عمومی

خداحافظی با سوت و پرچم ایرانی در جام جهانی

خداحافظی سوت و پرچم ایران در جام جهانی

در روزهایی که وی رئیس جدید فدراسیون فوتبال ایران را نمی شناخت ، اتفاقاتی در این مجموعه رخ داد و اخراج ها و نصب هایی انجام شد که عجیب و بحث برانگیز است. از جمله این پرونده ها تصمیم گیری درباره پرافتخارترین داور تاریخ فوتبال آسیا ، علیرضا فغانی است و نام وی از لیست داوران بین المللی ایران حذف شده است.

روزنامه به گزارش ایران تودی ایران علاوه بر فینال المپیک ، داوری که قضاوت مقدماتی جام جهانی 2018 روسیه و فینال جام جهانی باشگاه ها را بر عهده داشت ، اما در 15 سپتامبر سال گذشته برای زندگی و آموزش فرزندانش به استرالیا رفت ، رسماً داور لیگ برتر استرالیا شد. با این وجود داور 42 ساله همچنان آماده افتخار به پرچم کشورمان در مسابقات بین المللی است و هواداران فوتبال ایران امیدوار بودند که فاگانی سومین حضور متوالی خود را در جام جهانی 2022 قطر انجام دهد. اما اکنون شاهد حذف نام فاگانی سه هفته پس از بازگشت فریدون اصفهانیا بازنشسته به عنوان رئیس کمیته به کمیته داوران فدراسیون فوتبال هستیم. مدتی زمزمه بود و در تاریخ 18 اکتبر ، پس از اعلام خبر داوری لیگ قهرمانان آسیای شرقی توسط داور ایرانی ، وی گفت که عاقلانه نیست که ایران از لیست بین المللی خارج شود ، اما این بار تغییرات در کمیته داوران نام قاضی مازندرانی ، علی اصغر مومنی ، به لیست قضات بین المللی ایران افزوده شد. فدراسیون فوتبال و کمیته داوران مجبور بودند لیست داوران بین المللی ایران را تا مهلت تعیین شده توسط فیفا (9 آبان) به AFC و FIFA ارسال کنند و اکنون کمیته داوران و دپارتمان داوران لیستی از 5 داور را که مسئولیت فوتبال ایران را دارند ، ارائه داده اند. در راس آنها نام موعود بنیادی فر قرار دارد.
نکته ای که در این دوره به آن اشاره شد این است كه فیفا سه قانون برای حضور داوران در لیست نخبگان دارد كه یكی از آنها سن داوران كمتر از 25 و بیشتر از 45 سال نیست و قانون دیگر در آزمونهای بدنی پذیرفته می شود. با این حال ، نکته مهم این است که طبق اعلام فیفا ، داور باید 12 ماه در سطح ملی قضاوت می کرد و بهترین امتیاز را در هر بازی می گرفت ، اما فاگانی مدعی شد که امسال در سطح ایران داوری می کند. ملی در لیست داروان های نخبه ایران قرار ندارد.
ایران برای پیگیری با علیرضا فغانی تماس گرفت. قاضی گفت که او نمی خواهد مصاحبه کند ، اما تأیید کرد که نام او در لیست قضات بین المللی در ایران است. بنابراین اگرچه لیست داوران نخبه رسما اعلام نشده است ، اما به دلیل تغییرات انجام شده ، ایران از حق قضاوت در جام جهانی بعدی محروم شد. پیش از این حضور فاگانی در جام جهانی قطر با دستیارانش منصوری و ابوالفضلی قطعی به نظر می رسید ، اما اکنون که فاگانی از لیست بین المللی ایران خارج شده است ، هیچ تضمینی برای کمک به ایران با جام جهانی وجود ندارد. جالب اینجاست که داوران مشهور ایرانی مانند محمد فنایی که در فینال جام جهانی 1994 کمک کرده و یا داوران دیگری مانند علی خسروی و مسعود مرادی که سابقه داوری در بازی های المپیک را دارند ، با حذف فاگانی از لیست نخبگان مخالفت کردند. اینها شامل نمی شوند. در همین حال ، به گزارش تابناک ، از آنها خواسته شد هنگام تماس با داوران مشهور ، به نفع فاگانی اظهار نظری نکنند و به برخی از داوران بازنشسته که بازی های لیگ برتر را تماشا می کردند ، گفته شد که اگر با مطبوعات صحبت کنند ، به جای فاگانی ، یک مeverمن ارائه می دهند. این به نفع فوتبال ایران است و آسیبی به موقعیت دو کمک داور ایرانی در تیم داوری فاگانی نمی زند اما به نظر می رسد اتحادیه داوران معتقد است کمیته داوران فاگانی را برکنار می کند و ایران را از داور کلاس جهانی منصوری محروم می کند. و ابوالفضلی هم زد. البته گفته می شد که فاگانی که نام استرالیا را بر خود دارد می تواند در جام جهانی قضاوت کند اما این قانون پنج سال پس از ورود داور به کشور دیگر را لازم دانست و مسئله دیگر این است که استرالیا خود داور غیر استرالیایی را به نمایندگی از این کشور در جام جهانی نمی پذیرد. اما مهمتر از همه ، خود فاگانی به خبرنگاران گفت که حضور وی در جام جهانی قطر به پایان رسیده است.

انتهای پیام