عمومی

مهم‌ترین رویدادهای تاریخی بیست‌وپنجم آذر

کارخانه فولاد تولید فولاد را آغاز کرد.

به گزارش ایران تودی، در ادامه به مهم ترین رویدادهای مربوط به روز 25 آذر اشاره می شود موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران تو می خوانی

بیست و پنجمین رویداد آذر

1285

ولیعهد محمدعلی میرزا با هیئت همراه خود وارد تهران شد و زمام امور را به عهده گرفت.

1296.

لنین رهبر انقلابیون روسیه در خطاب به مسلمانان روس و شرق گفت که قراردادهای محرمانه تقسیم ایران نقض شده و ارتش روسیه ایران را ترک خواهد کرد.

متن بیانیه لنین و نامه تروتسکی وزیر امور خارجه روسیه به کاردار ایران در پتروگراد: «رفقا، برادران، حوادث بزرگی در روسیه در حال وقوع است. پایان مجازات خونینی که شروع به تقسیم زمین های دیگران کرد، نزدیک است. سلطنت ظالمی که زندگی مردم جهان را به بردگی می کشید تحت انقیاد بود. بنای قدیمی و پوسیده ظلم و ستم و بردگی زیر ضربات انقلاب روسیه در حال ویران شدن است … حکومت کشور در دست ملت است … روسیه تنها برای این هدف مقدس است … سلطنت بود. غارت شد، سرمایه داران نابود شدند. مسلمانان شرقی! ایرانی، ترک، عرب؛ هندوها و طمع اروپا می خواهند سرزمین همه اقوام و غارتگران متخاصم را که قرن ها جان و مال و آزادی آنها را سلب کرده اند تقسیم کنند! ما اعلام می کنیم که قرارداد محرمانه تقسیم ایران باطل، پاره شده است و به محض پایان جنگ، ارتش روسیه از ایران عقب نشینی می کند و به ایرانیان حق تعیین سرنوشت داده می شود. ساکت نخواهند شد. . فرصت را غنیمت شمرده و مهاجمان را از سرزمین هایشان بیرون کنید، ملت های ستمدیده را زیر پرچم هایشان قرار دهید و مصادره کنید. ای مسلمانان روسیه! ای مسلمانان مشرق زمین! ما مشتاقانه منتظر همدردی و کمک شما هستیم تا دنیای خود را از این طریق احیا کنیم.”

متن نامه لنین به لودر ایرانی در پتروگراد در 16 ژانویه 1918 = 26 دسامبر 1296 به شرح زیر است:

از آنجایی که مردم ایران در مورد وضعیت آتی قرارداد 1907 بین روسیه و بریتانیا مردد هستند، از طرف دولت فدراسیون روسیه، با احترام اعلام می کنم: در اکتبر 1917، شورای کمیساریای ملی روسیه اعلام کرد که موارد فوق الذکر. معاهده منعقده بر ضد استقلال ایران به کلی ملغی می شود و عهدنامه های قبلی و بعدی آن در همه جا ملغی می شود و محدودیت های ایران بی اعتبار خواهد بود. در مورد تجاوزات گروه‌هایی از نیروهای روسی که هنوز خاک ایران را تخلیه نکرده‌اند، باید توجه داشت که این تمهیدات برخلاف میل ما و ناشی از ناآگاهی برخی از سربازان و نیات ضدانقلابی فرماندهان آن‌ها بوده است. شورای کمیساریای روسیه تمام تلاش خود را به کار گرفت تا ایران را هم از شر دشمن مردم ایران و هم از دست عوامل تزار و سرمایه داران امپراتوری که دشمن روسیه بودند بیرون کند و در عرصه روابط بین الملل بسیار جدی خواهد بود. خروج کامل نیروهای عثمانی و انگلیس از ایران امکان پذیر است. امیدوارم زمان آن فرا رسیده باشد که مردم جهان دولت های خود را مجبور به جلوگیری از تجاوز به مردم ایران و رفع موانع توسعه قوی و توسعه آزادانه کشور کنند، تعهدات و احترام متقابل بین دو دولت. “امضای تروتسکی”

سال 1297

مشاور ملک انصاری وزیر امور خارجه، ذکاءالملک فیراوی رئیس هیئت، میرزا حسین معینة الوزرا رئیس دیوان عالی کشور، انتظام الملک وزیر سابق امور عامه و تجارت، رئیس ستاد ارتش میرزا عبدالحسین خان انصاری برای شرکت در جلسات کنگره عازم اروپا شد.

سال 1301

سلطان احمد شاه وارد تهران شد.

سال 1304

رضاشاه بر تخت مرمر نشست و پادشاهی خود را اعلام کرد.

سال 1307

هنرستان فلاحت در کرج تاسیس و شروع به فعالیت کرد. چندین متخصص خارجی در این مدرسه تدریس می کنند.

سال 1309

مراسم افتتاحیه هشتمین دوره قانونگذاری در این مراسم برگزار شد. اولین جلسه امروز به ریاست دکتر محمد خان شیخ (احیاء الدوله) برگزار شد. قاضی به عنوان رئیس موقت و خانم یاسایی و دیبا به عنوان نایب رئیس انتخاب شدند.

سال 1318

پیمان دوستی ایران و ژاپن به تصویب مجلس رسید.

سال 1320

در پی ادعای زینت العابدین رهنما، وزارت فرهنگ حقوق روزنامه ایران را مجدداً به وی واگذار کرد و در مقابل آن را به مهری مجید موگارا، روزنامه نگار ایرانی واگذار کرد.

سال 1325

سرهنگ زنگنه فرماندار نظامی تبریز شد.

دو دادگاه صحرایی در تبریز برای مجازات مجرمان طبق قوانین جنگ ایجاد شد.

سال 1330

سناتور سید محمد تدین در آمریکا درگذشت.

دکتر فاطمی و مهندس حسیبی معاون وزیر دارایی استعفا دادند.

دکتر مصدق نخست وزیر در رادیو درباره آغاز هفدهمین دوره انتخابات گفت: برای اولین بار در تاریخ مشروطه انتخابات بدون دخالت عوامل داخلی و خارجی برگزار می شود و مردم باید بتوانند این کار را انجام دهید. رای دادن آزادانه

سال 1335

250 افسر و افسر عالی رتبه بازنشسته شدند.

سال 1336

شاه به لبنان رفت.

سال 1342

حزب تازه تاسیس ایران نوین با حضور اکثر نمایندگان مجلس و سناتورها اعلام موجودیت کرده است. حسنعلی منصور به عنوان دبیرکل این حزب انتخاب شد. عضو هیئت مدیره شرکت ملی نفتکش امیرعباس هویدا قائم مقام دبیرکل بود. عطاءالله خسروانی وزیر کار و نصرت الله معینیان وزیر مشاور، رئیس انتشارات و تبلیغات این حزب را پذیرفتند. (1)

سال 1349

سه قاچاقچی مواد مخدر در رضائیه به ضرب گلوله کشته شدند.

سال 1350

تغییراتی در سطح استانداران و استانداران، استانداران و فرمانداران به شرح زیر منصوب شدند: سرلشکر بازنشسته عزت الله زرقامی استاندار آذربایجان شرقی، مهندس محمد ظهیری، مصطفی درخش استاندار بنادر و بنادر خلیج فارس، گلمرزا گلمرزا استاندار کرمان. ایرج برهمن، سرلشکر عزت الله تیرانداز همدان، استاندار سمنان عبدالله سینا، سرلشکر یزد، سرلشکر ایلخانی، استاندار ایلام.

سال 1351

ایران 15 میلیون دلار به لهستان وام داده است.

کارخانه فولاد تولید فولاد را آغاز کرد.

ابوالحسن بختیار سفیر ایران در قطر شد و پرویز عدل سفیر ایران در کانادا شد.

سال 1355

شاه در یک کنفرانس خبری گفت: 25 سال دیگر نفت تمام می شود و ما در مجموع 3300 زندانی سیاسی داریم که همه آنها مارکسیست هستند.

سال 1356

اردشیر زاهدی سفیر ایران در آمریکا سیاست خارجی ایران را اعلام کرد.

کارتر در یک کنفرانس خبری درباره ایران گفت: این کشور باثبات نه تنها یکی از بزرگترین تولیدکنندگان نفت است، بلکه بیشترین نفوذ سیاسی و نظامی را در خاورمیانه دارد.

سال 1357

آیت الله طالقانی از مردم برای راهپیمایی تاسوعا و عاشورا تشکر کرد.

تظاهرات در تمام شهرهای ایران ادامه دارد. شعار فقط خروج شاه و رهبری امام خمینی و حکومت عدل اسلامی است.

آیات عظام مرعشی نجفی، گلپایگانی و شریعتمداری ۲۷ آذری را عزای عمومی اعلام کردند.

1- گروه مترقی توسط حسنعلی منصور در سال 1339 با حدود چهل نفر تحصیلکرده از آمریکا و اروپا تأسیس شد. شاید آنها قصد نداشتند که دولت را در باد به دست بگیرند. به همین دلیل بعد از یک سال فعالیت به دلیل اینکه نتیجه نگرفتند ضعیف شدند. منصور متوجه شد که برای بزرگ شدن در این کشور و سیاستمدار شدن باید مانند پدرش از یکی از سیاست های خارجی حمایت کند و سیاست خارجی آن زمان با دولت آمریکا متفاوت بود. منصور کار خود را کرد و وارد سیاست آمریکا شد. در سال 1341 با مردان کمتر گروه ترقی را مجدداً تأسیس کرد و در انتخابات بیست و یکم پیشقدم شد.

انتهای پیام/