علمی و پزشکی

مبارزه با کرونا با انجام واکسیناسیون پس از ابتلا به کووید-۱۹

به گزارش شفاف، این بیماری بدنام قلبی عروقی همچنان در سراسر جهان در حال گسترش است و تاکنون افراد زیادی به این بیماری مبتلا شده اند. یکی از دلایلی که ویروس بسیار گسترش می یابد این است که پروتئین های ناخن مانند تکامل یافته اند تا به ویروس کمک کنند تا راحت تر به سلول مادر نفوذ کند. در نهایت، یک سویه جدید ظاهر می شود که باعث می شود عفونت به سرعت گسترش یابد و از فردی به فرد دیگر منتقل شود.

آنتی بادی های ضد کروناویروس علیه سندرم حاد تنفسی 2 که توسط سیستم ایمنی بدن ما تولید می شود، می تواند از ابتلای ما به گونه های جدید این بیماری جلوگیری کند.

محققان دانشگاه کالیفرنیا در لس آنجلس در یک مطالعه اخیر گفتند که ترکیب این دو (بیماری عروق کرونا ویروس قلب و واکسیناسیون) می تواند محافظت قوی تری در برابر سویه های جدید ایجاد کند.

محققان در ایالات متحده دریافته‌اند که هم افراد کووید-۱۹ و هم افراد واکسینه شده دارای آنتی‌بادی‌های باکیفیتی هستند که می‌تواند از آنها در برابر جهش‌های پروتئینی شبیه ناخن محافظت کند.

دکتر اتو یانگ، ایمونولوژیست و محقق ارشد در دانشگاه کالیفرنیا، لس آنجلس، می گوید: نتایج این مطالعه نشان می دهد که نه تنها کمیت، بلکه کیفیت یک آنتی بادی نیز می تواند در طول زمان بهبود یابد.

پروتئین ناخن مانند حاوی ناحیه ای به نام «دامنه اتصال گیرنده» (RBD) است که به ویروس اجازه می دهد تا به سلول مادر حمله کند. این منطقه همچنین یک هدف مهم برای آنتی بادی ها است، اما جهش های تصادفی در “دامنه اتصال گیرنده” به این معنی است که این هدف دائما در حال تغییر است.

در یک مطالعه جدید، یانگ و دیگران توانایی شرکت کنندگان در خنثی کردن ویروس را با “منطقه اتصال گیرنده” آنتی بادی های خون آنها مقایسه کردند. آنها دریافتند افرادی که با هر دو کووید-19 واکسینه شده بودند نسبت به افرادی که به تنهایی این بیماری را داشتند یا فقط واکسینه شده بودند، آنتی بادی های بهتری داشتند.

مطالعات قبلی نشان داده است افرادی که قبل از می 2020 و در طول موج اول اپیدمی از کووید-19 جان سالم به در برده‌اند، توانایی آنتی‌بادی نسبت به سویه‌های جدیدتر ویروس را کاهش داده‌اند. همین امر در مورد افرادی که مبتلا نشده اند، اما از سویه هایی مانند بتا یا گاما با کووید-19 واکسینه شده اند صادق است. با این حال، در این زمان، محققان آنتی‌بادی‌هایی را یافتند که در بدن افراد آلوده به کووید-19 که پس از بهبودی واکسینه شده بودند، در برابر سویه‌های جدید قوی‌تر بود.