حوادث

سفر ممنوع شد؛ اجاره ویلا بالا رفت!

با وجود اعلام ممنوعیت سفر در تعطیلات در اواسط ماه ژوئن ، قیمت ویلا و خانه شخصی برای اجاره شبانه به اوج خود رسید.

به گزارش ایران تودی ، طبق اعلام ستاد ملی کرونا ، سفر بین استانی از 12 تا 17 ژوئن ممنوع است و تردد بین همه مناطق زرد ، نارنجی و قرمز از 500000 تا یک میلیون تومان جریمه می شود. با این حال ، طبق معمول ، ستاد سفر با حمل و نقل عمومی را منع یا محدود نمی کند. با این وجود ، تحقیقات در مورد بازار اجاره منازل شخصی و ویلا نشان می دهد که قیمت اجاره شبانه منازل شخصی و ویلا در مناطق توریست پذیر ایران مانند شهرهای شمالی و نزدیک تهران سه برابر شده و در بهار منتظر تعطیلات هستند.

کمترین اجاره سوئیت یک شب در شهرهای شمالی در حال حاضر تا 200000 تومان است در حالی که تعطیلات در اواسط خرداد 600،000 بود. اجاره ویلا ساحلی در یک شب به هشت میلیون تومان رسیده است. اجاره کلبه چوبی در کنار جنگلی با استخر و جکوزی که به طور معمول سه میلیون تومان هزینه دارد ، در تعطیلات آینده به پنج و نیم میلیون تومان می رسد.

در اواسط ماه ژوئن ، هزینه اجاره یک شب ویلا در تعطیلات به 5.5 میلیون تومان رسید

یک ویلا با اجاره روزانه 1.3 میلیون تومان در منطقه کردان طالقان ، در تعطیلات نیمه ماه ژوئن به چهار میلیون تومان رسید. در این منطقه که بیشتر ویلا ها آخر هفته اجاره داده می شود ، کرایه شب گاهی به پنج میلیون تومان هم می رسد.

برخی از این ویلا ها و منازل بدون اجازه قانونی به مسافران اجاره داده می شوند و همچنین برای فیلمبرداری موسیقی فیلم و فیلم مورد استفاده قرار می گیرند که این بهانه ای برای افزایش قیمت اجاره شبانه است

بازار آزاد ، که هیچ کنترلی برای خانه های شخصی و ویلا در اختیار ندارد و اجاره ای هم ندارد ، چنان داغ است که از زمان شیوع ویروس کرونا ، با تأیید ستاد ملی کرونا فعالیت های آن ممنوع شده است. با این حال ، محدودیت های عرفی و قانونی هتل ها ، همراه با قیمت های نابرابر برای خدمات آنها ، منجر به مشتری بیشتر در برخی مناطق ، به ویژه در شهرهای شمالی ، خانه ها و ویلاهای خصوصی شده است.

برخی از این ویلا ها در تعطیلات آینده حداکثر تا هشت میلیون تومن در شب اجاره خواهند شد

در مازندران ، یکی از پرجمعیت ترین استان های کشور ، اجاره این شهرک ها و ویلا های خصوصی در مارس 1998 با دستور دادستان کل و انقلاب مرکزی استان ممنوع شد. ایران تودی ، خانه های اجاره ای و ویلا در استان بدون محدودیت ادامه دارد و علی رغم مشکلات بهداشتی ، بسیاری از آنها در دوران کرونا اجازه فعالیت نداشتند. وضعیت مشابهی در استانهای خراسان رضوی به ویژه در مشهد ، گیلان ، همدان ، کردستان ، کرمانشاه و جزایر کیش و کشم حاکم است.

جمشید سلطان مرادی رئیس اتحادیه هتلداران مازندران که استانی است که بیشترین مشکل را در خانه های شخصی و ویلاهای اجاره ای دارد ، گفت: بیشتر افرادی که به مازندران سفر می کنند یا ویلا دارند یا خانه ای اجاره می کنند. این خانه های بدون مجوز نه بسته هستند و نه قاطعانه توسعه یافته اند.

به گفته جمشید حمزازاده ، رئیس اتحادیه هتلداران ایران ، برخی محدودیت ها در هتل ها مردم را به اجاره آپارتمان سوق داده است ، در غیر این صورت اجاره به مراتب بیشتر از هتل ها است.

اما مخاطبان نسبت به این تفسیر واکنش زیادی نشان می دهند؛ بسیاری بر این باورند که آنچه مردم را از هتل دور می کند ، در مقایسه با خدمات ضعیف و امکانات محدود ، قیمت های بسیار نامعقولی است. برخی تصور می کنند قیمت اجاره ویلا لوکس مقرون به صرفه تر از اتاق هتل با امکانات ضعیف و فضای محدود است که نرخ اجاره آن با حقوق اکثریت جامعه برابر نیست.

اجاره شبانه این سوئیت 200000 تومان است كه در تعطیلات به 600،000 تومان می رسد.

گزارش های مرکز آمار ایران همچنین تایید می کند که مردم بیشتر از خانه های رسمی از خانه های شخصی استفاده می کنند. در بهار سال 1998 ، 46 درصد از 102 میلیون سفر یک شبه پس از اقوام و دوستان ، ویلا ، آپارتمان اجاره ای و خانه های شخصی و ویلا صرف شد. سهم چادرها و اردوگاه ها برای اقامت شبانه سه درصد و استفاده از محل اقامت رسمی مانند هتل ها ، مهمانپذیرها و هتل آپارتمان ها سه درصد بوده است.

انتهای پیام