استان ها

مطالبه جهاد دانشگاهی به رسمیت شناخته شدن نهاد حل مسئله از سوی نظام حمکرانی کشور است

معاون جهاددانشگاهی در گفت‌وگو با آنا: 

معاون پشتیبانی و مدیریت منابع جهاد دانشگاهی گفت: نظام حکمرانی کشور در طی ۴۳ سال گذشته به این قطعیت نرسیده که جهاددانشگاهی را به رسمیت بشناسد و آن را به عنوان نهاد عمومی غیردولتی شناخته است و مطالبه جهاد دانشگاهی به رسمیت شناخته شدن از سوی نظام حمکرانی کشور است.

سید رضی آقاسیدی معاون پشتیبانی و مدیریت منابع جهاد دانشگاهی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، درباره ماموریت‌های جهاد دانشگاهی در راستای منویات مقام معظم رهبری اظهار کرد: جهاد دانشگاهی در ۱۶ مرداد ۵۹ با مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی و تدابیر مقام معظم رهبری به منظور حل مسئله متولد شد و امسال چهل و سومین سالگرد را گرامی خواهیم داشت.

وی افزود: نیاز جهاد دانشگاهی در حول محور دانش بنیان بود که به حسب اقتضائات هر انقلابی یک تحولاتی اتفاق افتاد و دانشگاه‌ها تعطیل شدند و جهاد دانشگاهی به منظور پاسخگویی نسبت به رفع چالش این مسئله مبتنی بر پارادایم و اندیشه انقلاب اسلامی و با الگوی پیشرفته مشارکت کنشگران از قبیل استادان، دانشجویان و کارمندان شکل گرفت. 

آقا سیدی تصریح کرد: جهاد دانشگاهی در دهه اول ماموریت خود به دانشگاه‌ها جهت ساماندهی آموزش عالی خدمت‌رسانی کرده است.

معاون پشتیبانی و مدیریت منابع جهاد دانشگاهی ادامه داد: حضرت آقا فرموند که جهاد دانشگاهی به عنوان جریان فرهنگی باید در دل دانشگاه‌ها به مسئله‌یابی بپردازد، اما همچنان نظام حکمرانی کشور در طی ۴۳ سال گذشته به این قطعیت نرسیده که جهاد دانشگاهی را به رسمیت بشناسد و آن را به عنوان نهاد عمومی غیردولتی شناخته است. 

آقا سیدی تاکید کرد: بلوغ تکنولوژی موتور سیکلت هنوز در جامعه ایران فرهنگ‌سازی نشده است و حوصله انعطاف پذیری را ندارد؛ چرا که بانوان هم با رعایت شئونات اسلامی می‌توانند از موتور سیکلت استفاده کنند. تحریم‌های داخلی و خودزنی‌های حکمرانی این است که همچنان ماهیت نهاد‌های انقلابی مانند جهاد دانشگاهی به رسمیت شناخته نشده است. 

معاون پشتیبانی و مدیریت منابع جهاد دانشگاهی ادامه داد: ماهیت دانش بنیان جهاد دانشگاهی که با ساختار شورایی متولد شد، اما این موضوع را بر نتابیدند و هر چه از انقلاب اسلامی فاصله گرفتیم به جای اینکه نقش راهبردی کردن نظام علم و فناوری کشور را بر عهده داشته باشیم به دلایل مختلف تحریم شدیم. 

آقا سیدی با بیان اینکه به عنوان نهاد دانش بنیان با پشتوانه حمایت‌های رهبری پیش رفته‌ایم، تاکید کرد: آقا فرموده‌اند که جهاددانشگاهی یک جهت‌گیری فرهنگی است، اما از این ماهیت در هیچ فضایی جهت مدل شدن حمایت نشده است و بنا بر گفته‌های مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی که فرموده‌اند جامعه‌سازی و تمدن‌سازی انجام شود، مدل توسعه یافته‌ای نداریم. 

معاون پشتیبانی و مدیریت منابع جهاد دانشگاهی بیان کرد: در حوزه دانش بنیان موفقیت ایده به محصول در زمینه‌های هایتک فنی و مهندسی داریم، اما حمایت‌های مالی را بر مبنای دانش بنیان شدن جهاد دانشگاهی می‌گذارند؛ بنابراین مطالبه جهاد دانشگاهی به عنوان فرزند انقلابی این است که موجودیت جهاد دانشگاهی به رسمیت شناخته شود و دچار خود کم‌بینی نشود، اما از آن جایی که ماهیت نهاد انقلابی به رسمیت شناخته نشده موفقیت‌ها هم به چشم نمی‌آید. 

آقا سیدی ادامه داد: جهاد یک ساختار منعطف، مسئله محور و نیاز محور بوده، اما در دنیا نقشی جز مسئولیت فناوری بر عهده ندارد. 

وی گفت: رویکرد جهاد دانشگاهی پژوهش، فناوری و نوآوری در پلتفرم فرهنگی بوده و هست، اما کسی مدل آن را نپذیرفته و کشوری که می‌خواهد برنامه توسعه تدوین کند، حتما باید نقشی به نهاد‌های توسعه‌ای ارائه دهد که مصداق عینی آن جهاد دانشگاهی است. 

معاون پشتیبانی و مدیریت منابع جهاد دانشگاهی افزود: مفهوم مدل کردن توسعه در برنامه هفتم مورد غفلت واقع شده است، هر چه پیش‌تر می‌رویم به جای اینکه مدل حکمرانی را تثبیت کنیم، اما نقشی نداریم.