عمومیکسب و کار ایرانیان

چرا یخچال فریزر آف نمیکند

دلایل خاموش نشدن و یکسره کار کردن یخچال فریزر

10 علت رایج وجود دارد که می‌تواند علت اتومات نکردن یخچال فریزر باشد:

  1. در صورتی که یخچال در محل نامناسب و در معرض نور مستقیم آفتاب قرار گرفته باشد.
  2. به تازگی غذا یا خوراکی گرمی داخل یخچال قرار داده شده است.
  3. درب یخچال به صورت مکرر باز و بسته می‌شود.
  4. گاز یخچال کم شده یا مشکل نشت گاز وجود داشته باشد.
  5. موتور یخچال ضعیف شده و عملکرد درستی ندارد.
  6. کویل‌ها و لوله‌های کندانسور کثیف شده است.
  7. لاستیک دور درب یخچال معیوب شده است.
  8. فن اواپراتور دچار نقص فنی شده است.
  9. تایمر دیفراست آسیب دیده است.
  10. ترموستات یخچال دچار مشکل شده است.
  11. برد اصلی یخچال خراب شده است.

نکته

به یاد داشته باشید، که یک یخچال فریزر در حالت عادی، 35% تا 85% اوقات در شرایط دمای نرمال اتاق، مشغول به کار است. اگر یخچال در یک اتاق گرم تر قرار داشته باشد نیز، ممکن است این مدت افزایش پیدا کند.

دلایل فنی که می‌توانند علت خاموش نشدن یخچال فریزر باشند در ادامه آورده شده است. با بررسی این موارد می‌توانید مشکل یکسره شدن یخچال خود را برطرف کنید.

برای تعمیر اصولی دستگاه و جلوگیری از آسیب به آن توصیه می‌شود از یک تکنسین متخصص راهنمایی بگیرید.

چگونه مشکل یکسره کار کردن یخچال را رفع کنیم؟

علت خاموش نشدن یخچال (اتومات نکردن آن) و نحوه رفع این مشکل به صورت زیر است:

  1. یخچال را در محل مناسب نصب کنید

یکی از رایج ترین دلایل یکسره کار کردن یخچال، نصب دستگاه در محل نامناسب و نزدیک منابع گرمایشی است. برای جلوگیری از ایجاد این مشکل، برای نصب اصولی یخچال به این دو مورد توجه داشته باشید:

  1. از قراردادن یخچال در نزدیکی منابع گرمایشی و نور مستقیم خورشید یا رطوبت خودداری کنید.
  2. برای گردش مناسب هوا دقت کنید که حداقل 5 سانتی متر فاصله بین یخچال و دیوار پشتی وجود داشته باشد.

تعمیر تخصصی یخچال خود را به کاراباما بسپارید پشتیبانی 24 ساعته در 7 روز هفته

  1. مواد غذایی داغ را داخل یخچال قرار ندهید

یکی دیگر از دلایل یکسره کار کردن یخچال قرار دادن موادغذایی داغ در یخچال است که موجب افزایش دمای دستگاه می‌شود.

برای جلوگیری از ایجاد این مشکل کمی صبر کنید تا موادغذایی خنک شوند و سپس آن را درون یخچال قرار دهید. همچنین بهتر است از ظروف در دار استفاده کنید.

  1. درب یخچال را به صورت مکرر باز و بسته نکنید

باز و بسته کردن درب یخچال به صورت مداوم و انتقال هوای گرم محیط به درون دستگاه یکی از مواردی است که می‌تواند علت خاموش نشدن و یکسره کار کردن یخچال باشد.

این مورد علاوه بر افزایش دمای یخچال موجب آسیب به قطعات نیز خواهد شد.

  1. میزان گاز یخچال را بررسی کنید

اگر گاز یخچال کم باشد یا نشت گاز وجود داشته باشد نیز می‌توانیم شاهد عملکرد نادرست یخچال و اتومات نکردن آن باشیم. برای رفع مشکل باید از یک تکنسین کمک بگیرید.

  1. از سالم بودن موتور یخچال مطمئن شوید

در صورت خرابی و وجود مشکل در موتور دستگاه نیز یخچال خاموش نمی‌شود و یکسره کار می‌کند. در اینصورت می‌بایست یخچال توسط یک تکنسین مورد بررسی قرار بگیرد.

اگر علت خاموش نشدن یخچال، خرابی موتور باشد باید برای تعویض آن اقدام کنید.

  1. کویل ها و لوله های کندانسور یخچال را تمیز کنید

یخچال فریزر به گردش هوای مناسب برای خنک شدن لوله‌های کندانسور احتیاج دارد. اگر روی لوله‌های کندانسور گرد و خاک و آلودگی جمع شده است و مانع از خنک شدن مبرد یا گاز درون لوله‌ها می‌شود، یخچال نمی‌تواند به درستی خنک شود.

بنابراین، حتما از تمیز بودن لوله‌های کندانسور دستگاه خود مطمئن شوید.

  1. لاستیک دور درب یخچال را بررسی کنید

برخی مواقع به دلیل فرسودگی لاستیک دور درب یا پارگی آن عملکرد یخچال دچار اختلال شده و یکسره کار می‌کند. با تعویض لاستیک دور درب این مشکل به راحتی برطرف خواهد شد.

  1. فن اواپراتور را بررسی کنید

فن اواپراتور داخل یخچال یا فریزر قرار دارد و وظیفه انتقال سرما را برعهده دارد. در صورت شنیدن صدای غیرعادی از دستگاه احتمالا ایراد از فن اواپراتور است و باید برای تعمیر یا تعویض آن اقدام کنید.

  1. تایمر و هیتر دیفراست یخچال را تعویض کنید

این قطعه سیکل دیفراست یا یخ زدایی را استارت می‌زند. در صورت خرابی آن، هیتر دیفراست عمل نخواهد کرد و برفک و یخ‌های تشکیل شده، آب نخواهند شد.

در این حالت یخ‌های تشکیل شده مانع از گردش هوای مناسب در یخچال و درنتیجه خاموش نشدن آن می‌شوند. تشخیص معیوب بودن تایمر یخچال برعهده تکنسین بوده و در صورت نیاز باید تعویض شود.

نکته

در برخی موارد، ایراد در هیتر دیفراست نیز علت خاموش نشدن یخچال و یکسره شدن آن است. اگر هیتر معیوب باشد، روی لوله‌های اواپراتور یخ و برفک جمع شده و باعث می‌شود یخچال مدت طولانی‌تری کار کند.

  1. ترموستات یخچال را بررسی کنید

ترموستات قطعه‌ای است که با هیتر دیفراست در ارتباط است. خرابی یکی از دلایل شایع برای خاموش نشدن یخچال است.

ترموستات با تشخیص سرد بودن لوله‌ها فعال می‌شود و برای ذوب کردن برفک‌ها و یخ‌های روی لوله به هیتر فرمان می‌دهد. در صورت خرابی ترموستات، و تجمع برفک و یخ روی لوله‌ها صورت گرفته و مانع از جریان هوای آزاد می‌شود، درنتیجه یخچال به صورت مداوم مشغول به کار خواهد بود.

به علاوه، ترموستات دمای داخل یخچال را نیز کنترل می کند و مطابق دمای تنظیم شده برای یخچال، میزان خنک بودن فضای داخل را مشخص می‌کند. بنابراین یکی از نشانه‌های ترموستات معیوب است.

  1. از سالم بودن برد اصلی یخچال مطمئن شوید

گاهی ممکن است وجود مشکل و نقص فنی در برد اصلی دستگاه علت خاموش نشدن یخچال باشد. اگر برد یخچال دچار مشکل شده باشد، باید از یک تکنسین متخصص برای تعمیر یا تعویض آن کمک بگیرید.

در مواقعی که موفق به عیب یابی آن نشدید پیشنهاد ما: خدمات تخصصی و فوری کاراباما امکان ثبت سفارش در 7 روز هفته (7 صبح تا 12 شب)

کلام پایانی

یکسره کار کردن یخچال و خاموش نشدن آن می‌تواند دلایل گوناگونی داشته باشد که از مهم‌ترین آنها می‌توان به فرسودگی لاستیک دور درب، وجود مشکل در برخی قطعات مانند برد اصلی، ترموستات، فن اواپراتور، باز و بسته کردن مداوم درب یخچال و … اشاره کرد.

اگر یخچال شما به صورت یکسره کار می‌کند، برای جلوگیری از آسیب به سایر قطعات آن توصیه می‌شود از یک تکنسین راهنمایی بگیرید.

سوالات متداول

اگر یخچال در محل نامناسب نصب شده باشد، درب دستگاه به صورت مداوم باز و بسته شود، برخی قطعات مانند ترموستات یا برد اصلی خراب شده باشند، یخچال به صورت یکسره کار می‌کند و خاموش نمی‌شود.

اگر هیتر معیوب باشد، روی لوله‌های اواپراتور یخ و برفک جمع شده و باعث می‌شود یخچال مدت طولانی‌تری کار کند.

در صورت خرابی و وجود مشکل در برد اصلی باید برای تعمیر یا تعویض آن اقدام کنید.

برای نصب و خدمات یخچال فریزر بوش و تعمیر لوازم خانگی بوش باید به نمایندگی تعمیر ماشین ظرفشویی بوش مراجعه کنید. در اینجا فهرست و اطلاعات تماس نمایندگی های بوش در تهران ارایه شده است.