عمومیکسب و کار ایرانیان

شامپو ریزش مو چیست؟ آیا واقعا تاثیر دارد؟

آیا نوع شامپو در ریزش مو یا جلوگیری از آن تاثیر دارد؟

اینکه شامپوها باعث ریزش مو یا آسیب به موهای شما شوند، به فرمول آن بستگی دارد. بعضی از محصولات با ترکیبات خود تمام چربی طبیعی پوست سر را از بین می‌برند. از طرفی ریزش مو می‌تواند ناشی از تعداد دفعات شامپو زدن و یا مقدار شامپویی که هر بار استفاده می‌کنید، باشد. با این وجود بعضی از ترکیبات در شامپوها قطعا می‌تواند عامل ریزش مو باشد. این ترکیبات محرک بوده و باعث التهاب پوست سر می‌شود. یعنی شامپوهایی که حاوی یک یا چند مورد از ترکیبات زیر است، می‌تواند باعث ریزش مو در شما باشد:

سولفات‌ها

آمونیوم لوریل سولفات (ALS) و سدیم لوریل سولفات (SLS) دو سولفات رایج مورد استفاده در شامپوها هستند. این دو ماده شوینده‌های قوی با خاصیت پاک‌کنندگی و کف‌کنندگی بسیار بالا هستند. اما همین مواد می‌توانند موهای شما را کدر، وز، زبر و مستعد گره خوردن کنند. علاوه بر این حتی غلظت خیلی کم این مواد آسیب‌های جدی به ریشه مو زده و باعث ریزش می‌شود.

الکل‌ها

استئاریل، ستیل و ستیل الکل‌ها در خیلی از شامپوها وجود دارند. الکل‌ها چربی طبیعی پوست سر و موها را از بین برده و آن را خشک می‌کند. این خشکی در نهایت به ریزش مو منجر می‌شود. هر چه غلظت الکل در شامپو بیشتر باشد، احتمال ریزش موی ناشی از آن نیز بالاتر است.

کلرید سدیم

این ماده که به نمک خوراکی نیز معروف است مسئول غلظت بخشیدن به شامپوها است. این ماده پوست سر و موها را خشک می‌کند. به علاوه سوزش چشم و خارش پوست ناشی از شامپو زدن ناشی از وجود همین کلرید سدیم است. نمک زیادی می‌تواند پوست سر را به شدت تحریک‌پذیر و موها را مستعد ریزش کند.

پروپیلن گلیکول

این عنصر در شامپو نقش مرطوب‌کنندگی داشته و جذب مواد مغذی توسط پوست را بهبود می‌بخشد. اما همین ماده باعث تحریک پوست سر می‌شود. تحریک پوست سر احتمال ریزش مو را افزایش می‌دهد. پس بهتر است از شامپوهای بدون پروپیلن گلیکول استفاده کنید. در نهایت اگر چنین محصولی را پیدا نکردید، حداقل شامپویی را استفاده کنید که محتوای پروپیلن گلیکول آن کمتر باشد.

فرمالدئید

این عنصر یک نوع آنتی‌بیوتیک است که عمر و ماندگاری شامپو را افزایش می‌دهد. در بعضی از شامپوها غلظت فرمالدئید بالا است و باعث حساسیت تماسی و بثورات پوستی می‌شود. فرمالدئید همچنین یک ماده سرطان‌زا است و البته منجر به ریزش مو می‌شود.

 

مو از پروتئینی بنام کراتین ساخته می شود و متقابلا کمبود این دو ماده مغذی موجب کاهش تولید پروتئین و به دنبال آن بروز مشکلات متعدد در پوست و مو ها می گردد. حال مصرف روی و بیوتین به شکل مکمل غذایی و در دوز استاندارد زیر نظر پزشک می تواند کمک به بهبود وضعیت موها در شخصی که دچار کمبود این مواد می باشد بنماید اما استعمال موضعی محلول ها و یا شامپوهای حاوی بیوتین و روی تاثیری در بهبود وضعیت موها نخواهند داشت زیرا تولید و متابولیزم پروتئین ها و اسیدهای آمینه در کبد انسان انجام می شود و سپس پروتئین و اسیدهای آمینه از کبد وارد جریان خون و به اندام های بدن از جمله ریشه موها منتقل می شوند تا مورد استفاده قرار گیرند.

پس ادعای لابراتوارهای تولید کننده، مبنی بر اثر بخش بودن شامپو ضد ریزش مو بی اساس و صرفا تبلیغاتی است و بی جهت هزینه خود را صرف خرید آن ها ننمایید. سالانه میلیون ها دلار صرف خرید این شامپو ها از سوی مصرف کنندگان در سراسر جهان می شود و دلیل آن صرفا تبلیغات گسترده ای است که در زمینه صورت می گیرد نه اثرمثبت شامپوها.

آنچه که باید هنگام خرید شامپو به آن توجه داشته باشید قدرت شویندگی مناسب آن با توجه به جنس موهایتان و میزان چربی پوستتان است. همچنین شامپوهایی که به موهایتان حالت بهتری می بخشند می توانند انتخاب مجددی برای خرید شما باشند.

پس به تبلیغات پیرامون شامپوهای ضد ریزش مو که حاوی پروتئین، ویتامین ها و ترکیبات دیگر می باشند توجه نفرمایید.

آیا استفاده از شامپو بر روی ریزش مو موثر است؟

سوالی که ممکن است برای عده زیادی وجود داشته باشد این است که آیا واقعا شامپو بر روی جلوگیری از ریزش موی سر تاثیر گذار است یا خیر؟ پاسخ کاملا بستگی به دلیل و علت ریزش مو شما دارد. همانطور که می دانید مو و ریشه آن تنها از خون تغذیه می کنند و شامپو ارتباطی با خون و موارد داخلی ندارد.

لذا تنها در صورتی می توان از شامپو انتظار تاثیر مثبت داشت که علت ریزش عوامل خارجی مانند چربی سر و عفونت های قارچی باشد. در واقع اگر علت ریزش موی سر شما موارد مانند افزایش DHT یا دی هیدروتستوسترون، اختلالات هورمونی ، عوامل ارثی و کمبود های مواد مغذی باشد طبیعتا شامپو ها کمکی به توقف ریزش موی شما نخواهند کرد. پس اولین مرحله این است که شما علت ریزش موی خود را بیابید.

نکته : معمولا در 90 درصد افراد به خصوص اقایان علت ریزش موی آن ها مشکلات ارثی و اختلالات هورمونی است.

پس ریزش مو رو به دو گروه تقسیم می کنیم.

  1. عوامل بیرونی مانند چربی موی سر که شامپو نقش مهمی در درمان آن دارد
  2. عومل درونی مانند ریز مغذی ها و عوامل هورمونی که شامپو نقش تاثیر گذاری ندارد و معمولا 90 درصد ریزش مو ها در این گروه قرار دارند . در ادامه محتوا در مورد درمان هر دو گروه صحبت خواهیم کرد.

شامپو ضد ریزش اصل توسط شرکت ها در کارخانجات تولید میشود.این مایع جهت پاکسازی و شستشوی موهای سر به کار میرود.

دلایل تاثیر نداشتن شامپوهای ضد ریزش در جلوگیری از ریزش مو:

از نظر علمی ھیچ مدرکی دال بر اثر مثبت شامپوهای ضد ریزش مو در تقویت موھا وجود ندارد. با توجه به نکات زیر به راحتی می توان به تبلیغاتی بودن این ادعاها پی برد:

  1. ویتامین ھا و ترکیبات مغذی موجود در شامپوھای ضد ریزش مو بسیار ناچیز است. در زمان کوتاه استحمام، ھمان مقدار اندک ھم جذب سر نمی شود. شرکت ھای سازنده شامپو توصیه می کنند که کف شامپو برای مدتی بروی سرتان بماند تا مواد موجود در شامپو جذب پوستتان شود. اگر چنین چیزی درست باشد علاوه بر ویتامین ها و ترکیبات مفید در شامپو، باید مواد شیمیایی شوینده که قسمت عمده شامپو را تشکیل می دھند نیز جذب پوست و ریشه موھا شوند. این مسئله مفید بودن شامپوھای ضد ریزش مو را زیر سوال می برد.
  2. مصرف ویتامین ھا و مواد معدنی مورد نیاز بدن به شکل خوراکی و از طریق تغذیه مناسب و یا مکمل ھای غذایی و ورود آن ھا به سیستم و چرخه متابولیزم بدن کمک به بھبود وضعیت موھا می کند و نه جذب آن ھا از طریق پوست. ھیچ مدرک علمی دال بر تاثر موضعی ویتامین ھا و مواد معدنی موجود در شامپوهای ضدریزش مو بر مو وجود ندارد.