فرهنگ و هنر

آیین‌های ماه رمضان در نوروزگاه کاشان

ایران تودی/اصفهان رئیس اداره میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان کاشان گفت: تاکنون سه آیین سنتی و مذهبی مخصوص به ماه رمضان شامل هوم بابایی، سحرخوانی روستای پنداس و آداب ختم سی پاره جزء قرآن جوشقان قالی در فهرست میراث‌فرهنگی ناملموس به ثبت رسیده و چهار اثر دیگر در حال پیگیری است.

 احمد دانایی‌نیا در گفت‌وگو با ایران تودی اظهار کرد: با توجه به تقارن عید نوروز  با ماه رمضان آیین‌ها و رسم‌های این ماه در قالب نوروزگاه از ۳ تا ۱۲ فروردین‌ماه در مجموعه جهانی باغ فین به گردشگران و مسافران معرفی می‌شود.

وی افزود: رویدادهایی مانند هوم بابایی، سحرخوانی، آداب ختم سی پاره جزء قرآن، تواشیح، مناجات‌خوانی، هم‌خوانی قرآن، هوم بابایی، رسم‌های افطاری و سحری در باغ فین اجرا می‌شود.

رئیس اداره میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان کاشان، تصریح کرد: منطقه فرهنگی کاشان سرشار از آیین‌های فرهنگی در ماه‌های مذهبی است و آیین‌های ماه رمضان این خطه به علت داشتن ویژگی‌های خاص و منحصربه‌فرد نسبت به سایر نقاط استان از اهمیت بیشتری برخوردار است.

وی تاکید کرد: همزمان با تعطیلات عید نوروز، ۳۰ نفر از راهنمایان گردشگری با گذراندن آموزش‌های تخصصی در بناها و محوطه‌های گردشگری کاشان مثل باغ فین، محوطه باستانی سیلک، حمام سلطان میراحمد، مسجدآقابزرگ، خانه‌های بروجردی، طباطبایی و عباسیان به مسافران نوروزی اطلاع رسانی می‌کنند.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان کاشان افزود: با توجه به وجود صنایع‌دستی و هنرهای سنتی فاخر در کاشان، این شهر به‌عنوان شهر ملی نساجی سنتی معرفی شده و نامزد عنوان جهانی این هنر صنعت نیز هست.

دانایی نیا با اشاره به قابلیت‌های صنایع‌دستی و حرفه‌های روستایی، افزود: نخستین نمایشگاه ظرفیت‌ها و توانمندی روستاهای کاشان به ‌منظور حمایت از صنایع‌دستی و توسعه گردشگری روستاهای شهرستان کاشان در مجموعه جهانی باغ فین برپا شده است.

وی تصریح کرد: گردشگری روستایی باید مورد توجه قرار بگیرد، زیرا وجود روستاهای کویری، کوهپایه و کوهستانی و برخورداری از طبیعت و اقلیم‌ جغرافیایی متنوع یک ثروت خدادادی برای توسعه صنعت گردشگری در کاشان و ایران است.

انتهای پیام