عمومیکسب و کار ایرانیان

در یک هکتار چند درخت گردو می توان کاشت

احداث باغ گردو شاید در نظر اول کار ساده ای به نظر برسد اما در باطن خود کار پیچیده و حساب شده ای است، احداث باغ گردو تنها خرید نهال و کاشت آن در زمین مورد نظر نیست اما حتی اگر چنین نیز باشد ممکن است حداقل این سوال مطرح شود که چند نهال گردو را می توان در یک هکتار از زمین کاشت، در این مقاله شما را با اصول اولیه و مهم احداث باغ گردو آشنا کرده و در باب اهمیت تعداد مجاز درخت گردو در واحد هکتار به شما می آموزیم که چگونه می توانید تعداد درخت گردو در واحد هکتار را تعیین کنید.

مراحل احداث باغ گردو:

در مورد انتخاب زمین مورد نظر باید در نظر داشته باشید که چنانچه قصد شما بهره برداری اقتصادی و به صرفه از باغ گردو است باید سعی کنید زمینی که انتخاب می کنید سطح کمی نداشته باشد، دست کم یک هکتار زمین را برای بهره برداری اقتصادی و به صرفه از باغ گردو باید در نظر بگیرید.

هرچند ارقام تجاری و به صرفه گردو نیز امروزه در بازار وجود دارد که کاشت آنها حتی در سطوح کم باغداری را تبدیل به یک شغل به صرفه کرده است اما بهتر است حتی الامکان این سطح کمتر از یک هکتار نباشد.

زمینی که انتخاب می کنید نباید سنگلاخی و یا دارای بستری سخت باشد، در زمینهای سنگلاخی به خوبی رشد نمی کنند، بهترین بافت خاک برای کاشت و پرورش درختان گردو بافت خاک لومی و سبک است که ریشه ی این درختان به خوبی بتواند گسترش پیدا کند.

نکته ی دوم در انتخاب زمین مناسب این است که زمینهای شیبدار بهتر از زمینهای مسطح برای کاشت گردو هستند، البته در مورد میزان شیب هم باید در نظر داشته باشید که شیب بیش از اندازه تنها باعث شستشوی خاک و از بین رفتن بافت خاک به مرور زمان می شود، زمینهای شیبدار نسبت به زمینهای مسطح میزان ساعات نور دریافتی بیشتری خواهد داشت و درختان گردو در این زمینها رشد و باروری بهتری نشان خواهند داد.

در باغداری مدرن دیگر درختان را بدون توجه به بافت حاک به زمین اصلی منتقل نمی کنند بلکه قبل از کاشت نهال بافت خاک و میزان حاصلخیزی خاک را اصلاح می کنند و سپس نهال را به زمین اصلی منتقل می کنند، در این زمینه شما می توانید برای اینکه بدانید چه کاری باید دقیقا انجام دهید نمونه ی خاک را به آزمایشگاه خاکشناسی ارسال کنید و با تکیه بر نتیجه ی تجزیه ی خاک اصلاح بافت خاک را انجام دهید.

به عنوان مثال چنانچه بافت خاک سنگین تشخیص داده شد باید به بافت خاک مقداری خاک با بافت سبک مثل ماسه اضافه شود ویا چنانچه در خاک کمبود عناصر خاص نشان داده دشد باید به خاک قبل از کاشت نهال آن عناصر خاص اضافه شود و سپس اقدام به کاشت نهال شود.

بنابراین زمانی که شما اصلاحیات بافت خاک را مو به مو و به درستی انجام دادید آن وقت می توانید اقدام به و کاشت آن کنید، شما می توانید پس از دریافت نتیجه ی آزمایش، این نتیجه را به متخصصان مربوطه نشان داده و از ایشان در رابطه با نحوه و نوع اصلاح بافت خاک مشورت بگیرید.

در بحث احداث باغ انتخاب رقم گردو یک مسله بسیار مهم و اساسی است، برخی افراد گمان می کنند همین که بدانند کدام رقم گردو بیشترین باردهی را دارد برای آنها کافی است و باید همان رقم را انتخاب کنند، اما شما باید این مساله را نیز در نظر بگیرید که میزان باردهی ارقام مختلف گردو در شرایط اپتیمم لحاظ می شود و چنانچه این شرایط برای آن رقم در زمین شما اپتیمم نباشد به هیچ عنوان به آن میزان باردهی دست نخواهید یافت.

در ادامه شرایط اپتیمم باردهی درختان گردو را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

شرایط آب وهوایی:

شرایط آب و هوایی مناسب برای هر رقم گردو متفاوت است به گونه ای که هر رقم گردو ممکن است بازه ی دمایی خاصی را تحمل کند که رقم دیگر در آن بازه حتی نتواند زنده بماند چه برسد به اینکه بخواهد باردهی مطلوب داشته باشد، به عنوان مثال امروزه ارقامی از گردو وجود دارند که می توانند گرمای تابستان اهواز را تحمل کنند اما این ارقام را نمی توانید در مناطقی که زمستان بسیار سرد دارند بکارید.

بنابراین در انتخاب رقم مناسب اولین فاکتوری که باید در نظر بگیرید شرایط آب و هوایی منطقه ی شماست، در این زمینه یک نکته ی بسیار مهم دیگر نیز وجود دارد و آن وجود و یا عدم وجود سرمای بهاره است،بسیاری از مناطق معتدله و سردسیر ایران با مشکل سرمای دیر رس بهاره مواجه هستند و سالانه درصد زیادی از محصولات یک باغ گردو به همین دلیل از دست می رود، این درحالی است که اگر باغدار در زمان انتخاب رقم گردو به دنبال ارقام مقاوم به سرمای بهاره بود این اتفاق نمی افتاد.

ارقامی به رمای بهاره مقام هستند که تاریخ گلدهی آنها با تاخیر و پس از سپری شدن آخرین سرما در بهار رخ بدهید، برخی ارقام گردو نیز وجود دارند که دو بار گل بوده و در صورتی که یک بار با سرمای بهار گلهای خود را از دست بدهند دو مرتبه گل می دهند.

میزان باردهی:

قطعا میزان باردهی رقم گردو نیز از اهمیت زیادی برخوردار خواهد بود شما باید در انتخاب رقم گردو دقت داشته باشید که متناسب با شرایط اقلیمی منطقه ی خود رقمی را انتخاب کنید که بتواند بیشترین بهره برداری را به ازای یک هکتار از زمین به شما بدهد.

زمان شروع باردهی:

زمان شروع باردهی به دلیل اینکه بر زمان سن بلوغ درخت گردو تاثیر گذار است و در واقع زمان برگشت سرمایه به شمار می رود اهمیت زیادی دارد، باغداران نباید مدت زمان زیادی را منتظر شروع باردهی و رسیدن درختان به سن بلوغ کنند تا بتواند هر چه زودتر شاهد برگشت سرمایه ی خود باشند، بنابراین در انتخاب رقم مناسب باید زمان شروع باردهی را در نظر گرفته و ارقام زود بازده تر را انتخاب کنید.

انتخاب پایه ی درخت گردو:

در انتخاب رقم مناسب دقت داشته باشید که ارقام زود بازده و پر بازده معمولا نسبت به شرایط نامساعد چه محیطی باشد و چه زیستی حساس هستند، تنها در صورتی می توان از این ارقام استفاده کرد که بر پایه ی بذری نبوده و روی پایه ی ارقام بومی، مجلی و یا جنگلی پیوند خورده باشد، این ارقام گردو روی پایه ی بذری به هیچ عنوان نمی تواند راندمان مورد نظر را داشته باشد.

از طرفی نهال به دست آمده از بذر یک رقم گردو هیچ گاه نمی تواند به صورت صد در صدی ویژگیهای پایه ی مادری را برای شما به ارمغان بیاورد چرا که بذر حاصل گرده افشانی گل درخت با یک رقم دیگر از گردو است که به عنوان پایه ی گرده افشان در باغ کاشته شده و بنابراین آن درختی که شما انتظار دارید را نمی توانید داشته باشید.

در واقع با خرید نهال پیوندی نه تنها از ویژگی مقاومت درخت در برابر آفت، بیماریها و شرایط نامساعد محیطی می توانید استفاده کنید بلکه ویژگیهای مورد نظر نهال گردوی مورد نظر را نیز می توانید به صورت صد در صدی دریافت کنید.

ارتفاع از سطح دریا:

میزان ارتفاع از سطح دریا تاثیر زیادی روی رشد و باردهی درختان گردو خواهد داشت، هر رقم گردو در میزان خاصی از ارتفاع از سطح دریا می تواند رشد و باردهی مطلوب داشته باشد، بنابراین با تعیین میزان ارتفاع از سطح دریا در منطقه ی مورد نظر خود رقمی را انتخاب کنید که در آن منطقه بهترین رشد را داشته باشد.

میزان نیاز سرمایی:

این فاکتور مهمترین فاکتور در انتخاب رقم مناسب به شمار می رود چرا که گردو به عنوان یک درخت میوه ی معتدله نیاز به سپری کردن ساعات مشخصی از سرمای زیر هفت درجه است تا بتواند به باردهی برسد، در واقع چنانچه این میزان سرما تامین نشود درخت ممکن است حتی شکوفه ندهد، در این باره نیاز هر رقم متفاوت است بعضی ارقام ممکن است با 500 ساعت سرمای زیر هفت درجه به باردهی مطلوب برسند و بخی ممکن است تا 1500 ساعت سرمای زیر هفت درجه را نیاز داشته باشند.

بنابراین در انتخاب رقم مناسب در نظر داشته باشید که با توجه به شرایط اقلیمی منطقه ی خود آیا در آن منطقه حداقل نیاز سرمایی رقم مورد نظر شما تامین می شود یا خیر؟

برای کاشت نهال گردو پس از انتخاب رقم مناسب برای منطقه ی خود باید با توجه به نوع رقمی که انتخاب کرده اید اقدام به حفر چاله در زمین کنید، حفر چاله را باید در شرایطی انجامدهید که دست کم شش ماه قبل از آن با انجام آزمایش خاک عملیات اصلاحی بافت خاک را با انجام عملیات خاکوری و اضافه کردن کود انجام داده اید.

اینکه گفته می شود باید حفر چاله را با توجه به نوع رقم انتخاب شده انجامدهید به دو فاکتور بسیار مهم بر می گردد، یکی عمق چاله و دیگری فاصله ی چاله ها از یکدیگر است.

عمق چاله در کاشت نهال گردو:در بحث عمق چاله باید بدانید که ریشه ی نهال در سال اول کاشت باید در بافت خاک بسیار ترد قرار داشته باشد و بنابراین عمق چاله را معمولا دو برابر حجم ریشه در نظر می گیرند و از آنجایی که حجم ریشه در هر رقم گردو متفات است، حجم چاله برای هر رقم نیز متفاوت خواهد بود، بنابراین در زمان خرید نهال گردو از کارشناسان حاضر در نهالستان اطلاعات کافی در مورد عمق چاله را جویا شوید.

فاصله ی چاله از یکدیگر:در مورد فاصله ی چاله ها از یکدیگر باید بدانید که این فاکتور در رشد و باردهی درختان در آیندده بسیار تاثیر گذار است اما به هیچ عنوان نمی توان یک رقم واحد را برای همه ی ارقام گردو در نظر گرفت، فاصله ی چاله ها از یکدیگر میزان نور دریافتی درختان در سن بلوغ را تعیین می کند و میزان نور و تهویه ی درختان می تواند میزان باردهی درختان را تعیین کنید.

فاصله ی چاله نیز مانند عمق چاله یک رقم ثابت برای همه ی ارقام درختان گردو نیست، این رقم به میزان حجم تاج درختان گردو بستگی دارد، هر رقم گردو در سن بلوغ میزان خاصی حجم تاج داشته و میزان هرس نیز در میزان حجم تاج درخت تاثیر گذار است، برخی از ارقام گردو ارتفاع زیاد وحجم تاج زیاد پیدا می کنند حتی اگر در سالهای اول رشد هرس فرم خوبی را دریافت کنند بنابراین برای کاشت این درختان باید فاصله ی هفت تا هشت متر را در نظر گرفت.

اما برخی ارقام گردو نیز در سن بلوغ رشد قدی و حجمی متناسب تری داشته و به عنوان ارقام تجاری تر به شمار می روند چرا که با در نظر گرفتن فاصله ی کمتر بین درختان می توان تعداد درخت بیشتری را در واحد هکتار کاشت و جالب است بدانید که این ارقام اتفاقا باردهی بسیار بیشتری نیز دارند به عنوان مثال فاصله ی بین درختان گردو رقم اسرائیلی می تواند در زمین مسطح 6 متر باشد و باردهی این درختان می تواند به 8 تن در هکتار برسد.

مثال دیگری که برای این ارقام گردو می توان زد گردو رقم ژنوتیپ برتر پالیز است که تا 280 اصله درخت گردو را در یک هکتار و به فاصله 5 تا 6 متر می توانید بکارید وحتی تا 11 تن محصول در هکتار نیز می توانید برداشت کنید، بنابراین فاصله ی چاله در تعیین تعداد درخت کاشته شده در یک هکتار موثر است.

نیاز درختان به کاشت گرده افشان:فاکتور دیگری که در تعداد نهال در یک هکتار موثر است نیاز درختان به رقم گرده افشان است، ارقامی از درختان گردو که برای باردهی بهتر به کاشت رقم گرده افشان نیاز دارند برای باردهی بهتر به نسبت هر ده درخت بارده نیاز به یک درخت گرده افشان خواهند داشت، بنابراین کاشت رقم گرده افشان نیز تاثیر جزئی در تعداد درخت کاشته شده در واحد هکتار خواهد داشت.

کلام آخر:

در احداث باغ گردو مدرن و تجاری فاکتورهای متعددی را باید در نظر گرفت، تعداد درخت کاشته شده در یک هکتار تابع عواملی از جمله شیب زمین، نوع رقم و نیاز درختان به وجود گرده افشان است، در زمینهای شیبدار تعداد درخت بیشتری می توان کاشت و از طرفی تعداد درختان کاشته شده در واحد هکتار برای ارقامی که نیاز به گرده افشان دارند نسبت به ارقامی که نیاز به گرده افشان ندارند کمتر است، همچنین فاصله ی درختان که تعیین کننده ی میزان و تعداد درخت کاشته شده در هکتار است با توجه به نوع رقم متفاوت است. که در تاثیر زیادی دارد.

به طور کلی می‌توان گفت که ارقام نهال‌های قدیمی به فاصله ۱۰ متر از هم کاشت می‌شدند و در هر هکتار در حدود ۱۰۰ اصله نهال گردو قابل کاشت بود، نهال‌‌های اصلاح شده گردو را به فاصله ۶ متر در ۶ متر کاشت می‌کنند، و در هر هکتار در حدود ۲۸۰ عدد گردو می‌توان کاشت نمود، حداکثر و حداقل فاصله گردو‌ها از همین را بیان کردیم، بقیه نهال‌ها اکثر بین این دو عدد هستند، به طور کلی می‌توان گفت اراقم مختلف گردو بین ۱۰۰ الی ۲۸۰ عدد گردو کاشت می‌شوند.

اما به هر حال توصیه می شود چنانچه قصد بهره برداری تجاری و به صرفه از باغات خود را دارید ارقامی را انتخاب کنید که بتوانید تعداد بیشتری از آن رقم را در واحد هکتار داشته باشد و در صورت کاشت آنها میزان بیشتری از محصول را نیز در شرایط ااحداث باغ گردو یکی از بهترین سرمایه‌گذاری‌ها برای افرادی است که به دنبال سرمایه‌گذاری کم‌ریسک و بلندمدت هستند. باغ به دلیل مزایا و تقاضای زیاد گردو، قیمت گردو و کاشت و پروش کم‌دردسر آن یکی از پرطرفدارترین نهال‌ها برای کاشت است. برای احداث باغ گردو باید هزینه احداث یک هکتار باغ گردو و اصول احداث باغ گردو را در نظر گرفت. تعداد درخت گردو در هکتار یکی از نکات مهمی است که در باغداری مدرن گردو بسیار مورد توجه است.
به تمام اصول باغداری گردو  و همچنین صفر تا صد احداث باغ گردو در این مطلب از نهالستان ارغوان نهال خواهیم پرداخت. همراه ما باشید.

احداث باغ گردو مدرن

باغداری مدرن گردو نیازمند توجه به عواملی است که باید در زمان احداث باغ گردو  و برآورد هزینه احداث یک هکتار باغ گردو به آن‌ها توجه شود. تک تک این عوامل در باردهی و سودآوری باغ گردو بسیار مؤثر هستند. مراحل احداث باغ گردو نیز از مهم ترین مواردی است که باید به آن توجه کنید.

در یک هکتار چند درخت گردو می توان کاشت

فاصله کاشت درخت گردو

یکی از عواملی که در زمان احداث باغ گردو بسیار حائز اهمیت است، فاصله کاشت درخت گردو است. عوامل زیادی در زمان تصمیم گیری برای فاصله کاشت درخت گردو وجود دارد که در ادامه بررسی می کنیم.

  1. درخت گردو بعد از 15 تا 20 سال فضای معینی را اشغال می کند و چون در مراحل اولیه رشد به آن فضا احتیاجی نیست برخی افراد کم تجربه آن را در نظر نمی گیرند. بهتر است در سال های اولیه که درختان رشد کمتری دارند، بین آن ها نهال هلو کاشت تا بیشترین بهره‌برداری را از باغ گردو داشته باشید.
  2. نکته بدیهی این است که مقدار محصول با تعداد درختان رابطه مستقیم دارد. بنابراین خصوصا در سال های اولیه، هرچه تعداد درختان بیشتر باشد محصول بیشتری خواهید داشت.
  3. از عملیات هرس و حذف درختان اضافی غافل نشوید که کشت متراکم را ممکن می سازد.

فاصله کاشت نهال گردو به رقمی که انتخاب می کنید بستگی دارد. رشد و قدرت رشد نهال‌ها نقش مهمی در تعیین فاصله کاشت درخت گردو دارند. درختانی مثل هارتلی که رشد قوی دارند و جوانه های آن ها بارور می شوند فاصله کاشت 15 تا 20 متر نیاز دارند ولی فاصله کاشت چندلر معمولا 7*5 است.
درختان گرده دهنده را طوری در زمان کاشت درخت گردو قرار دهید که در معرض وزش باد باشند.

تعداد درخت گردو در هکتار

تعداد درخت گردو در هکتار بستگی به نوع درخت گردو دارد. برخی از ارقام نهال گردو ارتفاع زیادی دارند و به همین علت لازم است تا با فواصل بیشتری کاشته شوند که فاصله پیشنهادی 10*10 است.
برخی دیگر از ارقام نهال گردو مانند ارغوان، نهال گردو ژنوتیپ ارغوان، نهال گردو چندلر و فرنور پیوندی به فواصل کمتری برای کاشت نیاز دارند و می توان آن ها را با فواصل 6*6 یا 6*7 کاشت.
طبیعی است که تعداد درخت گردو در هکتار با انتخاب و کاشت بهترین انواع نهال گردو بیشتر می شود که این موضوع سود بیشتری را از باغ گردو برای شما خواهد داشت.

اصول باغداری گردو ؛ مکان‌یابی

با توجه به این‌که ایران در عرض جغرافیایی 20 تا 49 درجه شمالی قرار دارد و درختان گردو در عرض جغرافیایی 30 تا 55 درجه شمالی رشد می‌کنند می‌توان گفت که اکثر مناطق ایران برای کاشت درخت گردو و پرورش باغ گردو مناسب است.

در مناطقی با ارتفاع 800 تا 2500 متر می‌توان به کاشت و پرورش درخت گردو پرداخت.

گردو به آب‌وهوای مدیترانه‌ای نیاز دارد به این معنا که باید تابستان‌ها معتدل و زمستان‌ها سرد باشد. گردو به سرمای بهاره حساس است و لازم است از سرمای ناگهانی بهار در امان باشد.

  • دمای مناسب برای محصول دهی مناسب به‌طور میانگین ۲۲-۱۸ درجه سانتی‌گراد و حداکثر ۳۵ درجه سانتی‌گراد است.
  • درجه حرارت مناسب برای گرده‌افشانی ۲۵-۱۵ درجه سانتی‌گراد است.
  • در دامنه‌های مشرف‌ به جنوب، گلدهی سریع‌تر اتفاق می‌افتد اما خطر سرمازدگی بهاره را افزایش می‌دهد.
  • از کاشت گردو در مناطقی با رطوبت نسبی بالای ۷۰-۶۰ درصد باید خودداری کرد، همچنین رطوبت نسبی کمتر از ۲۵ درجه نیز نباید باشد.

اصول باغداری مدرن ؛ خاک مناسب

درخت گردو باید در خاک نیمه سنگین کاشته شود تا بهترین عملکرد را داشته باشد. گردو در خاک‌های سنگین و مرطوب نمی‌تواند به‌خوبی رشد کند. خاک لومی ازآن‌جهت که رطوبت را حفظ می‌کند و حاصلخیزتر است، نسبت به خاک شنی بهتر است.

حداکثر شوری برای درخت گردو ۴ میلی موس بر سانتی‌متر باید باشد. حداقل اسیدیته مناسب (pH) برای پرورش گردو ۵/۶ و حداکثر آن ۵/۷ باشد.
ازآنجایی‌که در خاک‌های ایرانphبالا است، باید آن را کاهش داد تا جذب مواد غذایی راحت‌تر باشد.

درختان گردو در خاک‌های لومی یکدست و عمیق بهترین عملکرد را خواهند داشت.

اصول باغداری گردو ؛ آبیاری

گردو سالانه به 8 تا 10 هزار مترمکعب آب نیاز دارد که مقدار دقیق آن به منطقه و نوع رقم وابسته است. اگر سیستم آبیاری قطره‌ای را برای آبیاری باغ درخت گردو انتخاب کرده‌اید این مقدار به 6 تا 8 هزار برای هر هکتار کاهش پیدا می‌کند.

اصول باغداری مدرن ؛ شیب باغ گردو

در زمان احداث باغ گردو توجه داشته باشید که درشیب‌های جنوبی درختان زودتر گل‌دهی می‌کنند و به همان نسبت خطر سرمازدگی بهاره افزایش می‌یابد.

اصول باغداری مدرن ؛ ارتفاع مناسب

همان‌طور که پیش‌تر بیان کردیم ارتفاع مناسب کاشت نهال گردو از سطح دریا 800 تا 2500 متر است.

باغ درخت گردو ؛ الگوی کاشت صحیح

درختان گردو اگر نور کافی دریافت کنند، می‌توانند بیشترین رشد و تولید محصول را داشته باشند. با رعایت فاصله مناسب بین درختان این امکان فراهم می‌شود که درختان نور کافی دریافت کنند و همچنین فضای کافی در اختیار ریشه‌ها قرار بگیرد.

توجه کنید فاصله بین درختان باید به‌گونه‌ای باشد که فضای کافی برای عبور وسایل نقلیه در مراحل کاشت تا برداشت فراهم باشد. اگر این فاصله مناسب نیست برخی از درختان را خشک‌ کنید تا باقی درختان در معرض خطر قرار نگیرند.

اصول باغداری گردو ؛ مبارزه با آفات شیمیایی

در زمان احداث باغ گردو باید روش های مبارزه با آفات شیمیایی نیز پیش بینی شود تا درخت گردو به سلامت بتواند محصولات پرباری را به ارمغان آورد.
برخی از مهمترین آفت هایی که به درخت گردو آسیب می رسانند عبارتند از: کرم سیب، کرم خراط، شته، باکتریوز و….
قبل از احداث باغ گردو به یک مشاور خوب برای احداث باغ گردو مراجعه کنید تا با استفاده از راهنمایی آن ها بتوانید به باغی پرمحصول برسید و با مشکلاتی که در هنگام احداث باغ گردو با آن‌ها مواجه می‌شوید به راحتی مقابله کنید.

در نظر گرفتن هزینه احداث یک هکتار باغ گردو در ابتدای سرمایه‌گذاری بسیار مهم است تا بتوان میزان سودآوری و ارتقای کسب‌وکار را پس از چند سال متوجه شد.

برای احداث باغ گردو انتخاب بهترین نهال‌های گردو ضروری است تا باغ پرباری داشته باشیم. در ادامه به بررسی انواع هزینه احداث باغ گردو می‌پردازیم تا دید کلی بهتری از این جریان داشته باشید.

انواع هزینه‌های احداث باغ گردو

  1. هزینه احداث باغ گردو؛ هزینه خرید باغ

برای احداث باغ گردو باید بهترین زمین را شرایط مناسب برای کاشت نهال گردو دارد را انتخاب کرد. هزینه‌ای که بابت خرید باغ یا زمین گردو پرداخت می‌شود بستگی به شهر و منطقه متفاوت است و از بحث ما در این مطلب خارج است. به‌طورکلی هزینه خرید باغ را به‌عنوان یکی از مهم‌ترین هزینه‌ها در نظر داشته باشید.

یکی دیگر از عواملی که در هزینه احداث یک هکتار باغ گردو مؤثر است، نوع نهال گردو است. برای اینکه بتوانید بیشترین محصول را در کمترین زمان به دست آورید باید از ارقام مناسب و پربازده برای کاشت نهال گردو استفاده کنید.
بهترین ارقام نهال گردو در سال 1400 قیمتی بین 150 هزار تومان تا 300 هزار تومان دارند که با مشاهده صفحه نهال گردو می‌توانید به بهترین آن‌ها دسترسی داشته باشید و به‌طور کامل بررسی نمایید.

این هزینه‌ها در زمان احداث باغ گردو شامل تجهیزات موردنیاز برای آبیاری، تأسیسات گرمایشی و سرمایشی، وسایل حمل و نقال، کود دهی و آبیاری می‌شود.

  1. هزینه‌های موردنیاز برای تأمین انرژی

هزینه‌هایی که بابت آب، برق و سوخت پرداخت می‌کنیم یکی دیگر از انواع هزینه احداث باغ گردو است که در این دسته قرار می‌گیرند.

  1. هزینه‌های تأمین نیروی انسانی

استفاده از نیروهای متخصص در زمان احداث باغ گردو کمک خواهد کرد تا بتوانید باغی پر از محصول داشته باشید. تمام هزینه‌هایی که برای نیروهای انسانی پرداخت می‌کنید در این بخش قرار می‌گیرد.

  1. هزینه‌های نگهداری از نهال‌ها

بعد از احداث باغ گردو باید از آن رسیدگی کنید و اینطور نیست که آن را به حال خود رها کنید. این هزینه‌ها شامل خرید نهال گردو، کنترل کردن آفات درختان گردو است که برای یک نهالستان ضروری است و باید در زمان برآورد هزینه احداث یک هکتار باغ گردو آن‌ها را محاسبه کرد.

برداشت گردو به وسایل و تجهیزات خاصی نیاز دارد تا برداشت و بسته‌بندی گردو در سریع‌ترین زمان و با بازدهی بالا انجام گیرد.

حال که با انواع هزینه احداث باغ گردو آشنا شدید، کافی است دست‌به‌کار شوید و هرچه سریع‌تر کسب‌وکار خود را راه‌اندازی کنید.

هرگونه سوالی در زمینه احداث باغ گردو دارید با ما در میان بگذارید تا در کمترین زمان ممکن پاسخ سؤال خود را دریافت کنید. همچنین برای مشاوره ویا سفارش انواع نهال گردو ارغوان می‌توانید با کارشناسان ما در مجموعه ارغوان نهال در تماس باشید.