عمومی

ترسالی از احتمال تا واقعیت/راه دراز «زاینده‌رود» تا «زاینده بودن» – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

خبرگزاری آنلاین – گروه سال: باران های سال 1998 از ابتدای بهار چنان سنگین بود که مدیریت بحران ، عادت به خشکسالی به همراه سیل در مناطق مختلف کشور ، شگفت زده شد و نمی دانست با این میزان بارندگی در این منطقه وسیع کشور چه باید کرد. .

در اواسط بحران ، عده ای از سیلاب را نشانه های خوبی گرفتند و به عموم مردم کشاورزان نشان دادند که عصر تاریکی خشکسالی به پایان رسیده و طبیعت شجاعت خوبی نشان داده است. خیلی طول کشید

برخی چنان ناجوانمردانه صحبت می کردند که شکی نیست که پس از سیل آسانی نخواهد بود ، برخی منتظر صبر و حوصله بودند. گروه دوم معتقد بودند که آنها منتظر هستند و باید در مدت زمان طولانی تری به میزان و تأثیر باران توجه کنند و از اظهار نظر فوراً خودداری کردند.

مشکوک است و تأییدها تقریباً کل سال 1998 و اوایل امسال ، گرچه در سایه آغاز کرونا توجه زیادی به سیلاب های کشور نشده است ، اما باران های بی سابقه ای برای زنده کردن امیدها برای شروع فصل مرطوب به ثبت رسیده است.

البته یک رویکرد دیگر نیز وجود دارد که خیلی به پایداری و دوام باران ربطی ندارد و مخالف پیش بینی قطعی هرگونه رطوبت است ، اما امیدوارم با وضعیت فعلی صحبت کند؛ جهانگیر پرهامات قائم قائم مقام ستاد آب ، زمین ، سن ، فرسایش و توسعه محیط زیست و معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در بیانیه ای گفت: ایران اکنون در جهان است نه ایران ، اظهاراتی در مورد گذار از فصل خشک به مناطق باتلاقی می کند. وی گفت: هیچ راهی برای پیش بینی سنین خشک و مرطوب وجود ندارد. مطمئناً گفتن غیرممکن است اما روند فعلی روند خیس شدن را نشان می دهد و ما امیدواریم که روند مرطوب کردن انجام شود. “

رد ترشالی در اصفهان؛ از سرریز سدهای منطقه ای گرفته تا جریان آب داخل مواد

از طرف دیگر ، چشم اندازهای علمی خاطرنشان می کنند که دو سال متوالی پیری نشانگر آینده فصل سنی نیست و حتی مطالعات مقدماتی مشخص نشان می دهد که خاورمیانه ممکن است در آینده با خشکسالی طولانی تری روبرو شود.

با این حال ، در دو سال گذشته نمونه هایی بسیار ظریف در استان اصفهان وجود دارد که امیدوارند یک اتفاق ناجوانمردانه رنگ جدیدی به خود بگیرد ؛ تا سیل سال مواد پایتخت سال نشانه خوبی برای پیگیری در پله های اصفهان است.

مشاور رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست و یک فعال محیط زیست معتقد است که خشکسالی ایران حدود 13 سال قبل از باران شدید در سالهای اخیر باعث گمانه زنی ها شده است که ایران یک سیستم گرم و خشک در آب و هوای خلیج فارس است. این خشکسالی سالها ادامه داشته و این به نظر می رسد یک فرض طبیعی است ، زیرا ایران در منطقه خشک و نیمه خشک جهان قرار دارد.

وارد سیستم اقلیمی اقیانوس اطلس شوید

اسماعیل متاسف در مصاحبه با آنلاین در این رابطه وی افزود: “به طور متوسط ​​، ایران یک سوم بارندگی های جهان را دریافت می کند. این 850 میلی متر یا 240 میلی متر است. البته این میزان بارندگی را در این مدت نصف می کند.”

وی تأکید کرد: بعداً اینجا چند سال پیش فرضیه دیگری که تا حدی خشکسالی را تأیید می کرد ، این بود که اگر فاصله بین نوروز و نوروز را در نظر بگیریم ، میزان بارش بسیار بزرگ خواهد بود و می توان نتیجه گرفت که ما وارد سیستم اقلیمی اقیانوس اطلس شده ایم. ما آمدیم

تغییر اوضاع در ایران

یک متخصص محیط زیست و فعال محیط زیست ایران ادامه می دهد: در این حالت دوره وحشتناک خواهد بود و باران ، برف و بارندگی در این مدت به میزان قابل توجهی افزایش می یابد. بارش باران در شرق ایران 40 درصد بیشتر از 60 سال گذشته است که سیلاب در سیستان و بلوچستان ، بارش برف در گیلان و مازندران در اواخر سال گذشته یا سایر شرایط مشابه باعث افزایش سوء ظن در مورد گسترش تغییرات آب و هوایی در ایران می شود. امیدواریم که این تغییر ادامه یابد.

این خوب است که ما شاهد هستیم که در همه جای ایران باران خوب می دانیم که وارد یک منطقه باتلاقی شده ایم ، زیرا این آمار عادی نیست؛ هنگامی که حیوانات از طرف دیگر وجود دارند بازیکنان زیادی آتش سوزی جنگل های طبیعی رو به زوال است ، دلیل مهم دیگر این ادعا.

این فعال محیط زیست گفت: در حالی که هیچ ضمانتی برای شروع فصل باتلاق وجود ندارد ، سیل هایی که سال گذشته در آقلا ، مناطق معمولی یا مناطق دیگر دیدیم و سیلاب در غرب و شرق کشور شهادت خوبی برای شروع فصل مرطوب است.

وی گفت: “ما هیچ وقت به آمار 60 ساله نگاه نمی کنیم تا بتواند نتیجه را راهنمایی کند.” ایران هفدهمین کشور بزرگ جهان است و این آمار عادی نیست زیرا ما می دانیم که در همه این منطقه شاهد باران بوده ایم و وارد منطقه باتلاقی شده ایم زیرا بهتر از سالهای گذشته هستیم.

ضعف در مدیریت تولید مثل

متاسف وی با تأکید بر اینکه تصمیمات ویژه و منطقه ای باعث کم آب شدن اصفهان شده است ، گفت: “باید بدانیم که رهبری زاینده رود ناسازگار است. چرا فولاد و فولاد مبارکه در استان خشک ایجاد شد؟” هر پوند فولاد 30،000 لیتر آب مصرف می کند. چرا برنج رشد می کند؟ یک هندوانه 60 لیتر آب می ریزد و ما آن را برای یک دلار می فروشیم ، چرا باید 60 لیتر آب را به یک دلار بفروشیم؟

وی با انتقاد از برخی از الگوهای کشاورزی در حومه زاینده رود ، ادامه می دهد: “اگر این عمل اصلاح شود و ذوب آهن و مبارکه سلیک در جای دیگری فرو بریزند ، به عنوان مثال ، در نزدیکی خلیج فارس ، زاینده رود سیل می شود.”

تأثیر انحصارها در باروری رودخانه زاینده

متاسف وی از انحصارطلبی ها شکایت کرد و هنوز هم تأثیر آن را روی زاینده رود ضرر بزرگی دانست و گفت: وقتی به ما گفتند که نباید این امکانات بزرگ را در نزدیکی زاینده رود نگهداری کنیم ، گفتند که یک کارگر اصفهانی باید در این استان بماند! کارگر اصفهانی بازداشت شد ، چه اتفاقی افتاد؟ اشکالی ندارد که یک کارگر اصفهانی به شهر دیگری برود؟ چرا ما درمورد مناطق فکر می کنیم ، نه مناطق ملی؟ الگوی کشت در سواحل رودخانه زاینده به هیچ وجه مناسب نیست و حتی این خشکسالی نیز نتوانسته این الگوهای را اصلاح کند ، به طوری که آب زیادی در طول کل رودخانه مصرف می شد و چیزی به گاوخونی نرسید.

اقدامات کشاورزان اصفهانی دیده نمی شد

البته برعکس درست است متاسف الگوهای کشت ممکن است بد نباشد ، زیرا یکی از اعضای هیئت مدیره اتحادیه صنفی کشاورزی اصفهان گفت: الگوهای کشت کشاورزان اصفهانی نامناسب است و گفتن آنلاین گفت: “وقتی یک کشاورز با وضعیت سالهای اخیر روبرو است ، شیوه کشت و روش های آبیاری خود را تغییر می دهد تا سطح آب را با آب کمتری آبیاری کند.” یكی از مزایای این امر این بود كه كشاورزان اصفهان با تغییر الگوی كشاورزی می توانند از استانهای دیگر بهتر عمل كنند.

حسینی محمدرضایی افزود: با توجه به اینکه آب نسبت به ابتدا کاهش یافته است ، اما برداشت همان است ، زیرا طرح کاشت اصلاح شده است و برداشت در مقایسه با سطح افزایش یافته است.

عضو هیئت مدیره سیستم اتحادیه های کشاورزی در شهر اصفهان ادامه داد: با همه این اقدامات اما هنوز هم سو قوانین كشاورزان قانونی نیست در این سالها ، كشاورزان بعضی اوقات یك سال را صرف كشت می كنند و در دیگران در سال یك سال بدون كشت و زراعت. كشاورزان كه دو یا سه محصول را پشت سر هم از دست می دهند دچار بحران می شوند.

وی افزود: میزان باران در سال زراعی گذشته در مقایسه با 60 سال پیش بی سابقه بوده است ، امسال به دلیل کم بارندگی در کشاورزی اصفهان بی سابقه بود.این بارندگی امسال به حد متوسط ​​بلند مدت نرسیده است یا نه. برای سال قبل جبران می شود ، و خسارات خشکسالی جبران نمی شود.

هنگامی که نان و آب به اصفهان آمد و بازگشت به روزهایی که زاینده رود یک رودخانه دائمی بود ، وحشت داشت ، اما آیا می ترسید وضعیت فعلی و مشکلات سالهای اخیر همیشه بر جریان آب روی زاینده رود تأثیر بگذارد؟ گذار شاید از ناجوانمردی احتمالی چیزی به دست نیاید.

دبیر اجرایی اتحادیه صنفی کشاورزی استان اصفهان در یک سخنرانی این فرضیه را بیان کرد گفتن “خشکسالی یا خشکسالی طبیعی و تأثیرگذاری بر روی آبهای آبی مانند زاینده رود متناسب با میزان بارش خواهد بود. به عنوان مثال وقتی میزان بارندگی 10٪ بالاتر از حد معمول باشد ، ما تأثیر مستقیمی در آبیاری می بینیم. آبراههایی مانند رودخانه های اصلی ، شاخه های فرعی ، آبراه ها ، کوه ها و آب های زیرزمینی وجود ندارند.” تحت تأثیر بلایای طبیعی

بدون گردش طبیعی آب مرطوب ، محیط زیست بی اثر خواهد بود

اسفندیار امینی تأکید کرد: وجود پمپ ها مانع از جریان آب طبیعی در حوضه زاینده رود می شود و وقتی این آب بیش از حد پمپ شود ، آب به جهتی هدایت می شود که نمی توان آن را برگشت یا تخلیه کرد.

وی خاطرنشان کرد: هم اکنون در حدود 2،000 نقطه پمپاژ در شاخه های خود و کنار رودخانه داریم. “این تأثیر زیاد روی منطقه چمن زنی تأثیر منفی خواهد گذاشت ؛ سدها و سدهای مانند زاینده رود ، نکوآباد، شبان آسمان ، آبشارها و دریاها این اثر را به وجود آورد و وجود دریاچه های قایقرانی ، صخره ها ، انبارهای فولاد مبارکه ، صنایع فولادی و نظامی تأثیر منفی بر چرخه آب را افزایش داده و از تأثیر استبداد واقعی بر منطقه گرفتگی جلوگیری می کند.

دبیر اجرایی اتحادیه صنفی کشاورزی استان اصفهان افزود: با توجه به تعداد زیادی از چاههای حفر شده در منطقه رودخانه زاینده به ویژه در بستر رودخانه ، سطح آبهای زیرزمینی کاهش یافته و بخش قابل توجهی از رودخانه زاینده رود بارور بار دیگر در امتداد جاده متوقف شده است. این اتفاق می افتد

وی تأکید کرد: بستر رودخانه بیشتر توسط مردم اشغال شده و تخت فعال حتی باریک تر می شد القعر ماهیت رودخانه و دهانه مسیر نیز باریک شده است و فاضلاب بیشتری نیز در این مسیر از گذشته وجود دارد که باعث نمی شود بررسی رودخانه ای که در آن اتفاقات مضر و غیر طبیعی رخ داده است.

مقامات اجرایی و نظارتی بزرگترین مانع ناجوانمردی زاینده رود است!

امینی ادامه داد: “اگر این حجم جمع نشده بود ، با وجود بارانهای اخیر و مقدار زیادی آب وارد گاوخونی ، چندین سیلاب به وجود می آمد. این رودخانه هنوز در بعضی از بخش های سال خشک می شود. بارش باران در ارتفاعات افزایش یافته است.” بنابراین می توان گفت اثرات ترسناک بر روی رودخانه زاینده رود به دلیل اقدامات نادرست مسئولان در رعایت مقررات حوضه زاینده رود رخ نداد.

وی افزود: ما چاره ای جز ساماندهی رودخانه مطابق قانون و مصوبات نداریم اما بزرگترین مانع برای دستیابی به این هدف دستگاه های اجرایی و نظارتی هستند که دستورالعمل های غیر عملی صادر می کنند یا مصوبات و قوانین را نادیده می گیرند. اگرچه تونل کوهرنگ 3 یا بهشت ​​آباد افتتاح می شود ، وقتی رودخانه در چنین شرایط اضطراری قرار دارد ، مشکل زاینده رود حل نمی شود.

برنج در لنجانا کامفیروز مزارع پارسی یا خوزستان متفاوت هستند؛ آب و هوای شمال کشور و منطقه لنجان اصفهان به گونه ای است که برای رشد یک هکتار برنج کمتر از 10 هزار متر مکعب آب لازم است و کشت برنج در این منطقه مورد بررسی و براساس تجربه قرار گرفته است.

درخواست زاینده رود از بخش کشاورزی اجرای نامطلوب قوانین را در بر می گیرد

دبیر اجرایی اتحادیه صنفی کشاورزی اصفهان موضوع اراضی کشاورزی در رودخانه زاینده را روندی دانست که می کوشد برداشت محصول غیرقانونی و اجرای قانون را پوشش دهد ، تأکید کرد: سالهاست که محصولات زراعی ، غلات و برنج در کنار رودخانه تابستان کاشته شده است. بالاترین بهره وری آب در کشور را دارند.

وی گفت که در هکتار قرار دارد کامفیروز وی 40 هزار متر مکعب آب مصرف می کند و نباید آن را با لنجان یا اماکن مشابه مقایسه کرد ، گفت: کشت برنج با کشت برنج در لنجان کامفیروز مزارع پارسی یا خوزستان متفاوت هستند؛ فکر نکنید که کشت برنج در شمال کشور بدون مانع است زیرا آب زیادی وجود دارد و این مورد لنجان نیست. ساختار آب و هوایی این دو منطقه به گونه ای است که یک هکتار برنج به کمتر از 10 هزار متر مکعب آب نیاز دارد و این الگوی سالها است که در لنجانگ کار می کند ، اما در صورت بازگشت آب رودخانه ، کشت برنج در این منطقه از قبل مورد بررسی قرار گرفته است. و بر اساس تجربه کم مصرف آب.

امینی اظهار داشت: باید یک باریک کاشت برگ و هر دو سطح برگ بذر وجود داشته باشد ، زیرا اگر به صورت ردیف کاشته نشود ، بر محصول تأثیر منفی می گذارد ؛ محصولات زراعی زمستانی و بهاری باید با کشت همزمان و سالانه و چند ساله ترکیب شود. و همچنین آب برای کشت محصولات زراعی واقع در صف کاشت.

وی ادامه داد: “با گذشت سالها ، اندازه گیری سطح لیزر ، ساخت استخر ، پوشش ، یاری آبیاری قطره ای و سایر نمونه های کم آب انجام شده است. آب رودخانه مانند گذشته نیست و کانال های آب خشک همچنان با زاینده رود تولید روبرو هستند.” ما آن را دیدیم زیرا ما روی آن کار می کنیم.

امینی افزود: در حوضه زاینده رود 230 هزار هکتار وجود دارد که از این میزان 20 هزار هکتار در اوج کشاورزی بوده است. برنج کاری جدا ، حتی در سالهای 1996 و 1997 ، کمتر از 5000 هکتار برنج در حومه زاینده رود کشت شد.

اقدامات افزایش بهره وری آب کشاورزی اصفهان در کشور بی سابقه است

دبیر اجرایی اتحادیه صنفی کشاورزی استان اصفهان می گوید: آیا باید در بخش کشاورزی بیشتر تحقیق شود تا خود یا صنعت یا نوشیدنی در این زمینه توسعه یابد؟ بدون شک اقدامات صورت گرفته برای افزایش بهره‌وری آب کشاورزی اصفهان در هیچ کجای کشور تکرار نشده است.

گفته می شود که تنها طعم وحشتناک ممکن است زیر زبان اصفهان قرار نگیرد و تنها مواد اصفهان ، اما کل محیط زیست این شهر و همه شهرها ذی بهره گیری از کتاب مقدس برای زنده کردن آن ، تنها راه برداشت چای است. امیدوارم اگرچه ناجوانمردانه نیست ، اما زاینده رود می تواند به ویژگیهای اصلی خود بازگردد تا در حالی که در مسیر طبیعی قرار دارد در جاده متولد شود.