علمی و پزشکی

مشخصات باورنکردنی سریع‌ترین اینترنت جهان

سریعترین اینترنت در ایالات متحده کمی سریعتر شده است. شبکه علوم انرژی (Esnet) به “ESnet6” ارتقا یافته و به پهنای باند 46 ترابیت بر ثانیه دست یافته است. اگرچه لازم به ذکر است که این شبکه اینترنتی فقط برای دانش پژوهان در دسترس است.

بیشتر بخوانید:

ESnet در ابتدا در سال 1986 برای کمک به ارتباط دانشمندان در آزمایشگاه‌های مختلف وزارت انرژی (DOE) در ایالات متحده ایجاد شد و به آنها اجازه می‌دهد تا به سرعت مقادیر زیادی از داده‌های خام را به اشتراک بگذارند. در طول دهه ها، نوآوری های زیادی برای به روز نگه داشتن اینترنت با حجم وسیعی از اطلاعات تولید شده توسط پیشرفت های تکنولوژیکی و آزمایش های علمی انجام شده است. در سال 2021، 1.1 اگزابایت داده از طریق این شبکه منتقل شده است.

اکنون زمان آن است که نسل بعدی جهش کند. “ESnet6” متشکل از 24000 کیلومتر کابل فیبر نوری اختصاصی در سراسر کشور است که به ارتباطات ستون فقرات اجازه می دهد تا داده ها را با سرعتی بین 400 گیگابیت تا یک ترابایت بر ثانیه منتقل کنند. شبکه ستون فقرات بخشی از زیرساخت شبکه کامپیوتری است که بخش های مختلف شبکه را به هم متصل می کند و مسیری را برای تبادل اطلاعات بین شبکه های محلی و زیرشبکه های مختلف فراهم می کند.

این سرعت پیش از این سریع ترین سرعت انتقال اطلاعات در شبکه اینترنت جهان بود، اما اکنون این شبکه به ظرفیت انتقال اطلاعات به 46 ترابیت بر ثانیه رسیده و افزایش یافته است. اگرچه منصفانه است که بگوییم این شبکه رکورد سرعت انتقال داده را ندارد، اما این افتخار نصیب یک مرکز آزمایشی در ژاپن می شود که به سرعت خیره کننده یک پتابایت در ثانیه (Pbps) یا 1000 ترابیت در ثانیه دست یافت.

برای درک این موضوع، یک اتصال اینترنتی معمولی از چند ده مگابیت تا صدها مگابیت در ثانیه متغیر است، در حالی که شبکه اینترنتی “ESnet6” معادل 46 میلیون مگابیت در ثانیه کار می کند.

شبکه ESnet6 دانشمندان را قادر می‌سازد تا مقادیر زیادی داده را بین تیم‌ها، ابزارها و امکانات انتقال دهند و برای مدل‌سازی آب و هوا، مطالعات ژنومیک، مشاهدات تلسکوپ، آزمایش‌ها و موارد دیگر استفاده خواهد شد. طراحی شده برای کمک به حوزه های تحقیقاتی بزرگ و فشرده مانند فیزیک و اطلاعات کوانتومی به راحتی در دسترس خواهد بود.

5858