فرهنگ و هنر

اجرای دوباره تذهیب قاجار با رویکردی جدید

تذکر نسخه خطی حسین بن علی عسگر ارسنجانی ، خوشنویس دوره قاجار ، ضمن اجرای ماهیت اصیل هنر آن دوره ، توسط کیوان شجاعی ، هنرمند حوزه نورپردازی ، مجدداً به تصویب رسید.

به گزارش ایران تودی و م Instituteسسه تحقیقات میراث فرهنگی و گردشگری ، سید عبدالمجید شریف زاده ، رئیس گروه تحقیقات هنرهای سنتی ، چهارشنبه 21 اکتبر اعلام کرد: رویکرد جدیدی به هنر در دستور کار قرار گرفت. برای نتیجه بهتر در این زمینه ، نگاهی به نسخه های خطی موجود در موزه ملک و چهل و یکمین نسخه خطی در نسخه خطی حسین بن علی عسگر ارسنجانی در سال 1285 ه. ق برای این موضوع انتخاب شد.

رئیس گروه تحقیقات هنر سنتی گفت: این یک نسخه بسیار پربار و ظریف است که با الهام از هنرمند این مرکز ساخته شده است که در فضای جواهرات امروز برداشت جدیدی ایجاد کرده است. اگرچه بیشتر جواهرات قاجار از قوانین و مقررات جواهرات دوره های گذشته (از جمله قرار دادن نقوش اسلیمی و ختایی در یک پاراگراف ، عدم اندازه مفصل ، استفاده از نقوش اسلیمی و ختایی) ، دوره های مختلف در یک آیه پیروی نمی کنند. و استفاده از رنگهای خام با هم) ، اما از نظر زیبایی شایسته ایجاد سبکی خاص برای دوره قاجار نیست.

رئیس گروه تحقیقات هنر سنتی با اشاره به این پرونده گفت: اگرچه در این نسخه سه طرف برای طراحی مرز وجود دارد اما ابعاد آن متفاوت است که امروزه در طراحی و اجرای طراحی مرز مشکل ایجاد می کند. مرزها به یک اندازه هستند. تزئینات اسلامی در این نسخه به صورت تزیینات ختایی و کشش های اسلامی است. خطا در بند مارپیچ نیز مشهود است.

وی قالب اصلی کار (آفتاب ، حاشیه ، ترنج ، سر و …) ، طراحی و انتقال طرح ، حکاکی قهوه ای با برس موی گربه و آبرنگ قهوه ای ، تهیه برگ طلا و پوشش طلای طرح را انتخاب کرد. مهره های طلایی برای درخشش ، نقاشی های الگوهای اسلامی و ختایی ، کنده کاری (اختلاط سیاه و سفید با مرکب اصفهان) ، نقاشی زمینه ، نقاشی روی میز و گره زدن ، رنگ آمیزی با آبرنگ خواستار احترام به مراحل انجام آن است.

انتهای پیام