حوادث

چند هشدار جدی به مسافران

مدیرکل توسعه گردشگری داخلی با اشاره به افزایش تقاضا برای سفر و ماجراجویی در طبیعت در تعطیلات نیمه خردادماه و همچنین تابستان درباره خطر غرق‌شدگی، گرمازدگی، گم‌شدگی و احتمال آتش‌سوزی در جنگل‌ها به مسافران هشدار جدی داد.

مصطفی فاطمی ـ دبیر ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر ـ در گفت‌وگو با ایران تودی اظهار کرد: با توجه به برخی محدودیت‌ها و تعطیلی اماکن گردشگری، تاریخی و موزه‌ها در ۱۴ خردادماه، موجی از تقاضا برای سفر در طبیعیت ایجاد شده است که به تجربه سال‌های گذشته، احتمال وقوع برخی خطرها و سوانح پیش‌بینی شده است.

گم‌شدن در طبیعت، سقوط و پرت‌شدگی از ارتفاعات، غرق شدن در حوضچه‌ها و استخرهای کشاورزی و دریا، آتش‌سوزی در جنگل‌ها و باغ‌ها از جمله محتمل‌ترین خطراتی است که از سوی دبیر ستاد مرکزی خدمات سفر مطرح شد و در این‌باره گفت: با توجه به افزایش موج تقاضا برای طبیعت‌گردی به ویژه در سال‌های اخیر، تعداد این سوانح اتفاقات در طبیعت افزایش یافته و اگرچه بخش‌های مرتبط از جمله هلال احمر، اورژانس و ستادهای سفر در استان‌ها آماده باش هستند، اما انتظار می‌رود مردم هنگام سفر، ماجراجویی و یا شب‌مانی در طبیعت، هشدارها را جدی بگیرند و مشخصا به وضعیت ناپایدار هوا در این فصل توجه داشته باشند.

او اضافه کرد: تصور بسیاری از مردم آن است که برخی مناطق از جمله استان‌های غربی و یا شمالی در این فصل خنک‌تر هستند، درحالی که گزارش‌های هواشناسی نشان می‌دهد با افزایش دما در بیشتر نقاط ایران مواجهیم، بنابراین احتمال گرمازدگی وجود دارد و باید پیش‌بینی‌های لازم هنگام سفر صورت گیرد.

فاطمی همچنین به مسافران توصیه کرد از سفر بدون تجهیزات و راهنما به نقاطی که مسیر تردد یا جاده مشخص ندارد و بیراهه محسوب می‌شود، جدا خودداری کنند؛ چرا که گزارش‌ها حاکی از این است که تعداد افراد گم‌شده در بیراهه‌ها به‌ویژه در نقاط جنگلی و کوهستانی افزایش یافته است.

دبیر ستاد مرکزی خدمات سفر همچنین درباره خطر غرق‌شدن در حوضچه‌ها و استخرهای کشاورزی هشدار داد و گفت: غرق‌شدن در این استخرها مدتی است به آمار غرق شده‌ها در دریا و رودخانه‌ها اضافه شده است و مسافران حتما این هشدار را جدی بگیرند.

او به مسافران توصیه کرد از شناکردن در نقاط ساحلی که تابلو ندارد و یا تابلو «شنا ممنوع» دارد، خودداری کنند.

مدیرکل توسعه گردشگری داخلی همچنین گفت: با توجه به موج گرما در بسیاری از نقاط کشور و خطر احتمالی آتش‌سوزی گیاهان و درختان، از مسافران درخواست می‌شود از روشن کردن آتش در طبیعت خودداری کنند و اگر آتشی روشن می‌کنند، حتما از خاموش شدن کامل آن مطمئن شوند.

توجه به گزارش‌های هواشناسانی به‌ویژه در ارتفاعات و مناطق کوهستانی، تاکید دیگر مصطفی فاطمی برای سفرهای پیش‌رو بود.

انتهای پیام

تیم تحریریه حوادث

نویسنده حوادثی هستم که تمامی طیف رویدادها را پوشش می‌دهم. از اخبار سیاسی تا رویدادهای فرهنگی و ورزشی، همه را با اهمیت برابر می‌شمارم.