عمومی

صنایع دستی لرستان به بازارچه نرفت/ جیب پر از خالی وعده‌ها! – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

خبرگزاری آنلاین – گروه استان ها: در استان لرستان عشق صنعت ثمره گروه هایی است که از دل می ریزند و با انگشت فرش و قالیچه می کشند یا با چکش حکاکی می کنند.

صنایع دستی لرستان در سه نوع عشایری، روستایی و شهری شکل می گیرد. بیشتر صنایع دستی عشایری توسط خانوارها مصرف می شود و کمتر به بازار عرضه می شود.

موانع کاربرد فنی ترین صنایع دستی در ایران

سیاه چادر صنایع دستی عشایری استان لرستان چیت، فرش و موکت. صنایع دستی روستایی از قالی، قالیچه، رنگرزی و بافندگی تشکیل شده است، در حالی که عمده صنایع دستی شهری از صنایع دستی، نمد، کنده کاری، ورشو، قالی بافی، موج و قالی تشکیل شده است. بافندگی var

صنعت صنایع دستی لرستان با وجود فرصت های فراوان با چالش های فراوانی مواجه است، از نبود بازارچه صنایع دستی گرفته تا بیمه نشدن صنعتگران این حوزه که می تواند نقش مهمی در ایجاد اشتغال و تولید داشته باشد.

سفره رنگارنگ صنایع دستی لرستان / اجلاس هنر عامیانه لرستان

اولین زمزمه ساخت بازارچه های صنایع دستی در لرستان در سال 1366 شنیده شد که البته ایجاد این بازار هنوز ناقص است.

همچنین در سال گذشته به دلیل عدم سهم دولت در یارانه بیمه هنرمندان، بیمه اجتماعی تخصیص نیافت، 1735 هنرمند درگیر استفاده از بیمه روستایی و عشایری شدند و بیمه روستایی و عشایری شدند.

گردش مالی صنایع دستی لرستان 65 میلیارد ریال است

سید امین قاسمی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان گفت: بیش از 33 هزار نفر در استان لرستان به صورت مستقیم و غیرمستقیم، 85 هزار نفر در زمینه بیش از 52 رشته صنایع دستی رایج محلی و غیر بومی فعالیت می کنند.

وی گفت: ایجاد بیش از 27 بازار فروش نوروزی و نمایشگاه های فصلی و مناسبتی، شرکت در بیش از 12 نمایشگاه ملی و منطقه ای، اخذ 7 آنلاین با کیفیت و آنلاین هنری ملی، برگزاری نمایشگاه و بازار بیشتر از گردش مالی سالانه توسط شرکت هنرمندان استان بیش از 65 میلیارد ریال از این هنر صنعتی در بخش فروش مربوطه سند درخشانی بر وجود فرصت ها و استعدادهای فراوان در بخش صنایع دستی استان لرستان است.

سفره رنگارنگ صنایع دستی لرستان / اجلاس هنر عامیانه لرستان

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان ادامه داد: در سال های اخیر اقدامات و برنامه ریزی های خوبی در استان برای احیاء و شکوفایی هنرها و صنایع دستی سنتی انجام شده که موفقیت های خوبی را در پی داشته است.

قاسمی ایجاد اشتغال کم هزینه و با ارزش افزوده بالا، تقویت و رشد کارگاه های کوچک و بزرگ و بنگاه های کوچک خانگی، ارائه مزایای تبصره 18 قانون بودجه کشور را از جمله این موارد دانست.

برای ایجاد 3 خانه دست ساز فالو کنید

وی با اشاره به افزایش کمی و کیفی صنایع دستی در استان گفت: فیلم های مستند، فیلم های مختلف تبلیغاتی و آموزشی به منظور ثبت نام و حمایت از هنرمندان رشته های مختلف در استان ساخته می شود. وبینارها یکی از اولویت های مهم معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، تخصصی شدن صنایع دستی، کمک به دانشجویان و پژوهش در صنایع دستی متناسب با ذائقه جدید مشتریان است.

سفره رنگارنگ صنایع دستی لرستان / اجلاس هنر عامیانه لرستان

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان گفت: همچنین راه اندازی سه خانه صنایع دستی در زمینه چوب و منسوجات سنتی و انعقاد تفاهم نامه های مختلف همکاری و آموزشی با ورشو، صندوق تعاون اداره کل زندان ها، کمیته امداد امام». و سازمان بهزیستی، بنیاد برکت ستاد امام خمینی(ره)، بنیاد برکت آستان قدس رضوی و صنایع دستی مختلف از طریق برنامه های رادیویی و رسانه ای برای حمایت از تولیدکنندگان صنایع دستی و هنرهای سنتی در استان ترویج می شود.

قاسمی بیان کرد: در حالی که بحث تربیت هنرمندان علاقه مند و تربیت اساتید مستعد در حوزه های تجاری سازی شده است، دوره های آموزشی عمومی برای علاقه مندان در حال برگزاری است.

فعالیت 30000 هنرمند در لرستان

وی افزود: شهرت جهانی صنایع دستی لرستان انواع صنایع دستی و سنتی، قالیچه و مسته و جاجیم در حال چرخیدن ریسی سنتی، حرمی‌بافیتولید و کنده کاری ورشو بر فراز ورشو، آژیه‌دوزی و گیوه بافیلباس های محلی نامدامالی، لری و بختیاری (چقبافی) انواع محصولات نمدی، چرم دست ساز، زیورآلات سنتی محلی، گره و منبت چینی، شیشه گری، نقاشی و حکاکی، تراش انواع آلات موسیقی به ویژه ویولن لری، سنگ های تراش قیمتی و نیمه قیمتی و … لرستان. استان مهمترین صنایع دستی همه آنها از شهرت و اعتبار به شمار می روند. بین المللی وجود دارد و محصولات در وضعیت خوبی در استان هستند.

سفره رنگارنگ صنایع دستی لرستان / اجلاس هنر عامیانه لرستان

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان گفت: ماهیت متمایز و برتر محصولات و فواید صنایع دستی ناشی از ویژگی های منحصر به فردی است که می تواند از نظر زیبایی شناسی، کمال، خلاقیت و وابستگی فرهنگی، عملکرد، سنت، مذهب، صنعتگری را به ارمغان بیاورد. و فرهنگ روابط اجتماعی بسیار مهم است، صنعت پویا قابل توجه و سازنده است و برای بسیاری از کشورهای در حال توسعه یک کالای صادراتی استراتژیک است.

وی افزود: امروزه در بسیاری از کشورهای در حال توسعه، صنایع دستی مهمترین منبع اشتغال پرسود است، علاوه بر این، صنعت یکی از عوامل اصلی تولید سرانه ملی در بسیاری از کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه است و در بسیاری از نقاط جهان، صنایع دستی روستایی و عشایری.» در جوامع به عنوان دومین و بزرگ ترین صنعت اشتغال پس از کشاورزی شناخته می شود.

وی ادامه داد: همچنین بیش از 30 هزار صنعتگر و صنعتگر در بیش از 52 رشته صنایع دستی مختلف از جمله صنایع دستی استانی از جمله پوشاک محلی، قالیچه و گلیم را به نمایش گذاشتند. مسته سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی به کشورهای مختلف صادر می شد.

سفره رنگارنگ صنایع دستی لرستان / اجلاس هنر عامیانه لرستان

رشد 75 درصدی در بازار صنایع دستی

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان گفت: مسته داریسنگ های قیمتی و نیمه قیمتی، محصولات چرم دست ساز به کشورهای آلمان، ترکیه، روسیه، استرالیا، کشورهای حوزه خلیج فارس و چین و ایتالیا، عراق، کویت، کانادا و سوئد صادر شد.

وی خاطرنشان کرد: میزان تولید انواع صنایع دستی در زمینه فرش و مستهجاجیم، پارچه بافی، حرمی‌بافیتولید ورشو و حکاکی روی ورشو، چرم دست ساز، آژیه‌دوزی و گیوه بافیلباس های محلی نامدامالی، لری و بختیاری (çuqa بافندگی) کلاه نمدی، زیور آلات سنتی محلی، گره و منبت چینی، استخراج شیشه، نقاشی و حکاکی، تولید چاقو و ساخت انواع آلات موسیقی به ویژه ویولن لری و … دستبافی سنتی در استان می تواند 20000 باشد. متر مربع. و لباس زیر و لباس محلی و سایر محصولات سالانه 120 تن برآورد شده است.

مدیر عامل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان گفت: این محصولات علاوه بر مصرف داخلی در استان، از طریق فروشگاه های داخلی و مراکز تفریحی و گردشگری و هتل ها و همچنین تبلیغات در فضای مجازی به خارج از کشور صادر می شود.

سفره رنگارنگ صنایع دستی لرستان / اجلاس هنر عامیانه لرستان

قاسمی گفت: دوره های آموزشی صنایع دستی، تجاری سازی، بسته بندی، طراحی محصول، بازاریابی و صادرات در شهرها و روستاهای استان برگزار شد.

وی با اشاره به پیشرفت فیزیکی 75 درصدی بازارچه صنایع دستی خرم آباد گفت: این پروژه در 28 کیوسک در مساحت 3500 متر مربع احداث شده و تاکنون 30 میلیارد ریال وام دریافت کرده است. “

پرداخت 360 میلیارد ریال تسهیلات

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان افزود: 360 میلیارد ریال و اشتغالزایی برای مشاغل در سال 1400 و سه ماهه اول سال 1401 با اعلام سهم استان از اشیاء تکلیفی قانون بودجه کل کشور است. وی با 400 بانک فعال در این زمینه آشنا شد و فرصت یافت.

قاسمی ادامه داد: اکثر کسانی که در زمینه قالی بافی اجناس می خرند، مسته بافندگیصنایع دستی چرم، کنده کاری و خ با 180 کارگاه و امکانات مورد نظر برای 282 نفر ایجاد شد.

سفره رنگارنگ صنایع دستی لرستان / اجلاس هنر عامیانه لرستان

وی با اشاره به راه اندازی آموزش های مهارتی در مراکز آموزشی کمیته امداد و بهزیستی، حومه شهر، زندان های استان، حوزه های هنری در روستاها، تعاونی های هنری بیان کرد: 12 مرکز آموزش های تخصصی در زمینه انواع صنایع دستی برگزار کردند. . گواهی شرکت در دوره های مختلف در رشته فرش جمعاً به تعداد 650 نفر و مستهجاجیم، پارچه بافی، خسارت بافندگیتولید و کنده کاری ورشو بر فراز ورشو، آژیه گلدوزی و گیوه بافیلباس های محلی نامدامالی، لری و بختیاری (çuqa بافندگیکلاه نمدی، زیور آلات سنتی محلی، گره چینی، استخراج شیشه، نقاشی و حکاکی، تولید چاقو و ساخت و صادرات انواع آلات موسیقی به ویژه ویولن لری.

چشم هنرمندان منتظر بیمه است

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان گفت: در مجموع 1232 پروانه تولید انفرادی، پروانه تولید کارگاه، شناسنامه صنایع دستی، جواز تاسیس کارگاه، پروانه مشاغل خانگی انفرادی و حمایت های حقیقی و حقوقی در سال گذشته صادر شده است. در زمینه قالی بافی، منسوجات سنتی، چرم، سنگبری و حکاکی صنایع و برای 2107 نفر شغل ایجاد شد.

قاسمی در خصوص صدور و تمدید بیمه هنرمندان در استان گفت: بیمه روستایی و عشایری به دلیل نبود بیمه اجتماعی به دلیل نداشتن سهم دولتی در یارانه بیمه هنرمندان در سال گذشته از 1735 هنرمند بهره مند می شود. و مراحل پایانی پس از معرفی بیمه عشایری انجام می شود.