عمومی

تشکیل دولت فراگیر مهم‌ترین راهکار سیاسی افغانستان است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ایران تودی،

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان در نشست خبری مشترک گفت: ما رویدادهای افغانستان را از نزدیک دنبال می کنیم و معتقدیم که تشکیل یک دولت فراگیر با مشارکت همه اقوام در افغانستان مهمترین راه حل سیاسی برای همه ما است. با همتای پاکستانی خود شاه محمود قریشی

وی افزود: ما به تماس های خود با همه طرف ها در افغانستان ادامه می دهیم و تماس ها و رایزنی های امنیتی خود را با رهبری یا دولت موقت افغانستان ادامه می دهیم.

وی گفت: در عین حال از تمام فرصت‌های پاسگاه‌های مرزی ایران برای ارسال هم تجارت فرامرزی و هم کمک‌های بشردوستانه برای تسهیل خروج افغانستان از وضعیت کنونی و تسهیل این کمک‌های بشردوستانه استفاده خواهیم کرد.

امیرعبداللهیان گفت که همکاری های تجاری و اقتصادی را با بخش های مختلف افغانستان ادامه خواهیم داد و با پدیده فرار پناهجویان به مرزهای همسایه افغانستان مواجه خواهیم شد.

وزیر امور خارجه افزود: همکاری های ما در زمینه های سرحدی، اقتصادی و تجاری در تمامی سطوح ادامه خواهد داشت و در عین حال رهبری افغانستان را به انجام تعهدات خود برای برقراری صلح، ثبات و امنیت در این کشور تشویق می کنیم که این موضوع باعث نگرانی جدی می شود. ” به جمهوری اسلامی.» ایران است.

وی گفت: با جمهوری اسلامی دوست و برادر پاکستان توافق کرده ایم که در نشست فردای وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان در تهران پیام واحدی برای جامعه جهانی به مردم افغانستان داشته باشیم. جامعه و دولت موقت».

امیرعبداللهیان افزود: تلاش می کنیم با ادبیات و درک مشترک به تلاش جمعی خود برای عبور از شرایط سخت منطقه ادامه دهیم.

ایران و پاکستان در قبال افغانستان موضع نزدیکی دارند

وزیر امور خارجه پاکستان با بیان اینکه مواضع ایران و پاکستان در قبال افغانستان مناسب و نزدیک است، گفت: از نشست فردا پیام واحدی ارسال خواهد شد.

شاه محمود قریشی در نشست خبری مشترک با همتای ایرانی خود با بیان اینکه این سومین تعامل ایران و پاکستان از زمان روی کار آمدن دولت سیزدهم است، گفت: این روابط بسیار سازنده بوده است.

وی گفت: «خوشحالم که وزیر خارجه روسیه نیز در نشست همسایگان افغانستان به صورت مجازی سخنرانی می کند. روسیه همچنین منافع منطقه ای در صلح و ثبات در افغانستان دارد و من با وزیر امور خارجه ایران در مورد دیدگاه خود در مورد وضعیت افغانستان صحبت کردم.

قریشی با بیان اینکه اطلاعاتی را که در مورد طالبان دارم به وزیر امور خارجه ایران گفته است، گفت: مواضع ما و ایران در قبال افغانستان منسجم و نزدیک است. ما هر دو تصدیق کردیم که نقش مهمی داریم و تاریخ در مورد ما قضاوت خواهد کرد. افغانستان در شرایط سختی قرار دارد. اگر این کشور ثبات پیدا کند، می توانیم به منطقه کمک کنیم و کل منطقه توسعه پیدا می کند.

ما از نگرانی ها آگاه هستیم، در دیدار دوجانبه پیشنهاد دادم که زمینه را برای همسایگان افغانستان فراهم کنم و وزیر امور خارجه ایران نیز موافقت کرد.»

«فردا با همکارانم از منطقه دیدار خواهم کرد تا وضعیت فعلی را بررسی کنیم و ببینم چه اقداماتی باید انجام دهیم. یک پیام واحد باید از جلسه فردا ارسال شود.

قریشی گفت: به وزیر امور خارجه ایران گفتم که جامعه جهانی از طالبان انتظار دارد و کمک مالی بین المللی به افغانستان برای جلوگیری از بحران انسانی و فروپاشی اقتصادی آن مهم است.

وی با بیان اینکه کمک اتحادیه اروپا به پناهجویان افغان در حال بررسی است، گفت: «علاوه بر این، ما در مورد موضوعات مورد علاقه دوجانبه و همکاری های امنیتی گفتگو کردیم. ما اهمیت روابط دو کشور را درک می کنیم و مشتاقانه منتظر دیدار فردا هستیم که برنامه مدونی ارائه خواهد کرد.

«مردم افغانستان سزاوار صلح و آرامش هستند.