صنعت نفت را زیر سوال نبرید.

زنگنه افزود: برخی از آقایان و زنان در مجلس شورای اسلامی از کار من انتقاد کرده اند و من نامه ای به رئیس جمهور و آمادگی خود برای ارسال پاسخگویی با دیدار با نمایندگان و رهبران سه شاخه نیروهای مسلح نوشتم. من هر تصمیمی را که می گیرم قبول دارم.

امیدوارم تا پایان این دولت ما استخراج گاز از مرحله یازدهم پارس جنوبی را آغاز کنیم

وی گفت: در سال 1992 ، میدان کارون غربی توانایی تولید بین 70000 تا 40،000 بشکه در روز را دارد: تولید نفت از میدان مشترک آذر 60،000 بشکه در روز بود. طبق اطلاعات ما ، تولید نفت عراق از میادین مشترک با ایران 250 هزار بشکه در روز است. برنامه افزایش تولید نفت از مزارع غرب کارون به یک میلیون بشکه در روز است.

وزیر نفت با تأکید بر اینکه تولید بنزین از میادین مشترک پارس جنوبی از 280 میلیون متر مکعب در روز به 700 میلیون متر مکعب در روز در سال 1992 افزایش یافته است ، وزیر نفت گفت: “در دوره کورنا ، همه همکاران ما به کار آمدند و مانع از جریان سوخت به کشور نشوند.

زنگنه ادامه داد: امیدوارم با پایان این دولت ، از مرحله یازدهم پارس جنوبی تولید گاز را آغاز کنیم. قبرس های کل و چینی در این مرحله اما ترک ایران به دلیل تحریم ها. هیچ کس نمی خواهد در طول تحریم با ما همکاری کند.

وی با تأکید بر اینکه هیچ کس نمی تواند به عقب برگردد ، گفت: صنعت نفت با 20 سال گذشته قابل مقایسه نیست. ما در سال 1976 نتوانستیم یک سه پایه سکو ایجاد کنیم ، اما اکنون تولید کنندگان محلی پیشرفته ترین تجهیزات را تولید می کنند.

وزیر امور خارجه در خصوص اقدامات صورت گرفته برای جمع آوری گازهای قابل اشتعال ، گفت: در روزهای آینده بزرگترین مرکز جمع آوری و فرآوری گاز ، پروژه فرآوری بنزین Baybolboland خلیج فارس به ارزش 3 میلیارد دلار ، به بهره برداری رسیده و تا 56 میلیون متر مکعب در روز شیرین سازی می شود.

پایان چرخه نفت تحت تأثیر توسعه فناوری است. آخر روغن نیست

وزیر نفت با اشاره به نقش تحولات تکنولوژیکی در جایگزینی انرژی های جدید و تجدید پذیر در جهان ، گفت: “شخصاً ، من فکر می کنم که باید نهایت تلاش خود را برای تولید حداکثر روغن انجام دهیم. توسعه فناوری روز به روز در حال افزایش است و می توانیم به نقطه‌ای برسیم که نفت دیگر نتواند با انرژی جدید رقابت کند.

در مورد سیاست بهینه در مورد تولید نفت و گاز در شرایطی که برخی پیش بینی های جهانی حاکی از پایان دوره نفت در آینده نه چندان دور است ، وی گفت: یک متفکر زمانی گفته بود که عصر سنگ تمام نشده است که دنیا سقوط کرد. در عوض ، پیشرفتهای فناوری پایان عصر حجر را نشان می داد. قرن نفت به پایان نمی رسد که جهان از نفت خاتمه می یابد ، اما وقتی فناوری گزینه های اقتصادی دیگری را به جای نفت برای محیط بهتر ارائه می دهد.

وی افزود: من این را می گویم زیرا کشور هنوز در این زمینه به نتیجه نرسیده است ؛ ما باید تمام تلاش خود را بکنیم تا نفت سریعتر تولید شود اما نه برای بودجه هزینه کنیم ، زیرا پول نفت را در بودجه خرج می کنیم و در عوض آن ساخت و ساز یا جاری است. ما باید نفت تولید کنیم و درآمد آن را به صندوق توسعه ملی اختصاص دهیم تا بتواند از منابع خود برای توسعه پروژه هایی مانند پتروشیمی ، پالایش نفت و مناطق دیگر استفاده کند.

وی در ادامه گفت: اگر ما امروز نفت تولید نکنیم ، شاید روزی (از نظر محیط زیست) مجبور شویم مجوز بین المللی برای فروش نفت بدست آوریم: همین موضوع مربوط به گاز است. ما باید بیشترین گاز را تولید کنیم ، زیرا نهادینه شدن انرژی جایگزین صد سال به طول نمی انجامد.

زنگنه توضیح داد: نگاه کنید که قیمت پانل های خورشیدی در 10 سال گذشته چقدر کاهش یافته است. امارات متحده عربی پیش از این توافق نامه ای را امضا کرده است ، بنابراین هزینه تولید یک کیلووات ساعت برق از انرژی خورشیدی 2.5 سنت خواهد بود. این تقریبا رایگان است توسعه فناوری روز به روز در حال افزایش است و می توانیم به نقطه‌ای برسیم که نفت دیگر نتواند با انرژی جدید رقابت کند.

وی در پاسخ به سوال شما گفت که به نظر شما نفت و گاز در بسیاری از کشورهای نفت خیز دفن خواهد شد و گفت: “نباید فکر کنیم که هرچه دیرتر ما روغن و گاز مصرف می کنیم ، گران تر و بهتر می شود.” هیچ کس نمی تواند این را بگوید.

ادامه هید