علمی و پزشکی

ایران یکی از ۱۰ کشور موفق در مبارزه با کرونا است

به گزارش شفاف، بهرام عین اللهی وزیر بهداشت در دیدار با کارکنان دانشگاه علوم پزشکی ایران با تبریک عید نوروز سال نو و تقدیم آن ها به بهورزان کشور که در ایام تعطیلات بسیار فعال هستند، گفت: . : دانشگاه ایران نام زیبایی دارد و نام کشور عزیزمان ایران را زینت بخشیده اند و باعث خوشحالی است که با این نام نام ایران در بین دانشگاه های کشور زنده شده است.

وی افزود: با وجود اینکه در دوران قبل از انقلاب به بیگانگان وابسته بودیم اما هیچکس ایران را نمی شناخت و مشکلات زیادی داشتیم. اکنون برخی فکر می کنند که اگر به کشورهای دیگر وابسته باشیم، پیشرفت خواهیم کرد. در دوران قبل از انقلاب ما وابسته بودیم و پیشرفتی نداشتیم. گویی آمریکایی ها سال هاست بر افغانستان حکومت می کنند اما اثری جز ویرانی از خود باقی نگذاشته اند.

عین اللهی ادامه داد: قبل از انقلاب در کشور ما رشته ها و ادارات زیادی وجود نداشت. اما امروز ایران را امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری و شهید حاج قاسم سلیمانی می شناسند. ایران امروز در بسیاری از زمینه ها از جمله مقابله با کرونا پیشرفت چشمگیری داشته است و ایران خود را به جهانیان ثابت کرده است. ما در حال حاضر در 10 کشور برتر در مبارزه با کرونا هستیم. در موج ششم کرونا، ایران از نظر مرگ و میر در رتبه 57 جهان قرار گرفت که با تلاش جمعی به دست آمد.

وی نیروی انسانی را بزرگترین عامل رشد دانشگاه ها عنوان و خاطرنشان کرد: تجهیزات، دانشجویان، اساتید، تدارکات و مسائل مالی در رشد دانشگاه ها مهم است، اما مهم ترین عامل توسعه دانشگاه ها متخصصان، متخصصان و دانشمندان هستند. البته نباید از سیستم های جدید و مدرن غافل شد.

وزیر بهداشت گفت: قدردانی و قدردانی حضرت آقا از بهورزان کشور مسئولیتی مضاعف برای ما ایجاد کرده است تا به تلاش خود ادامه دهیم و قدر این فیض را بدانیم. تاکید بر موضوع دانش بنیان برای ایشان افتخار بزرگی است و این موضوع مسئولیت ما را افزایش می دهد. ما 800 مرکز تحقیقاتی داریم اما کارکرد مورد نیاز را ندارند. باید تلاش جمعی برای جانمایی مکان ها بر اساس دانش صورت گیرد. در 43 سالی که از انقلاب اسلامی می گذرد، ثابت شده است که اگر روی پای خود بایستیم و مستقل شویم، همیشه در خطر خواهیم بود. بنابراین باید به جایی برویم که مثلاً در کشور کمبود دارو نداشته باشیم و خودکفا باشیم. در طول دوره کرونا، شش مرکز تولید واکسن را در پلتفرم‌های مختلف از سر گرفتند که نشان دهنده قدرت و خودکفایی ما در حال پیشرفت است. دانشگاه باید به صنعت متصل شود.

عین اللهی گفت: برنامه وزارت بهداشت کمال عدالت و نظام سلامت است که طراحی شده و به موضوع عدالت توجه ویژه دارد.

یکی از مسائلی که ما با آن مواجه هستیم بهره وری است. در حال حاضر 1000 بیمارستان، 150 هزار تخت و 500 هزار پرسنل در کشور داریم اما با وجود این منابع تنها یک چهارم بهره وری وجود دارد و باید از منابع و فرصت های موجود حداکثر استفاده را کرد.

وزیر بهداشت تاکید کرد: موضوع بعدی که باعث رشد دانشگاه ها شده این است که باید به سمتی برویم که در بیمارستان ها، مراکز بالینی و مراکز تحقیقاتی خود علوم بنیادی داشته باشیم. صرفاً روی علوم بالینی در مراکز تحقیقاتی تمرکز نمی شود، در حالی که علوم بالینی با علوم پایه مرتبط است، رشد یک مرکز تحقیقاتی بدون علوم بنیادی امکان پذیر نخواهد بود.

وی با بیان اینکه مدیریت خوب و اصولی به دو اصل تجربه و تعهد بستگی دارد، بیان کرد: یک مدیر خوب باید هر دو جنبه را داشته باشد که خوشبختانه در دانشگاه ایران این ویژگی ها را دارد.

امروز تکیه بر علم بر ما تکلیف دینی است

وزیر بهداشت شهید بهشتی در دیدار با کارکنان دانشگاه علوم پزشکی گفت: از سال 1401 با فرمایشات مقام معظم رهبری شروع کردیم و رضایت ایشان از فعالیت های جامعه سلامت کشور نقطه عطفی برای ما بود. . وظیفه ما زیاد شده، مسئولیت ما بیشتر شده است.» مقام معظم رهبری نسبت به علم و دانش حساسیت خاصی دارند و همواره به جامعه علمی احترام می گذارند.

وی افزود: دانشگاه مرکز دانش و علم است و اگر هر کدام از ما می توانیم در دانشگاه نقش آفرینی کنیم به خاطر همین ویژگی است. برای پیشرفت کشورمان به یک دانشمند نیازمندیم. کشور ما در بسیاری از زمینه ها درخشید. به ویژه اینکه ما جزو 10 کشور برتر دنیا بودیم که برای تاج در حوزه کرونا می جنگند.

عین اللهی خاطرنشان کرد: در سال های قبل از انقلاب کشور ما چندان شناخته شده نبود، اما امروز ایران را امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری می شناسند.

وی با تاکید بر اهمیت توسعه بخش دانش بنیان در کشور گفت: مقام معظم رهبری بر این موضوع بر دانش تاکید داشتند و ما باید در این راستا گام های موثرتری برداریم تا خود را تضمین کنیم. امروز تکیه بر دانش بر ما تکلیف دینی است و باید دانش و تحقیق خود را توسعه دهیم و از مراکز تحقیقاتی کاربردی تری برای دانش محوری استفاده کنیم. حالا مقاله ابزار است نه هدف و ما نباید فقط مقاله را منتشر کنیم. ما باید یک راه آهن جدید بسازیم. برخی از دانشگاه ها و شهرهای علم و فناوری پیش بینی می کنند که این یک ایده عالی است.

وی ادامه داد: امسال ارز ترجیحی دارو برداشته شده و شرکت ها دیگر در دریافت مواد اولیه با ارز ترجیحی معطل نمی شوند. چون پروسه ای زمان بر بود. در زمینه واکسیناسیون کرونا نیز پیشرفت قابل توجهی داشته ایم.

وزیر بهداشت در این دیدار درباره روابط بین رشته ای، استفاده مفید از فرصت های موجود، هماهنگی علوم بالینی و بنیادی در مراکز تحقیقاتی و مدیریت تخصصی، صلاحیت در اورژانس گفت: اورژانس برای ما در اولویت است. خوشبختانه با هوشمندسازی خدمات اورژانس، آمبولانس‌ها بلافاصله از آنچه در هر نقطه از کشور اتفاق می‌افتد مطلع می‌شوند. علیرغم افزایش تصادفات رانندگی در سال جاری، خسارات آن نسبت به سال های گذشته اندک است. دلیل آن توسعه سیستم اورژانس است.

وی در خاتمه درباره اتفاقات نوروزی در حوزه سلامت گفت: در ایام نوروز بهورزان زحمت کشیدند. با وجود این تعداد مسافر در شهرهای مختلف، نظارت مکرر بهداشت محیط دور از ذهن نمانده است و باید قدردان آنها باشیم.