اجتماعیکسب و کار ایرانیان

مهاجرت تحصیلی به نروژ 2023

  1. آشنایی با سیستم آموزشی نروژ

دانشگاه ها و کالج های دانشگاهی نروژ، به طور کامل زیر نظر وزارت آموزش و تحقیقات این کشور فعالیت می کنند. سیستم آموزش عالی ملی با مدارک کارشناسی (دوره اول، سه سال)، دوره های کارشناسی ارشد (دوره دوم، دو سال) و دکترا در نروژ (دوره سوم، سه سال) با روند بولونیا مطابق است.

مهاجرت به نروژ: آموزش عالی نروژ از 8 دانشگاه، 8 موسسه دانشگاهی تخصصی و 2 مرکز دانشگاهی، 18 کالج دانشگاه دولتی، 2 موسسه ملی هنر، 8 کالج خصوصی با اعتبار رسمی و 8 کالج خصوصی با برنامه ها و دوره های معتبر تشکیل شده است.

  1. موسسات آموزشی در نروژ

Trondheim

  1. سال تحصیلی در نروژ

سال تحصیلی در نروژ از اواسط آگوست تا ژوئن، با دو ترم از آگوست تا دسامبر و از ژانویه تا ژوئن ادامه دارد.

  1. شرایط تحصیل در نروژ

از اصلی ترین ، علاوه بر تکمیل الزامات و مدارک دانشگاهی، داشتن گواهی تسلط به زبان انگلیسی و یا نروژی است.دانشجویان می بایست برای اثبات مهارت زبان نروژی خود، در یک آزمون زبان در دانشگاه با نمره حداقل C + قبول شوند. همچنین اگر قصد را دارید، می توانید برای اثبات توانایی خود در زبان انگلیسی در آزمون آیلتس یا تافل نمره قابل قبولی بدست آورید.

متقاضیان ، توجه داشته باشند که الزامات مربوط به گواهی مهارت زبان در هر مقطع و بسته به نوع دانشگاه متفاوت می باشد. به همین منظور مطالعه وب سایت هر دانشگاه پیش از هر اقدامی الزامی است.

Roros

در جدول زیر به سطح قابل قبول گواهی زبان و بر اساس مقطع تحصیلی دانشجویان پرداخته ایم.

  1. شرایط تحصیل کارشناسی در نروژ

متقاضیان می بایست داری گواهینامه تحصیلات متوسطه باشند. توجه داشته باشید بعضی از دوره های کارشناسی می توانند دارای موارد خاص پیش نیاز باشند.

بیشتر برنامه های آموزشی این کشور در مقطع کارشناسی به زبان نروژی تدریس می شوند. فقط 15 برنامه آموزشی به زبان انگلیسی موجود است.

Ryten,-Norway

دوره کارشناسی در نروژ یک مدرک پایه ای است. این دوره آمادگی اولیه برای دریافت مشاغل حرفه ای و تحصیلات تکمیلی را ایجاد می کند.

دوره لیسانس شامل سه سال تحصیلی تمام وقت است. برخی از کالج های دانشگاه ملی هنر ارائه گواهی کارشناسی را به مدت چهار سال در نظر می گیرند. برای تعدادی از تخصص های دیگر نیز، مدت زمان ارائه مدرک متفاوت است. در لیست زیر به معرفی این رشته ها پرداخته ایم:

  1. شرایط کارشناسی ارشد در نروژ

به دو دلیل در بین دانشجویان بین المللی بسیار پرطرفدار است. یکی از آن ها تدریس طیف وسیعی از تخصص ها به زبان انگلیسی است. مورد دیگر وجود دوره های زبان نروژی برای دانشجویان بین المللی است. تحصیل در این مقطع معمولاً 2 سال زمان می برد و برای بعضی از برنامه های MBA بین 18 تا 24 ماه طول می کشد.

از مهم ترین در مقطع کارشناسی ارشد، داشتن یک مدرک لیسانس یا مدرک معادل آن است.

Oslo

  1. شرایط تحصیل دکترا در نروژ

معمولاً 3 سال و در برخی رشته ها 4 سال زمان می برد. برای اقدام به تحصیل در مقطع دکترا در یک موسسه، شما می بایست دارای یک مدرک کارشناسی ارشد مرتبط باشید. علاوه بر این داشتن یک رزومه قوی با انتشارات و گواهی شرکت در کنفرانس ها می تواند شانس شما را برای پذیرش افزایش دهد.

توجه داشته باشید دانشجویان دکترای نروژ به صورت رایگان درس می خوانند. علاوه بر این آنها می توانند در صورت امکان کار در قسمت های مختلف دانشگاه، حقوق نیز دریافت کنند. مبلغ دستمزد با توجه به تجربه، سن و دانشگاه متقاضیان متفاوت است.

  1. تحصیل به زبان انگلیسی در نروژ

در نروژ بیش از 200 مدرک کارشناسی ارشد به زبان انگلیسی موجود است. ارائه دوره های مدارک کارشناسی نیز به طور انحصاری به زبان نروژی است. اما جای نگرانی وجود ندارد چرا که همواره موارد استثنایی وجود دارد و در رشته هایی آموزش به زبان انگلیسی نیز موجود است.

خبر خوب دیگر برای دانشجویان بین المللی اینکه برای کلیه برنامه های دانشجویان مقطع دکترا انگلیسی است. البته چند مورد استثنا برای متقاضیان رشته زبانشناسی و ادبیات نروژی موجود است.

دانشجویان بین المللی که قصد آموزش به زبان نروژی و را دارند نیز در نظر داشته باشند که می توانند در دوره های یک ساله زبان نروژی شرکت کنند. این دوره ها قبل از شروع سال تحصیلی برگزار می شوند.

Geirangerfjord

  1. هزینه های تحصیل در نروژ

از مهم ترین ملاک های انتخاب دانشگاه در این کشور است. در صورتی که دانشجویان قصد شرکت در دانشگاه های دولتی را داشته باشند، هزینه های تحصیل در نروژ بسیار کاهش پیدا می کند. چرا که آموزش در دانشگاه های دولتی نروژ رایگان است.

این قانون برای کلیه دوره های کارشناسی، برنامه های کارشناسی ارشد و دکترا و همچنین برای دانشجویان بین المللی معتبر است. بدون در نظر گرفتن اینکه آنها عضو اتحادیه اروپا / EEA هستند یا خیر. در این صورت هزینه های تحصیل در نروژ تنها 30 تا 60 یورو در ترم است و بابت عضویت در اتحادیه دانشجویی پرداخت می شود.

طی قانون وضع شده برای سال 2023، دانشجویانی که میلیت کشورهای عضو اتحادیه اروپا را دارند باید شهریه بپردازند اما هنوز مبلغ دقیقی برای این شهریه مشخص نشده است.

هزینه های تحصیل در نروژ در دانشگاه های خصوصی

در صورت شرکت در دانشگاه های خصوصی متفاوت است. این دانشگاه ها برای ثبت نام از دانشجویان شهریه درخواست می کنند که مبلغ این هزینه ها نیز در زیر آورده شده است.

Hovden,-Norway

هزینه تحصیل در نروژ در مقاطع تحصیلی مختلف

در جدول زیر به معرفی هزینه های آموزش و به تفکیک مقطع آموزشی و مدت زمان کل دوره پرداخته ایم:

  1. ویزای تحصیلی نروژ

برای متقاضیانی که شهروندان خارج از اتحادیه اروپا باشند، متفاوت است. این افراد نیاز به دریافت ویزای تحصیلی دارند و دانشجویان ایرانی نیز جزو این افراد به حساب می آیند. آن ها می بایست برای اخذ ویزای تحصیلی نروژ مراحل زیر را دنبال کنند.

تا پایان دوره تحصیلی معتبر است. برای اینکه بتوانید در کل دوره تحصیلات خود بمانید، ممکن است لازم باشد هر ساله ویزا خود را تمدید کنید. همچنین اگر قصد اقامت در نروژ پس از اتمام دوره آموزشی خود را دارید، می بایست برای ویزای متفاوت یا تمدید ویزا از طریق دفتر مهاجرت اقدام کنید.

Alta

مراحل اصلی درخواست ویزای تحصیلی نروژ

درخواست ویزای خود را در پورتال برنامه UDI ثبت کنید و سفارت مورد نظر خود را انتخاب کنید. مدارک درخواست خود را تحویل سفارت دهید و آزمایش های بیومتریک خود را انجام دهید. بیومتریک شامل شناسایی اضافی افراد (به عنوان مثال اثر انگشت و تصاویر) است که کشورها برای اهداف امنیتی از آن استفاده می کنند.

متقاضیان می بایست حداقل 2 الی 3 ماه پیش از شروع برنامه های تحصیلی خود برای دریافت ویزا اقدام کنند. همچنین بهتر است حتماً وقت اضافی را برای درخواست ویزای خود در نظر بگیرید. به همین منظور بلافاصله پس از پذیرش و ثبت نام در دانشگاه مورد نظر خود، می توانید درخواست خود را برای مجوز اقامت تحصیلی آغاز کنید. پس از آن، می توانید انتظار داشته باشید که حدود 30 تا 45 روز برای تصمیم گیری نهایی منتظر بمانید.

  1. مدارک لازم برای اخذ ویزای تحصیلی نروژ

شرایط اخذ ویزای تحصیلی نروژ نسبت به کشور محل اقامت دانشجویان متفاوت است. با این وجود به طور کلی برای دریافت ویزای تحصیلی نروژ، به موارد زیر نیاز دارید:

Bekkjarvik,-Norway

متقاضیان می بایست مدارک لازم جهت تحصیل در نروژ را در سفارت محلی یا کنسولگری کشور خود تحویل دهند. همچنین اگر اسناد شما به زبان نروژی یا انگلیسی ترجمه نشده اند، می بایست آن ها را با ترجمه محضری ارائه دهید.

نشان می دهد که دانشجویان ایرانی قبل از ورود به نروژ نیازی به انجام آزمایش پزشکی ندارند. آن ها همچنین نیازی به داشتن حساب بانکی محدود در این کشور ندارند.

  1. بهترین دانشگاه های نروژ بر اساس رتبه بندی QS

در جدول زیر شما را با رتبه بندی در چند سایت معتبر بین المللی آشنا خواهیم کرد.

  1. پرطرفدارترین رشته های تحصیلی در نروژ

نروژ برنامه های آموزشی متنوعی دارد که در سطح جهانی معروف هستند. محبوب ترین این برنامه ها در زیر معرفی شده است:

  1. بورسیه و کمک هزینه های تحصیلی در نروژ

متقاضیان می بایست با در نظر گرفتن و مقایسه آن ها دانشگاه مورد نظر خود را برای ادامه تحصیل انتخاب کنند. یکی از مزایای تحصیل در این کشور وجود انواع می باشد که در زیر معرفی شده است.

Akersgata-55,-0180-Oslo,-Norway,-Sentrum

  1. هزینه زندگی در نروژ

تحصیل شامل هزینه های زندگی مثل خوابگاه، کتاب و سایر مواد مطالعه و تامین خوراک دانشجویان می شود. با مقایسه متوجه خواهید شد که اگرچه هزینه تحصیل در این کشور پایین است اما هزینه زندگی در این کشور نسبتا بالاست.

هزینه های در مرحله اول به سبک زندگی شما و شهری که در آن زندگی می کنید بستگی دارد. با این وجود به طور میانگین برای تأمین غذا و فعالیت های اضافی با بودجه ماهانه حدود 700 تا 1300 یورو در ماه نیاز خواهید داشت.

در شهرهای بزرگتر می تواند بسیار بیشتر باشد. در زیر به معرفی هزینه زندگی ماهانه در برخی از این شهرها پرداخته ایم:

  1. هزینه اسکان برای دانشجویان بین المللی نروژ

بزرگترین هزینه و نگرانی دانشجویان بین المللی هنگام مربوط به هزینه های اسکان دانشجویان می شود.

در نروژ، بسته به اینکه دانشجویان می خواهند تنها زندگی کنید، یا با چند نفر از از دانشجویان دیگر و یا اینکه در مرکز شهر یا حومه مسکن مناسب خود را پیدا کنند، هزینه های اقامت متفاوتی دارند.

در لیست زیر هزینه های متفاوت اجاره مسکن برای دانشجویان آورده شده است:

Bergen,-Norway

  1. مزایا و معایب تحصیل در نروژ

در جمع بندی می بایست گفت که دانشگاه های این کشور، از معتبرترین دانشگاه های جهان به حساب می آیند که امکان آموزش به زبان انگلیسی را نیز فراهم کرده اند. با این وجود می بایست در نظر داشت که هزینه های نسبتا زیاد است. هم چنین آب و هوای سرد این کشور از معایب تحصیل در این کشور به حساب می آید که برای برخی از افراد قابل تحمل نمی باشد.

پرسش های متداول تحصیل در نروژ

بله. امکان تحصیل به زبان انگلیسی در کلیه مقاطع تحصیلی نروژ وجود دارد.

به طور میانگین برای تأمین غذا و فعالیت های اضافی با بودجه ماهانه حدود 700 تا 1300 یورو در ماه نیاز خواهید داشت.

مدت زمان تحصیل در مقطع کارشناسی 3 تا 4 سال و برای مقطع کارشناسی ارشد 2 سال و برای مدارک دکترا 3 تا 4 سال می باشد.

در مقایسه مزایا و معایب تحصیل در نروژ می توان گفت وجود دانشگاه های معتبر و امکان تحصیل به زبان انگلیسی در کنار شهریه رایگان در دانشگاه های دولتی از مزایای تحصیل در نروژ به حساب می آید. از معایب تحصیل در این کشور نیز آب و هوای سرد و هزینه زندگی نسبتا بالا است

منبع: miemohajerat