فرهنگ و هنر

باز جام جهانی، باز هم حاشیه‌های لباس تیم ملی!

اکنون کمتر از دو هفته به جام جهانی باقی مانده است، اما محدودیت های فرم ایران مثل همیشه بی پایان به نظر می رسد. پیراهنی که روز قبل از افتتاحیه به اشتباه سایت فدراسیون فوتبال منتشر کرد البته قابل اعتماد نیست. چون مثل همیشه حرف جدی در این حوزه زده نشد.

به گزارش ایران تودی، سال هاست که مسئولان نهادها و سازمان های مختلف به دلیل کوچک بودن در جریان حضور در رویدادهای مختلف جهانی، ریسک های مختلفی را متحمل می شوند.

در واقع هر زمان که ایران قصد شرکت در یک رویداد جهانی را داشته باشد، آنقدر دیر است که آنچه در نهایت ارائه می شود با انتقادات و امواج بیرونی همراه است.

انتظار می رفت ایران نیز قطعه یا قطعات موسیقی مختص حضور در این رویداد تولید کند، اما پس از معرفی محمد معتمدینی به عنوان گزینه منتخب این رویداد، موضوعات دیگری را در فضای مجازی خود اعلام کرد؛ شاید اگر مسئولان مربوطه کمی زودتر حرکت می کردند به همین جا ختم نمی شد حتی با انتخاب خواننده مناسب می توانستند اثری ماندگارتر از دفعات قبل تولید کنند.

اما طراحی لباس این مراسم موضوع دیگری است که در دوره های مختلف با توجه به نوع برنامه ریزی با حاشیه هایی همراه است. این یکی از ویترین های جدی برای جنبه های هنری هر کشور، لباس تیم ملی هر کشور در مسابقات جهانی است. در واقع یکی از هنرهای زیبای هر کشوری در عرصه بین المللی طراحی لباس تیم ملی فوتبال آن کشور است.

یکی از جنجال های مطرح شده پیرامون این پیراهن به حذف تصویر یوزپلنگ ایرانی برمی گردد، هرچند طراحان این ایده معتقد بودند حضور یوزپلنگ های آسیایی در سال های گذشته بر روی پیراهن تیم ملی بسیاری را به خود جذب می کرد. توجه به این گونه و اهمیت حفاظت از آن. .

تصویر یوزپلنگ آسیایی اولین بار در جام جهانی 2014 برزیل بر روی پیراهن تیم ملی فوتبال ایران برای فرهنگ سازی در مورد این گونه گرانبها و صحبت از تهدیدی که یوزپلنگ ها با آن مواجه هستند استفاده شد. این حرکت زیست محیطی به قدری مورد توجه قرار گرفت که در سال 2017 زمانی که خبر رسید بازیکنان تیم ملی بدون یوزپلنگ به زمین سبز جام جهانی روسیه می روند، دوباره طراحی لباس تیم ملی مورد انتقاد قرار گرفت. آنها در پاسخ به واکنش ها گفتند که این کار با تصمیم فدراسیون صورت گرفته است.

حالا بعد از گذشت چهار سال، سعیدی فر، مالک برند پوشاک تیم ملی، پیش از این اعلام کرده بود که طبق توافق وزارت ارشاد، فدراسیون فوتبال و طراحان، سیاه گوش از پیراهن تیم ملی برای جهان حذف شد. جام. ، اما نماد پوست سیاه گوش در فرم در نظر گرفته شده است.

با این حال، استفاده از پوست یوزپلنگ در پوشش، انتقاد برخی از فعالان محیط زیست را در پی داشته است. آنها می گویند که “طراحی پوست تداعی کننده شکار و تاکسیدرمی است تا حیات و حفاظت از گونه های در معرض خطر.”

علاوه بر این، نکته مهم دیگر این است که فیفا برای جام جهانی 2022 توجه زیادی به حفظ محیط زیست داشته است و برنامه پایداری فیفا برای جام جهانی قطر، حفاظت از محیط زیست را به عنوان یکی از ارزش های پنج گانه خود معرفی کرده است.

از حذف تصویر یوزپلنگ ایرانی که بگذریم، به روایت های متعددی از رونمایی از پیراهن تیم ملی می رسیم که هر بار به دلیل ناهماهنگی ها حاشیه جدیدی ایجاد می کند.

در ابتدا قرار بود مراسم رونمایی از لباس تیم ملی یکشنبه 24 آبان برگزار شود که به 26 آبان ماه منتقل شد.

اما یک روز قبل از افتتاحیه تصویری در فضای مجازی منتشر شد که گفته می شد لباس هواداران تیم ملی است اما فدراسیون فوتبال با انتشار تصویری از لباس تیم ملی در جام جهانی واکنش نشان داد. .

فدراسیون فوتبال در اطلاعیه ای اعلام کرد: در پی انتشار تصویری از پیراهن هواداران طراحی شده توسط کارگروه مد و لباس با نام پیروز، فدراسیون فوتبال اعلام کرد که این پیراهن هیچ ارتباطی با فدراسیون فوتبال و فدراسیون فوتبال ندارد. فدراسیون فوتبال. تیم ملی و همانطور که قبلا اعلام شده بود “لباس رسمی جام جهانی تیم ملی فردا (سه شنبه 26 آبان ماه) با حضور مسئولان و مسئولان ورزش کشور اعلام می شود.

البته پس از دقایقی تصویر لباس تیم ملی از متن بیانیه فدراسیون حذف شد.

همچنین شنیده ها حاکی از آن است که انتشار تصویری از لباس تیم ملی قبل از مراسم معرفی توسط فدراسیون فوتبال در شرایطی است که چند هفته پیش یک سایت معتبر خارجی تصویری از لباس تیم ملی را منتشر کرد. لباس هواداران جام جهانی قطر و تیم ملی فوتبال در مراسم قبلی با نام پیروز در دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی جام جهانی 2022 قطر معرفی شد.

همه این اتفاقات و اتفاقات زمانی رخ داد که برندهای بزرگ ورزشی در خارج از ایران دو تا سه سال قبل از برگزاری، طراحی پیراهن های این گونه رویدادها را برون سپاری کردند. همچنین طراحان این گونه محصولات در زمینه های طراحی لباس ورزشی آموزش دیده اند تا بتوانند محصولاتی مناسب برای این منظور تهیه کنند. این محصولات باید نماینده کشور تیم مورد نظر و بازیکنان برجسته باشد و برای هواداران جذاب باشد. در نهایت جنبه تجاری پیراهن های فوتبال وجود دارد که البته به دلیل نداشتن کپی رایت در بین اعراب کشورمان چندان مورد استقبال قرار نگرفته است.

در هر صورت به نظر می رسد این همه سردرگمی در مورد لباس های تیم ملی ایران در مقاطع مختلف جام جهانی همیشه به دو دلیل برمی گردد: بی برنامگی یا تضاد منافع شخصی پروژه با امکانات مالی.

انتهای پیام