عمومی

سرنوشت فولاد ازنا در هاله‌ای از ابهام/احتمال تملک طرح توسط بانک! – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

خبرگزاری آنلاین – گروه استان ها: طرح‌های صنعتی ناتمام در لرستان یکی از معضلات اقتصاد و اشتغال این استان محسوب می‌شود که سال‌ها طرح‌ها و پروژه‌ها در چند قدمی افتتاح متوقف می‌شوند.

این پروژه در آستانه 20 سال است

این پروژه های ناتمام صنعتی و تولیدی در لرستان باعث ناامیدی مردم شده است، زیرا افتتاح و بهره برداری از آنها می تواند زمینه اشتغال خوبی را در این ولایت فراهم کند.

لرستان همواره یکی از بیکاری ترین استان های کشور بوده است و اگر برخی از این پروژه های صنعتی و اقتصادی متوقف شده در لرستان به مرحله افتتاح برسد، شاید بخشی از زخم چرکین بیکاری در این استان التیام یابد.

یکی از خواسته های مردم شهرستان ازنا راه اندازی کارخانه فولاد ازنا است که بیش از 19 سال است که فقط وعده هایی شنیده می شود و مجوز اولیه کارخانه فولاد ازنا در سال 1380 داده شد و فعالیت های رسمی برای این کارخانه انجام شد. ساخت این کارخانه این کارخانه در سال 1383 آغاز به کار کرد، این واحد صنعتی که یکی از پروژه های مهم استان لرستان در این زمینه است، پیش بینی می شود با ظرفیت تولید سالانه یک میلیون و 200 هزار تن ورق در اولین دوره وارد دوره بهره برداری شود. صحنه. و 700 هزار تن فولاد در سال در فاز دوم.

سرنوشت فولاد ازنا در هاله ای از بلاتکلیفی است/از پروژه تا نقطه اول!

این طرح صنعتی برای لرستان و ساکنان آن ارزشمند است چرا که بهره برداری از آن می تواند به طور مستقیم برای 1500 نفر در یکی از بیکارترین استان های کشور ایجاد اشتغال کند که رقمی جدا از اشتغال غیرمستقیم این واحد صنعتی است.

از طرفی اگر مجتمع فولاد ازنا با تمام ظرفیت کار کند می تواند سالانه از خروج میلیون ها دلار ارز از کشور جلوگیری کند و از این حیث یکی از واحدهای صنعتی مهم کشور محسوب می شود. و این زمانی است که وضعیت آن هنوز در هاله ای از عدم قطعیت است.

مالک «فولاد ازنا» در زندان است

بهمن جعفری رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان در گفتگو با خبرنگار آنلاین مجتمع فولاد در باره در مرحله اول 80 درصد پیشرفت فیزیکی حاصل شد.

وی در ادامه صحبت های خود عنوان کرد که مالک این مجتمع در حال حاضر در محاکم قضایی مشکل حقوقی دارد و این مسائل حقوقی مربوط به این مجتمع فولاد ازنا نیست.

سرنوشت فولاد ازنا در هاله ای از بلاتکلیفی است/از پروژه تا نقطه اول!

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان با تاکید بر اینکه مالک این مجتمع هم اکنون در زندان اوین به سر می برد، گفت: برای مجتمع مدیرکل انتخاب کرده اند.

آیا مجوز سفر دولتی صادر می شود؟

جعفری با بیان اینکه بر اساس تصمیم در نظر گرفته شده در سفر رئیس جمهور به استان، دو موضوع مرتبط با این مجموعه مطرح شد، افزود: تمدید مهلت مشارکت این مجموعه از موارد مطرح شده در جلسه است. از این نظر، زیرا مجتمع فولاد ازنا حدود 163 میلیون دلار تسهیلات ارزی تحت نمایندگی بانک صنعت و معدن دریافت کرده و همچنان در دوره مشارکت است.

وی با بیان اینکه یک بار در سال 1389 مدت حضور این مجموعه در هیات وزیران تمدید شد، گفت: با توجه به اینکه دوره مشارکت تمام شده بود، مقرر شد بر اساس مصوبه سفر رئیس جمهور در مورد آن بحث شود. در خصوص تمدید دوره مجدداً در شورای اقتصاد شرکت کنند.

سرنوشت فولاد ازنا در هاله ای از بلاتکلیفی است/از پروژه تا نقطه اول!

امکان خرید فولاد ازنا توسط بانک

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان در ادامه سخنان خود با تاکید بر اینکه مالک این مجتمع با توجه به شرایط قانونی پیش آمده یکی از «ابر بدهکاران بانک» به شمار می رود، خاطرنشان کرد: در سال های گذشته چندین دستگاه بزرگ بزرگ شرکت های فولادی کشور مانند فولاد مبارکه هم طرح ورود پیدا کردند اما مالک این مجموعه را تحویل نداد.

جعفری گفت: در نهایت مقرر شد با توجه به بازدید مدیرعامل بانک هنر و معدن و اعضای هیات مدیره بانک از این مجموعه، در صورت تمایل به ادامه، وضعیت نهایی این پروژه بررسی شود. کار و مالک تکلیف را تعیین خواهند کرد.

سرنوشت فولاد ازنا در هاله ای از بلاتکلیفی است/از پروژه تا نقطه اول!

انتقاد امام جمعه از بلاتکلیفی طرح

این سخنان زمانی بیان می شود که امام جمعه ازنا حجت الاسلام «علی سپهوند» چندی پیش با انتقاد از عدم تعیین نام این مجتمع صنعتی گفت: منتظر هستیم تا پس از رایزنی با رئیس کل دادگستری استان در مورد طرح فولاد ازنا تصمیم گیری شود. با دادگاه..

امام جمعه با اشاره به بلاتکلیفی مستمر کارخانه فولاد ازنا ازنا افزود: واقعا جای تاسف است که تمام سرمایه های به کار رفته در این پروژه همچنان بلاتکلیف و تعطیل است.

حجت الاسلام سپهوند افزود: پیش بینی می شود با طی مراحل قانونی مشکل مجتمع فولاد ازنا مرتفع شود.

سرنوشت فولاد ازنا در هاله بلاتکلیفی است/احتمال خرید پروژه توسط بانک!

آیا وعده سحر محقق می شود؟

همچنین این سخنان پیش از این نیز زمانی مطرح شد که نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس شورا «حسین گودرزی» با وعده ای جدید از آغاز به کار این طرح صنعتی در دهه فجر 1401 خبر داد.

وی در بازدید از این پروژه صنعتی گفت: 1.5 سال از اولین بازدید من از این مجموعه می گذرد، حدود 70 تا 80 جوان در این کارخانه مشغول به کار هستند و شرکت بدون مشارکت نیروهای خارجی در حال تاسیس است. .

نماینده مردم دورود و ازنا در شورای اسلامی به نیاز شهر برای تکمیل این پروژه صنعتی پرداخت و به کارگران این پروژه گفت: برای رفع مشکلات در کنار شما هستیم، بالاتر از همه خدا با ماست، برنامه زمانبندی . با مسئولان پروژه انتظار داریم خط تولید این پروژه در دهه 1401 دهه فجر آغاز به کار کند.

سرنوشت فولاد ازنا در هاله بلاتکلیفی است/احتمال خرید پروژه توسط بانک!

آب پاک استانداری در دست مردم است!

همچنین «فرهاد زویار» فرماندار لرستان نیز اولین نکته را از تاخیر این پروژه خبر داد و گفت: این طرح صنعتی با مشکلات قانونی مواجه است.

وی در گفت و گو با صدا و سیمای مرکز لرستان گفت: فولاد ازنا آماده واگذاری بود اما به دلیل اختلافات حقوقی به همان نقطه بازگشتیم، من نه خوش بین هستم و نه بدبین اما ادامه می دهیم چون ما داریم. نمی تواند آن را انجام دهد. ما با استفاده از ابزار و توان خود افراد حقیقی را به کار وادار می کنیم، باید بر همکاری افراد، قوه قضائیه و مجریه نظارت داشته باشیم.