عمومی

مهم‌ترین رویدادهای تاریخی پنجم بهمن

وثوق الدوله نخست وزیر اسبق ایران که در سال 1919 با انگلیس معاهده امضا کرد، در سن 78 سالگی در تهران درگذشت. وثوق نویسنده و شاعر بود و مدتی مدیر فرهنگستان ایران بود.

به گزارش ایران تودی، مهمترین رویدادهای روز پنجم بهمن را در زیر می بینید موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران تو می خوانی

پنجمین رویداد بهمن ماه

1296.

شاهزاده سلیمان میرزا رهبر حزب دمکرات به اتهام همکاری با آلمانی ها توسط نیروهای انگلیسی دستگیر شد.

سال 1300

مجلس ملی لایحه اعزام 60 دانشجوی نظامی به اروپا را تصویب کرد.

به دستور سردار سپه، وزیر جنگ، اداره کل غلات و نان و اداره کل تدارکات در وزارت نظامی ادغام شدند و امیر لشکر خدایارخان ریاست دو اداره را بر عهده داشت تا عواید آنها مستقیماً به دولت پرداخت شود. . بدون ورود به خزانه وزارت جنگ.

سال 1301

نخست وزیر قوام السلطنه پس از حمله سوسیالیست ها به مجلس کابینه خود را به احمد شاه تحویل داد.

سال 1306

سرتیپ فرج الله خان آغ اول به استانداری خوزستان منصوب شد.

نخست وزیر تصمیم گرفته است که این تعطیلات را به شرح زیر جشن بگیرد:

عید نوروز، عید قربان، عید فطر و عید فطر برگزار می شود. تبریک ویژه به مناسبت عید سعید قربان، عید سعید قربان، مشروطه، عید سعید فطر، عید قربان، عید سعید قربان برگزار می شود. عید قربان در سیدالشهدا و حضرت حجت.

سال 1314

حسن صدر، وزیر دادگستری از پارلمان خواست تا علی منصور، وزیر سابق راه را تحت تعقیب قرار دهد. او متهم به گرفتن رشوه از Compax است.

سال 1314

محمود عالمیر (احتشام السلطنه)، اولین رئیس مجلس شورای اسلامی در سن ۷۷ سالگی در تهران درگذشت. او از خانواده قاجار بود و به آزادی شهرت داشت.

سال 1320

در حالی که محمدعلی فوراگی، نخست وزیر در مجلس درباره توافق سه جانبه صحبت می کرد، تماشاچی به نام محمدعلی روشن از جایگاه خصوصی خود به سمت نخست وزیر شتافت و او را مورد ضرب و شتم قرار داد و در نهایت نمایندگان نخست وزیر را از چنگ او رها کرد. بسته شد پس از تشکیل مجدد جلسه، فوراگی از توافق دفاع کرد و به ضرب و شتم اعتراض کرد.

سال 1325

دادگاه جنگ در زنجان تشکیل شد و محاکمه اعضای حزب دمکرات و یارانشان آغاز شد.

سال 1327

دکتر. حسن مشرف نفیسی از سازمان برنامه جدا شد. احمد حسین عدل جایگزین او شد.

سال 1329

حسین مکی، مظفر بقایی، صالح، حائری زاده، نریمان و آزاد از دولت برای امنیت قضایی سوال کردند. در همان روز دولت به استیضاح پاسخ داد و از 103 نفر حاضر 91 نفر به دولت رای مثبت دادند.

حسن وثوق الدوله نخست وزیر اسبق ایران که در سال 1919 با انگلیس معاهده امضا کرد، در سن 78 سالگی در تهران درگذشت. وثوق نویسنده و شاعر بود و مدتی مدیر فرهنگستان ایران بود.

سال 1334

هامر شولد دبیرکل سازمان ملل وارد تهران شد.

سال 1335

سرلشکر نادر باتمانگلیچ سفیر ایران در پاکستان به عنوان سفیر ایران در عراق منصوب شد.

سال 1338

موسی خاتان از سوی نخست وزیر به عنوان وزیر گمرکات و انحصارات معرفی شد.

سال 1340

دولت تیمور بختیار را یکی از دلایل حوادث اخیر ایران می دانست. دکتر امینی گفت که فهرستی از کابینه های مخالف دارد و رادیوهای کمونیستی مردم را به اعتراض تحریک می کنند.

ارتشبد تیمور بختیار ایران را ترک کرد و به روم رفت. او در فرودگاه رم گفت که مخالف قانون اصلاحات ارضی است و آزادی در ایران وجود ندارد. در رأس ساواک، تیمور بختیار به قدرتی غیرقابل تصور دست یافته بود. او علاوه بر ثروت اندوزی، می خواست قدرت بیشتری به دست آورد. وی در سفری به آمریکا در سال 1339 درخواست خود را با مقامات کاخ سفید در میان گذاشت. کاخ سفید ظاهراً از پیشنهاد او استقبال کرد، اما بعداً پادشاه را از نیت او آگاه کرد و پادشاه به دنبال فرصتی برای ضربه زدن به او بود. فقط در یک مورد شاه قصد پنهانی خود را فاش کرد و آن زمانی بود که تیمور بختیار برای اقامت خود در نیاوران کاخی ساخت و یک روز شاه به او گفت (شنیدم تیمور، تو دفتر ریاست جمهوری می سازی). کاخی برای خودت؟) و بالاخره شاه امینی دست کاخی را که بختیار در آرزویش بود ویران کرد.

دولت ایران رسماً به شرکت سفارت شوروی در تظاهرات و شورش های اخیر اعتراض کرد. در یادداشتی که وزارت امور خارجه به پاکوف سفیر شوروی در تهران ارائه کرد، دولت به شرکت در ترورها و شورش های ضد دولتی و تحریک دانشجویان متهم شد.

سال 1347

در خوزستان سیل ویرانگر چندین شهر و روستا را درنوردید و خسارات مادی و جانی به بار آورد.

سال 1348

سه قاچاقچی مواد مخدر توسط دادگاه نظامی اعدام شدند.

سال 1349

دادگاه نظامی تبریز 12 متهم کشتار (کولانکوه) را به اعدام محکوم کرد. در این دادگاه 20 نفر به حبس ابد محکوم شدند.

سال 1350

نخست وزیر در سال 1358 بودجه کشور را در هوی با 548 میلیارد ریال تقدیم مجلس کرد.

در چارجه کودتا شد. حاکم منطقه شیخ خالد کشته شد و ولیعهد کنترل اوضاع را به دست گرفت.

سه قاچاقچی مواد مخدر در تهران به ضرب گلوله کشته شدند.

سال 1353

به گفته آمریکا، نیروهای ایرانی در راه دوفار، سنگر شورشیان سوق الجیشی (راخیوت) را تصرف کردند و به سلطان قابوس سپردند.

سال 1355

سیل صدها خانه را در خوزستان ویران کرده است.

سال 1355

هزاران نفر به دعوت عفو بین الملل در هلند تجمع کردند. در این مجمع موضوعات اصلی ایران به طور جدی مورد بحث و بررسی قرار گرفت. مسائل مربوط به عملیات ساواک در ایران، نقض حقوق بشر در ایران و برخورد با زندانیان سیاسی بود.

سال 1356

هویدا ضیافتی برای چاپ کتاب شاه به سوی تمدن بزرگ برگزار کرد و گفت این کتاب مهم ترین کتاب تاریخ ایران مدرن است.

سال 1357

کنسولگری ایران در حیدرآباد توسط دانشجویان ایرانی توقیف شد.

حضرت امام خمینی (ره) به مناسبت تعطیلی فرودگاه ها در پیامی اعلام کردند: روز یکشنبه 30 بهمن به عنوان سرباز باید تصمیم می گرفتم برای مبارزه با استعمار و استعمار به کشور بازگردم، زیرا خارجی ها فرودگاه های خود را در داخل کشور بسته اند. استبداد من تا آخرین پیروزی ادامه خواهم داد.

ستاد روحانیون مبارز اعلام کرد: هزاران جوان مسلمان به جان امام خمینی(ره) رسیدگی می کنند.

دکتر مفتح، سخنگوی جامعه روحانیت مبارز گفت که آیت الله خمینی تصمیم گرفته است به تهران برود و به هیچ وجه آن را به تاخیر نمی اندازد.

پس از اعلام قبلی، به گفته خبرنگاران، 100 تا 150 هزار نفر از حامیان قانون اساسی و سوسیال دموکرات ها به تدریج ساعت 9 صبح وارد میدان بهارستان شدند و پس از چندین سخنرانی قطعنامه ای هفت ماده ای را قرائت کردند.

آسوشیتدپرس گزارش می دهد که بختیار در نامه ای به امام خمینی (ره) از ایشان خواست برای تامین امنیت بدون نقض قانون اساسی و آرامش ارتش، سفر خود به ایران را به مدت سه هفته به تعویق بیندازند.

روزنامه کیهان از افشای طرح ترور امام خمینی خبر داد.

خبرگزاری فرانسه به نقل از بختیار گفت: آیت الله خمینی ممکن است عمدتا روز یکشنبه به تهران بیاید. او گفت حاضر است در چارچوب قانون اساسی هر امتیازی را به امام خمینی بدهد.

رادیو لندن گزارش می دهد: بختیار البته آماده پذیرش تغییر رژیم با برگزاری انتخابات عادلانه است.

امام خطاب به اصحاب خود فرمود: باید بروم، نیازی به تهدید نیست.

انتهای پیام/