عمومیکسب و کار ایرانیان

کاربرد سایبان متحرک در شرایط جوی نامناسب

 انواع سایبان متحرک بسیار کاربردی است. از انواع سایبان ها در زمان بسیار قدیم برای برنامه ­های خارج از منزل استفاده می شدند. اما در طول چند سال گذشته، سایبان ها ترکیبی کامل از عملکرد، خلاقیت و نوآوری را ارائه داده اند.

خواه برای یک استراحت در فضای باز، پیک نیک، اقامت در کمپینگ و یا یک مهمانی در فضای باز برنامه ریزی کنید ، سایبان ها می توانند سایه ایجاد کنند در حالی که از آسیب رسیدن به شما در هر شرایط نامناسب آب و هوا جلوگیری می کنند و برای شما منظره ای زیبا را رقم می زنند.

سایبان متحرک چیست؟

در این مقاله به سایبان هایی که از نظر عملکرد که می توانند باز و بسته شوند قابل حرکت هستند یا اینکه می­ توانید سایبان را با خود حمل کنید و از نقطه ای به نطقه ای دیگر برای ایجاد سایه ببرید، سایبان متحرک گفته می شود.

خرید انواع سایبان متحرک

سایبان ها در انواع مختلفی قرار دارند که هر کدام برای هر شرایط ویژگی های خاص خود را دارند. برای خرید انواع سایبان متحرک اول باید در نظر بگیرید که این سایبان را برای چه فضایی می خواهید. اندازه سایبان بسیار مهم است.

به علاوه جنس برای فضای باز و در معرض نور مستقیم با سایبان برای فضایی که مستقیم نور خورشید نیست متفاوت است. پس همچنان باید آگاه باشید که چه استفاده ای می خواهید از سایبان بکنید. اگر به فکر خرید انواع سایبان متحرک هستید اما مطمئن نیستید که چگونه از آن به درستی استفاده کنید یا کدام نوع سایبان متحرک برای رفع نیاز شما مناسب است. اجازه دهید شما را با انواع سایبان متحرک و مزایای آن ها آشنا کنیم.

انواع سایبان متحرک بر اساس عملکرد

سایبان متحرک مختلفی وجود دارد که می توانید بسته به نوع رویداد در فضای باز خریداری کنید. هر نوع سایبان می تواند برای اهداف بی شماری مورد استفاده قرار گیرد و به عنوان سرپناه و امنیت برای افراد و تجهیزات مهمی که نیاز به محافظت در برابر اشعه های شدید خورشید دارند فراهم می شود. انواع سایبان متحرک بر اساس نوع عملکرد یا قابل حمل بودن تقسیم بندی می شود .

  1. سایبان بازویی دستی از انواع سایبان متحرک

سایبان های بازویی از دو بازو مفصلی و فنر ها برای باز و بسته شدن سایبان ساخته شده اند. سایبان های بازویی داره دو نوع سایبان بازویی دستی و سایبان بازویی برقی وجود دارند. سایبان بازویی دستی با یک لنگ که یک سر آن به داخل سایبان وصل است و انتهای آن در دسترس شما برای چرخاندن لنگ است که با چرخانده آن بازو های سایبان پارچه را  باز و بسته می کنند. برای اطلاعات بیشتر مقاله سایبان بازویی دستی را مطالعه کنید.

  1. سایبان بازویی برقی از انواع سایبان متحرک

سایبان بازویی برقی همان کار سایبان بازویی دستی را انجام می دهد با این تفاوت در این سایبان یک موتور گذاشته شده است که به جای استفاده از یک میل لنگ می توانید از یک کلید برای باز و بسته شدن سایبان استفاده کنید. همچنین این سایبان را می توانید یا استفاده از کنترل از راه دور یا نصب برنامه ای در تلفن همراه خود کنترل کنید.

بر روی سایبان بازویی برقی می توانید سنسور های هوشمندی را نصب کنید تا در هنگام شرایط آب و هوایی نامناسب به طور خودکار باز و بسته شوند. سنسورهای هوشمند شامل: سنسور وضعیت خورشید، سنسور وزش باد، سنسور باران می باشد. برای اطلاعات بیشتر مقاله سایبان بازویی برقی را مطالعه کنید.

این نوع سایبان ها بیشتر برای ورودی ها و پنچره های تکی مناسب است. البته بیشتر صاحبان مشاغل مانند: فروشگاه ها ، هتل ها، مغازه ها، از این نوع سایبان ها استفاده می کنند. این سایبان ها بیشتر جنبه زیبایی و مدرن بودن را به ساختمان می دهد، و همچنان مزایای اصلی سایبان که ایجاد سایه و محافظت از اشخاص و وسایل است را ارائه می دهد.

این نوع سایبان هم از انواع سایبان متحرک در دو نوع برقی و دستی وجود دارند. که با انتخاب هر نوع از آن ها شیکی و زیایی جدیدی را به ساختمان خود می دهید. برای اطلاعات بیشتر مقاله سایبان کالسکه ای را مطالعه کنید.

این دسته بندی که مطالعه کردید بر اساس نوع عملکرد سایبان متحرک بوده است در ادامه با سایبان هایی آشنا می شوید که قابل حمل در هر نقطه ای هستند.

انواع سایبان متحرک بر اساس قابل حمل بودن

سایبان ه از سایبان های باغ ، سایبان پارکینگ قابل حمل و سایبان بادبان ، بسته به آنچه نیاز دارید ، اندازه های مختلفی برای انتخاب وجود دارد. سایبان متحرک دیگر محدود نیست تا فقط یک جا نصب بشود و برای محافظت در برابر گرمای شدید خورشید استفاده شود. در واقع می تواند قابل حمل باشد و نشانه ای از سبک ، ظرافت و شیکی به هر فضای بیرونی بدهد.

  1. بادبان ها از انواع سایبان متحرک

بادبان ها محافظت نهایی در برابر اشعه ماورا بنفش مضر و سوزان را ایجاد می کند و در هر محیط بیرونی یک منطقه سایه دار آرام ایجاد می کند. چه بخواهید یک روز را در ساحل سپری کنید، چه یک پیک نیک پاسیو یا یک برنامه ورزشی را در حیاط خانه خود ترتیب دهید، نصب سایبان بادبان گزینه ای مناسب برای راحتی و آرامش کامل در هر محیط بیرونی خواهد بود.

سایبان بادبان که یکی دیگر از انواع سایبان متحرک است، بسیار کاربردی ، راحت و در دسترس است ، به شما امکان می دهد آن ها را در هر مکان و هر زمان منتقل کنید. سایبان های بادبان به اندازه کافی بزرگ هستند که می توانند سرپناهی برای کل فضای زندگی شما در فضای باز باشند. صرف نظر از اینکه شما می خواهید که استخر شنای خود را بپوشانید یا محیط بازی بچه های خود ، انتخاب بادبان گزینه مناسبی برای تهیه یک پوشش محافظت شده است.

این سایبان همچنین می تواند به شما کمک کنند تا از تابش سوزان آفتاب در امان بمانید ، و به شما امکان می دهد از یک مکان آرام ، خنک و سایه دار حتی در تابستان های پرتحرک لذت ببرید. به دلیل سهولت نصب و قابلیت حمل ، کسانی که می خواهند محصولات خود را در در فضای بیرونی ساختمان هم بفروش برسانند می توانند بادبان را نیز خریداری کنند ، زیرا نصب آن خیلی آسان است و از با نصب آن می توانید از پناهگاه و محافظت کافی برخوردار شوید.

شما به راحتی می توانید سایبان چتری را که یکی از انواع سایبان متحرک است در اطراف حیاط ، باغ و کنار استخر خود نصب کنید ، نه تنها برای داشتن حداکثر محافظت در برابر آفتاب بلکه برای ایجاد حس زیبایی در محیط بیرون خود مناسب است. نصب این سایبان برای استفاده در کنار استخر و آفتاب گرفتن در تابستان به شدت توصیه می شود زیرا هم نصب آسانی دارد هم می توانید در صورت عدم استفاده آن را جمع کنید. در واقع ، استفاده از سایبان سایبان چتری یک ایده منطقی است ، مخصوصاً در اندازه بزرگ تر برای زمانی که می خواهید یک مهمانی شام در فضای باز داشته باشید.

سایبان چتری دارای طرحی زیبا و دارای کناره هایی است که در هنگام استراحت در بالکن خود، مانع از دیده شدن می شود. با سایبان های سایبان چتری بزرگ، می توانید یک شام عالی و آرام را در محیط بیرونی سازماندهی کنید ، یا به راحتی از یک بعدازظهر دلپذیر در باغ خود ، که توسط رایحه های پررنگ گیاهان و گل ها احاطه شده است لذت ببرید.

این سایبان ها در اندازه های مختلف توسط  شرکت هوبر برای تبلیغات خریداری شده و در فضا بیرونی ساختمان هنگام به فروش رسیدن یا تبلیغات برند ها استفاده می شود. شاید شما هم از این سایبان ها دیده باشید.

وقتی صحبت از محافظت از وسایل نقلیه در برابر نور خورشید و شرایط نامساعد جوی می شود ، نصب یک پارکینگ قابل حمل یا یک سایبان خودرو یک انتخاب ارزشمند است. این سایبان های پارکینگ قابل حمل گزینه مناسبی برای ذخیره وسایل نقلیه، تجهیزات در فضای باز و مصالح ساختمانی شما هستند، بنابراین در گرمای شدید آفتاب محو نمی شوند و کم رنگ به نظر نمی­ رسند، یا در هنگام بارندگی شدید خیس نمی شوند و زنگ نمی زنند.

سایبان پارکینگ قابل حمل در اندازه های مختلف ، حتی بعضی از آن ها با کناره ها و پانل ها در دسترس هستند. بخاطر داشته باشید که گرمای شدید برای وسیله نقلیه شما خطرناک است زیرا باعث فرسایش و پارگی زیادی می شود و سال ها از عمر ماشین شما می کاهد. بنابراین ، توصیه می شود با نصب پارکینگ قابل حمل از وسایل نقلیه خود در برابر شرایط متغیر فصلی محافظت کنید.

  1. سایبان تبلیغاتی پاپ آپ از انواع سایبان متحرک

عمدتا برای فروش تجاری محصولات استفاده می شود. سایبان تبلیغاتی پاپ آپ برای بازاریابی مستقیم و به عنوان یک تکنیک فروش توسط تجارت کوچک ، مشاغل بزرگ برای فروش مستقیم محصولات خود به مردم استفاده می شود.

این امر باعث می شود بازاریابی و فروش بسیار ساده و مثر باشد که به شما کمک می کند تا در مقایسه با تبلیغات از طریق نوشتن پوستر چاپ بنر یا نمایشگاه ، هزینه را کاهش دهید.

در آخر

انواع سایبان متحرک مزایای زیادی دارند و می توانند برای اهداف مختلفی مورد استفاده قرار گیرند. بسته به نیاز خود، نصب هر یک از این سایبان ها را در نظر بگیرید تا حداکثر محافظت را داشته باشید و باعث نشاط بیشتر استفاده از فضای بیرونی خود شوید.

استفاده از  در بناها از زمان‌های بسیار قدیم رواج داشته است. بناهای تاریخی بسیاری در زمان روم باستان یافت شده‌اند که با استفاده از تیرهای چوبی و ترکه‌های عمودی و طناب، مسقف به می‌شدند تا هم از نور روز استفاده نموده و هم از باد و باران مصون بمانند.

در دوره قاجاریه و در باغ‌سازی نیز از سازه‌های سبک در باغ‌ها به جهت ایجاد سایه در میان باغ استفاده می‌شده که در تابستان در زیر این چادرها، اوقات فراغت خود را می‌گذراندند و همچنین انواع مراسم را برگزار می‌کردند.

سازه‌های گسترش‌پذیر، نظیر  و ، در آغاز پیدایششان برای این که حالت باز و بسته شونده خود را حفظ کنند در اندازه‌های کوچه ساخته می‌شدند.

در دهه ۸۰ میلادی و در پی تصمیم دولت ایالات متحده آمریکا بود که برای تاسیس یک پایگاه فضایی، ناسا هزینه پژوهش در خصوص سازه‌های باز و بسته شونده را فراهم کرد تا سازه‌ای مناسب جهت حمل در فضاپیما و استفاده در فضا تولید شود.

این سازه‌ها باید این قابلیت را می‌داشتند که پس از حمل به فضا گسترش‌پذیر باشند و به اصطلاح باز شوند.

امروزه استفاده از سازه‌های باز و بسته شونده روز به روز بیشتر شده است کما این که  و در دو دهه اخیر بسیار مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

نمونه‌های بارز استفاده از این سازه‌ها در استادیوم‌های ورزشی و اماکن عمومی است. هماهنطور که شاهد هستیم برپایی مسابقات ورزشی و کنسرت‌ها در سال‌های گذشته به نحو چشمگیری افزایش یافته است.

پر واضح است که لغو هر یک از این برنامه‌ها به علت آب و هوای نامناسب، هزینه‌هایی را در پی خواهد داشت. به عنوان مثال می‌دانیم که چمن زمین فوتبال و تنیس به نور خورشید نیاز دارد لذا استادیوم‌هایی که زمین چمن دارند همواره بدون سقف ساخته می‌شوند تا از نور خورشید جهت رشد چمن استفاده شود.

اما بازی در این استادیوم‌ها زمانی که آب و هوا بسیار نامساعد باشد ناممکن می‌شود و همین امر باعث لغو یک مسابقه و در نتیجه تحمل هزینه‌های بسیار و برگزاری مسابقه مجدد را در پی دارد. در نتیجه، برای غلبه بر این مشکل،  و ساخته شدند.

ایده ساخت  از سوی پرز پینه‌رو (Pérez Piñero)، معمار اسپانیایی، مطرح شد. او سازه بازشونده‌ای را به کمک مکانیزم قیچی طراحی کرده بود.

متاسفانه وی در یک تصادف درگذشت اما تحقیقات کوتاه او برای ایجاد تاثیر شگرف در سازه‌ها و  ظرف ۱۰ سال، تاثیرات شگرفی بر آیندگان داشت. کما این که در سال‌های اخیر شاهده استفاده بیش‌ازپیش این سازه هستیم.

علت اصلی آن را می‌توان انعطاف‌پذیری و توجیه اقتصادی مناسب اجرای آنها نسبت به سایر سقف‌های ثابت و قدیمی دانست که به علت تطابق با اقلیم همه مناطق در تمام روزهای سال، مزیت‌های چشمگیری بر سایر روش‌ها دارد.

استفاده از سازه‌های چادری به طور کلی و سقف‌های چادری به طور خاص به عنوان سایبان، یکی از پرکاربردترین این نوع سازه‌ها می‌باشد. با ورود  و به بازار، کارفرمایان استفاده از سایبان متحرک استقبال بهتری کرده‌اند.

در مکان‌هایی نظیر کافی‌شاپ‌ها، استادیوم‌ها و آمفی‌تئاترها  و ارجحیت دارد چرا که سقف بازشو قابلیت استفاده از فضای باز در شرایط مناسب آب و هوایی و در عین حال تامین سقف در شرایط بارانی و برفی را برای کارفرمایان فراهم می‌کند.

و شرکت (پیشرو) امروزه در نزد طراحان و معماران به عنوان یک محصول دوست داشتنی و منحصر به فرد کاربرد وسیعی پیدا کرده است. این سقف‌ها توانسته‌اند استفاده بهینه از هر فضایی را در تمامی فصول ممکن سازند. امروزه تعیین سَبک، حالت و فضای مسقف در یک محل به اندازه مبلمان و چیدمان سایر اشیاء مهم و تاثیرگذار است.

از ویژگی‌های بارز  و ماهوت که باعث افزایش استفاده از آنها در فضاهای مختلف معماری شده است می‌توان به تطبیق‌پذیری با شرایط محیطی، کاهش مصرف انرژی، نصب سریع و آسان، زیبایی و کیفیت بالای محصول و نیز پاسخگویی مناسب به نیازهای مشتریان در ایجاد فضاهای دلنشین در جهت آسایش کاربران آن اشاره کرد.

همچنین  و این امکان را به معماران و سایر استفاده‌کنندگان می‌دهند که از آنها در تمام یا بخشی از سازه مورد نظرشان استفاده کنند و از سهولت در جابجایی بهره ببرند. این سازه‌ها بسیار کارامد بوده و نسبت به سایر سازه‌های سقفی مقرون‌به‌صرفه‌تر هستند.

بخش مهندسی شرکت ماهوت به طور تخصصی در فرآیند طراحی، ساخت و تولید سازه‌های پارچه‌ای هیدرولیکی نظیر  و تحقیقات بسیاری انجام داده و در ارائه مشاوره به معماران و طراحان این حوزه بسیار مشتاق است. لازم به ذکر است که استفاده از این این سازه‌ها در فضاهای خاص، کاربردهای متفاوتی دارند که در ادامه به مواردی از این دست اشاره می‌شود:

یکی از کاربردهای مهم سقف‌های پارچه‌ای و ، استفاده در مکان‌های ورزشی نظیر استادیوم‌ها و فضاهای ورزشی و همچنین در سالن‌ها و ساختمان‌های بزرگ نظیر تالار، محل اجتماعات و تشریفات است. فضاهایی که مجهز به  و هستند علاوه بر استفاده زیر نور خورشید، امکان استفاده از فضا را در شرایط بد جوی را نیز می‌دهند. همچنین این سازه‌ها امکان استفاده بهینه از باغ-تالارها و سالن‌های ویژه مجالس را فراهم می‌کند.

در فصول گرم سال امکان برگزاری مراسم در فضای باز و در فصول سرد سال امکان استفاده از سقف باعث می‌شود صاحبان سالن‌ها امکان پذیرایی از میهمانان بیشتری را داشته باشند که موجب توجیه اقتصادی خوب این سازه‌های متحرک است.

کافی‌شاپ‌ها و رستوران‌ها جزو مکان‌هایی هستند که استفاده از فضای باز یکی از مزیت‌های آنها می‌باشد. در فضای باز، استفاده از سایبان برای کافی‌شاپ و رستوران یکی از کاربردهای بسیار متداول سازه‌های چادری و است چرا که صاحبان کافی‌شاپ‌ها و رستوران‌ها ترجیح می‌دهند از مشتریان خود در طول روز و زمان‌هایی که هوا مطلوب است.

در فضای باز پذیرایی کنند و در زمان تابش شدید آفتاب و یا بارش باران و برف با استفاده از ، فضایی دلنشین را برای آنها فراهم آورند، لازم به ذکر است که سایبان‌های ثابت در تراس‌ها، روف‌گاردن‌ها و فضاهای باز و یا در فضای جلوی این ساختمان‌ها احتمال تعارض با قوانین و مقررات شهرداری را داشته به همین دلیل و بسیار مورد توجه و علاقه صاحبان این صنف است.

یکی دیگر از کاربردهای و به عنوان سایبان استخرهای روباز است. در طول روز این احتمال وجود دارد که با وارد شدن آشغال و گرد و غبار به استخر و گرم شدن آب و تبخیر آن، از کیفیت آب استخر کاسته شده که این موضوع باعث نارضایتی صاحبان و استفاده‌کنندگان گردد.

لذا هم در استخرهای روباز عمومی و هم در ویلاهای شخصی استفاده از و به عنوان محافظ استخر و همچنین سایبان اطراف استخر بسیار کاربرد دارد. از این سایبان‌ها می‌توان به عنوان ایجاد حریم خصوصی برای استفاده‌کنندگان در مواردی که استخر توسط ساخنمان‌های مجاور دید دارد استفاده کرد. علاوه بر آن ایجاد ظاهری مدرن و زیبا، جلوه‌ی خاصی به ویلای شخصی و محوطه‌سازی فضای اطراف استخرهای عمومی می‌بخشد.

با استفاده از  و قابلیت‌های منحصربه‌فرد دیگری نظیر سایه‌اندازی و استفاده از نور روز به طور همزمان و بر اساس نیاز کاربر فراهم می‌گردد تا بتوان در هر حالتی آسایش مشتریان را فراهم آورد. این سقف‌ها قابلیت اجرا در محیط‌های مختلف و سازگاری با انواع شرایط جوی را داشته و علاوه بر موارد ذکر شده، کاربردهای فراوان دیگری نیز دارند که عبارتند از:

  • سرپناه و سایه‌بان یا محافظ در برابر بارندگی
  • گلخانه‌ها و سایر فضاهای سرپوشیده مورد نیاز در کشاورزی
  • پوشش تراس
  • پارکینگ
  • بام سبز
  • فضای بازی کودکان
  • روکش منابع سوخت
  • و

استفاده از  و ، راهکاری بسیار مناسب و مقرون‌به‌صرفه برای زیباسازی، بهینه‌سازی و ایمن‌سازی کلیه مکان‌های تفریحی، تجاری، اداری و مسکونی است.